Trendy w logo 2022
Przeczytasz w 6 minuty

Trendy w logo 2022

Logo to znaczący i charakterystyczny element, towarzyszący marce zazwyczaj od początku jej istnienia. Wraz z rozwojem marketingu, logo zyskało na znaczeniu i stało się wizualną reprezentacją marki oraz kluczem do jej rozpoznawalności.

Czasy, w których żyjemy, są dość niezwykłe, wszystko idzie do przodu — zmianie ulegają także trendy w projektowaniu. Mimo intensywnie zmieniających się tendencji zadaniem projektantów graficznych jest nadążanie za nowościami, a nawet wyprzedzanie trendów.

Kilka słów na temat logo

Na podstawie doświadczenia, nie tylko w branży projektowej, mogę śmiało stwierdzić, że nie każdy lider frmy, który decyduje się na zlecenie opracowania logo specjaliście, zdaje sobie sprawę z tego, co właściwie oznacza ten termin. Wiele osób uważa, że logo to po prostu piękna, rozbudowana ilustracja. Warto zatem wyjaśnić czym tak naprawdę jest znak marki i czemu ma służyć.

Logo to unikalna forma grafczna, która służy identyfkacji marki. Głównym celem logo jest przekazanie odbiorcom idei działalności danej frmy oraz wyróżnienia jej spośród innych marek. Składa się ono z dwóch elementów — indywidualnego obrazu grafcznego, inaczej nazywanych znakiem lub sygnetem oraz typografi, czyli warstwy tekstowej, nazwy marki.

Jak przewidzieć trendy?

Chyba jedynym sposobem na przewidzenie trendów w grafce jest głęboka obserwacja i analiza rynku. Należy wziąć pod uwagę zmiany, jakie zaszły w logo znanych korporacji, uczestniczyć w życiu serwisów zrzeszających projektantów z całego świata, mieć rozeznanie w realizacjach znanych agencji projektowych, a także uwzględnić nowo powstałe projekty dla mniejszych przedsiębiorców.

Rok 2021 obftował w wiele innowacyjnych projektów, jednak odniosłam wrażenie, że ówczesne koncepty były wciąż zamknięte w ramach starych, wypracowanych przez lata zasad. Jednak dzięki coraz większej otwartości i zainteresowaniu klientów zgłaszających się po opracowanie identyfkacji wizualnej, ramy te zaczynają się zacierać. Wydawać by się mogło, że doprowadzi to do zróżnicowanej gamy projektów, która straci na spójności, a wokół zaczną krążyć projekty rodem z lat 90., gdzie spotkać mogliśmy feerię kolorów, szalonych kształtów i nieprzemyślanych rozwiązań.

Tak się jednak nie dzieje i myślę, że wkraczając w kolejną dekadę, dawne schematy pozwolą nam, projektantom, zachować zdrowy rozsądek przy jednoczesnej możliwości tworzenia nietuzinkowych projektów.

Pragnę zaprezentować TOP 8, które według przeprowadzonej przeze mnie analizy będziemy mogli zaobserwować w roku 2022. Dlaczego akurat TOP 8? Ponieważ ta liczba przypomina znak nieskończoności, który w tym wypadku może symbolizować nieprzebraną ilość trendów w projektowaniu!

  1. Ponownie less is more!

Minimalizm to trend, który szturmem zdobył branżę projektowania graficznego — we wszystkich nurtach można znaleźć jego cechy. Projektanci coraz większą uwagę przywiązują do „czystości”, ograniczenia środków, syntezy oraz maksymalnego uproszczenia prowadzącego często do powstawania świetnych, abstrakcyjnych znaków. Logo minimalistyczne jest bardzo łatwe do zapamiętania, dzięki czemu dobrze rozpoznawalne. Jest duża szansa na to, że w roku 2022 będziemy świadkami mieszanek minimalistycznych znaków z lekkim „twistem”.

Minimalistyczne logo utrzymuje się w czołówce już od kilku lat. Warto wspomnieć, że jest to swojego rodzaju hołd dla projektantów tworzących w latach 60., kiedy znaki graficzne rysowane były odręcznie, przy użyciu pióra, linijek, cyrkli etc. Przykładami minimalistycznych znaków z tamtego okresu są, chociażby prace Karola Śliwki — znak banku PKO i Biblioteki Narodowej, czy też Ryszarda Bojara — znany projekt logo CPN.

Trendy w logo 2022

Trendy w logo 2022

  1. Wordmarks oraz eksperymenty z fontem

Coraz więcej projektów to istna zabawa literami. Poczynając od przekształcania ich kształtu poszczególnych, rozciągania, zaburzania światła międzyliterowego czy proporcji liter, kończąc na dorysowywaniu elementów graficznych do typografii nawiązujących do specyfiki działań firmy.

Trend ten został zapoczątkowany w 2020 roku i wciąż się rozwija. Jeszcze kilka lat temu eksperymenty z fontem były postrzegane jako pewnego rodzaju niedoskonałość i łamanie ideałów projektowych — dzisiaj zabawy literami są mile widziane oraz coraz bardziej doceniane w społeczności projektantów. Zbudowanie logotypu w tym nurcie często balansuje na krawędzi czytelności, tym samym stworzenie wyraźnego, a zarazem wyrazistego logo jest nie lada sztuką.

Aktualnie eksperymentalna typografa jest wykorzystywana głównie dla niedużych projektów. Oznacza to, że będzie on coraz bardziej popularna wśród nowo powstających marek i dla różnorodnych branż, którym pozwoli się wyróżnić. Trend ten jednak nie zawojuje świata wielkich korporacji. Obecnie wiele światowych marek ma logo w formie znaku słownego — Zara, CocaCola, H&M, Google — jednak żadna z nich nie podejmuje decyzji, by skorzystać z nowego trendu. Eksperymenty z fontem mogłyby być zbyt dużym i ryzykownym krokiem rebrandingowym, co tym bardziej pozostawia pole do popisu mniejszym markom.

Trendy w logo 2022 Trendy w logo 2022

  1. Blur, czyli efektywne rozmycie

W 2022 r. czytelność logotypu, może przybrać nieco „rozmytą” formę. Idąc za mediami społecznościowymi, które stały się jednym z głównych przekaźników reklamy, projektanci będą eksperymentować z ruchem. By go przedstawić, wiele znaków zostaje subtelnie animowanych, jednak powstaje pytanie: jak przedstawić ruch w materiałach statycznych np. w druku? Efekt rozmycia dobrze imituje ruch, stąd może pojawiać się on coraz częściej w nowoczesnych logach.

Trendy w logo 2022

  1. Negative space wykorzystane jako tło

Negative space to inaczej pusta przestrzeń, która dobrze wykorzystana może spełniać wiele funkcji, np. tworzyć miejsce na przekazanie idei działań frmy. Trend ten pojawia się coraz częściej i nie chodzi w nim już o wykorzystanie negative space jako innego obrazu (np. ukryta strzałka w FedEx).

Przekraczając ramy projektowania, pusta przestrzeń może zostać abstrakcyjnym elementem, który stworzy dodatkowe miejsce na przekaz. Przykładowo, wyobraźmy sobie frmę, która wchodzi na rynek kosmetyków i ma zamiar wypuścić kilka linii, np.: dla dzieci, nastolatek oraz kobiet +50. Przy dobrze zaprojektowanym znaku, tzw. negative space może stać się świetnym tłem, w które wpisane zostaną charakterystyczne dla każdej z linii elementy (zdjęcia/rysunki/kolory itp.) przy zachowaniu jednakowej formy.

Trendy w logo 2022 Trendy w logo 2022

  1. Rysunkowe loga wciąż będą w modzie

Rysunkowe, ilustracyjne i fantazyjne loga istnieją od bardzo dawna i wciąż są szalenie popularne. Bajkowe maskotki mogą pełnić funkcję czytelnego znaku, pod warunkiem, że ich forma nie będzie zbytnio skomplikowana. Nie możemy zapominać, że logo powinno być widoczne przy bardzo małym rozmiarze, a również na tyle uproszczone, by móc skorzystać z uszlachetnień w druku. Należą do nich np. folie UV czy termodruk, które należy uwzględnić jeszcze przed wydrukiem materiałów identyfikacji wizualnej.

Ten trend zakłada również wykorzystywanie mocnych, neonowych kolorów, rodem z lat 80-tych!

Trendy w logo 2022 Trendy w logo 2022

  1. Eksperymenty ze zmianą formy i proporcji

Odbiorcy zostali przyzwyczajeni do pewnej formy przedstawiania znaku — sygnet umieszczony po lewej stronie lub nad logotypem, wielkościowo nieodbiegający od wysokości liter w nazwie. Dlaczego by jednak tego nie zmienić? Przewidywanym trendem w 2022 roku jest tworzenie projektów logo w pionie, co pozwoli na zburzenie „klasycznej” formy w ciekawy sposób przy jednoczesnym zachowaniu odpowiednich proporcji. Wyobraźcie sobie minimalistyczną wizytówkę, która dzięki samej pionowej kompozycji znaku będzie wyglądała inaczej, mocniej. Ten trend może okazać się naprawdę ekscytujący.

Trendy w logo 2022

Trendy w logo 2022

  1. Art deco

Nowe lata 20. zobowiązują do powrotu art deco z poprzedniego stulecia, które łączyło w sobie klasę i opływową, dopracowaną geometrię. W poniżej przedstawionych przykładach można dostrzec nowoczesność i elegancję oraz jakże ważny minimalizm. Prawdopodobnie w nadchodzącym czasie, projektów w tym stylu zobaczymy jeszcze wiele.

Trendy w logo 2022

Trendy w logo 2022

  1. Gradienty

W naszym społeczeństwie, żadna osoba nie wyobraża sobie życia bez smartfona. Logo wykonane z użyciem gradientu, będzie świetnie prezentowało się na ekranie telefonu. Dzięki gradientom wszystkie kształty mają szansę stać się wyjątkowymi znakami, z widoczną głębią formy oraz wpisaną dynamiką, co w przypadku niektórych branż jest na wagę złota. Trend korzystania z gradientów, jest z nami już od kilku lat jednakże w roku 2022 jego główną cechą będą łagodne i delikatne przejścia między barwami.

Trendy w logo 2022

Rok 2022 r. może złamać wszelkie zasady

Pracując w agencji strategiczno-kreatywnej zauważam, że z roku na rok wśród właścicieli marek — zarówno nowo powstających, jak i mających wieloletni staż — wzrasta świadomość wagi posiadania niepowtarzalnego logo oraz systemu identyfikacji wizualnej. Marki coraz lepiej zdają sobie sprawę, że są to elementy wpływające na rozwój frmy oraz jej wizerunek.

Dzięki temu rok 2022 ma szansę stać się rokiem przełomowym. Trzymam kciuki za nowoczesne projekty, wychodzące poza dotychczasowe ramy oraz otwartość klientów na nieszablonowe pomysły. Na podstawie moich własnych spostrzeżeń oraz opinii innych ekspertów mogę stwierdzić, że lata 20. XXI wieku pokażą, jak umiejętnie połączyć wypracowywany (i dopracowany) przez lata minimalizm z łamaniem wszelkich zasad.

BIO

Dorota Dunat — Graphic Designer w agencji JAAQOB HOLDING™, gdzie pracuje od 3 lat. Specjalizuje się w projektowaniu komunikacji wizualnej frm oraz w ilustracji. Brandingiem i tworzeniem wizerunku marek zajmuje się od ponad 7 lat.

Trendy w logo 2022

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.