Packeta Poland, należąca do globalnej, cyfrowej platformy dla e-commerce Packeta Group, stale poszerza skalę swoich działań na polskim rynku. Firma, która jest obecna w 34 krajach, wysłała w zeszłym roku ponad 73,1 mln paczek i zanotowała tym samym wzrost o 79,9% oraz podpisała umowy z 32 tys. e-sklepów. Tylko w Polsce udział Packety we wsparciu ekspansji zagranicznej rodzimych e-commerce wzrósł o 299% w porównaniu z zeszłym rokiem.
Packeta to firma utworzona w Czechach, która szybko stała się marką globalną. Jest obecna w Europie, Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie (m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich). Posiada oddziały w sześciu krajach, dysponuje siecią ponad 11,5 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. Oprócz dostarczania przesyłek do klientów zagranicznych w konkurencyjnych cenach, Packeta świadczy też szeroki wachlarz usług doradczych dla sklepów online, które chcą rozpocząć działalność na nowych rynkach.
Początki w Polsce
Firma została zarejestrowana w Polsce w 2015 roku i początkowo pełniła rolę punktu zwrotów przesyłek i biura obsługi klienta z siedzibą w Cieszynie. Zespół liczył wtedy zaledwie kilka osób, nie było wyodrębnionych poszczególnych działów, a całą strategię trzeba było stworzyć od początku.
– Pierwszą rzeczą jaką wprowadziłam była zmiana lokalizacji w Cieszynie i wynajem większej powierzchni magazynowo-biurowej oraz rozbudowanie działu operacyjno-logistycznego, co dla firmy spedycyjnej jest niezbędne. Kolejną była zmiana nazwy firmy na bardziej międzynarodową, bowiem pierwotna nazwa – Przesyłkownia była trudna do wymówienia dla naszych zagranicznych kontrahentów. Po zmianie nazwy na Packeta także pozostałe zagraniczne oddziały łatwiej zidentyfikowały się z całą grupą, tak też powstała Packeta Poland, Packeta Romania, Packeta Slovakia czy Packeta Hungary – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
Wielkie zmiany
Firma zauważyła, iż w Polsce jest wiele spółek, które chciałyby przeprowadzać ekspansję zagraniczną, ale do tej pory nie widziały jak i do kogo kierować swoje pytania. Z tego powodu kolejnym, milowym krokiem w historii Packety było przeniesienie jej części do centrum biznesowego, czyli Warszawy. W tym czasie największym wyzwaniem było z pewnością stworzenie strategii rozwoju firmy, a także pozyskanie osób o odpowiednich kompetencjach do poszczególnych działów: HR, marketingu, sprzedaży i finansów.
Justyna Andreas postawiła w tym czasie z jednej strony na budowanie rozpoznawalności firmy, a z drugiej na współpracę ze sprawdzonymi, lokalnymi operatorami logistycznymi. Zamiast oferować krajowe usługi kurierskie, Packeta skupiła się wyłącznie na crossborderze i pomocy w ekspansji zagranicznej swoich dotychczasowych klientów. Szybko też pozyskała wielu nowych kontrahentów.
,,Cały czas wierzymy, że polskie firmy mają ogromny potencjał rozwoju nie tylko w kraju, ale i za granicą. Tym, które mają spójną z nami wizję rozwoju biznesu, przygotowujemy indywidualne rozwiązanie logistyczne, szyte na miarę ich potrzeb. Dlatego dziś naszymi klientami są zarówno małe, jak i średnie podmioty gospodarcze, a także duzi międzynarodowi gracze, tacy jak Grupa LPP, Answear i Vinted. – mówi Justyna Andreas.
Firmowy przepis na sukces
Packeta poprzez własną sieć kurierską oraz przez ścisłą kooperację z partnerami biznesowymi jest w stanie zaoferować klientom bezkonkurencyjne w swej jakości i cenie przesyłki zagraniczne wraz z szerokim wachlarzem usług dodatkowych. Firma nawiązała również strategiczną współpracę z InPostem i rozszerzyła swoją działalność o obsługę klientów indywidualnych. Mogą oni odbierać i zwracać przesyłki z zagranicznych e-sklepów w Paczkomatach InPostu. Packeta zintegrowała też swoje usługi z platformą sklepową IdoSell oraz integratorem e-commerce BaseLinker, dzięki czemu polskie e-sklepy prowadzące działalność na tych platformach uzyskały możliwość szybkiego i taniego dostarczania przesyłek.
Grupa weszła także na rynki krajów bałtyckich, tj. Litwy, Łotwy i Estonii. Packeta Poland, posiadająca w naszym kraju magazyny w Warszawie i Cieszynie, pełni dla nich również funkcję hubu, świadcząc usługi fulfillmentu.
Packeta podjęła także strategiczną współpracę z firmą MakesYouLocal, która na co dzień pomaga sklepom internetowym w sprzedaży na zagranicznych rynkach oferując im tłumaczenia, lokalną obsługę klienta, zarządzanie sklepem oraz marketingiem. Dzięki tej kooperacji stworzona została oferta umożliwiająca rozwój e-sklepów za granicą na wielu płaszczyznach.
Kobiety na czele spółek
Za sukcesem całej grupy stoi Simona Kijonková, która jest doskonałym przykładem kobiety sukcesu i umiejętnie znalazła równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Nie tylko zarządza firmą, która w Czechach jest love brandem i numerem jeden w usługach kurierskich, ale prywatnie jest matką trójki dzieci i założycielką Fundacji Simony Kijonkovej, która wspiera kobiety w ich drodze do sukcesu.
Z kolei w Polsce na czele firmy stoi Justyna Andreas, która posiada doświadczenie zarówno w sprzedaży, jak i logistyce oraz w zarządzaniu organizacjami i budowaniu struktur firmy właściwie od podstaw. To ewenement w branży, w której w zasadzie nie ma kobiet na wysokich stanowiskach. Na co dzień w swojej pracy także angażuje się w działania z zakresu CSR, chociażby realizowane poprzez współpracę z Fundacją Akogo i stara się zachować równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.
– Dla mnie odskocznią od codziennej pracy jest kolekcjonowanie drzeworytów japońskich. To fascynujące grafiki, które zainspirowały wiele nurtów sztuki europejskiej. Szukanie kolejnych egzemplarzy stanowi niezwykłe wyzwanie, które pozwala mi oderwać się od spraw zawodowych i nabrać dystansu do tematów dnia codziennego – dodaje Justyna Andreas.
Plany Packety na przyszłość
Packeta Poland cały czas prężnie się rozwija. Pod koniec tego roku planuje osiągnąć zatrudnienie na poziomie około 100 osób. Co ciekawe, wskaźnik rotacji pracowników jest na bardzo niskim poziomie, a wręcz problem ten w zasadzie nie istnieje. Firma oferuje im nie tylko dodatkowy pakiet medyczny, czy kartę Multisport, ale także darmową naukę języka angielskiego i czeskiego oraz dopłatę do lunchy.