Snjezana Bandner została CEO MediaMarkt Polska na początku września 2023 roku, a z MediaMarktSaturn Retail Group jest związana od 18 lat. W tym czasie zdobyła bogate doświadczenie w handlu międzynarodowym. Ekspertka w dziedzinie zakupów, zarządzania asortymentem i strategii biznesowej, przed awansem i objęciem stanowiska CEO w polskim oddziale, pełniła funkcję dyrektorki zarządzającej ds. handlowych / CCO.
Za sterami MediaMarktSaturn Polska stoi od ponad pół roku. Od tego czasu wiele wydarzyło się u lidera rynku elektroniki użytkowej. Począwszy od świętowania 25-lecia marki w Polsce, przez wdrożenie zupełnie nowej platformy e-commerce dla sklepu internetowego mediamarkt.pl, aż po premierę pierwszej na polskim rynku aplikacji mobilnej dedykowanej dla elektroniki użytkowej. Ze Snjezaną rozmawiamy m.in. o jej motywacjach w drodze do sukcesu, wyznaczanych celach i wyzwaniach, które pojawiają się w zarządzaniu dużą organizacją.
Kobiety wciąż rzadziej od mężczyzn podejmują studia na kierunkach technicznych i zajmują prestiżowe stanowiska w dużych przedsiębiorstwach. Kobieta na tak wysokim stanowisku w branży wciąż zdominowanej przez mężczyzn nie jest więc normą. Jak wyglądała Twoja droga do objęcia stanowiska szefowej MediaMarktSaturn Polska, lidera na rynku elektroniki użytkowej?
Moja podróż z MediaMarktSaturn Retail Group rozpoczęła się w 2006 roku, w czasach, gdy świat, zwłaszcza w sferze zawodowej, był zdominowany przez mężczyzn. Przez lata byłam świadkiem znacznych postępów w zakresie różnorodności płci. Niezwykła transformacja w tym zakresie nastąpiła w szczególności w zespołach kierowniczych w różnych firmach. Z kolei MediaMarktSaturn Retail Group przyjęła systematyczne, biznesowe podejście do integracji i różnorodności.
W MediaMarktSaturn Retail Group zatrudniamy pracowników ze 133 różnych krajów, a kobiety stanowią aż 39,4% wszystkich pracowników Grupy – aż 22% z nich zajmuje stanowiska kierownicze. Statystyki te odzwierciedlają pozytywną zmianę, pokazując, że w branży zachodzą istotne zmiany w zakresie różnorodności płci.
Dwie dekady temu to głównie mężczyźni zajmowali role przywódcze, ale dziś kobiety aktywnie idą po swoje, kwestionują tradycyjne role płci i sprawiają, że ich głos jest słyszalny na całym świecie. Zaangażowanie w zmiany nigdy nie było silniejsze, a wpływ kobiet na działania biznesowe jest bardziej wyraźny niż kiedykolwiek.
Moja droga do stanowiska CEO w MediaMakt Polska była zróżnicowana i dynamiczna. Pełniąc różne role handlowe, aktywnie przyczyniłam się do transformacji strategii zarządzania kategoriami wielu krajów w całej Grupie. Ta podróż nie tylko pozwoliła mi wnieść znaczący wkład w organizację, ale także była ciągłym doświadczeniem edukacyjnym, który ukształtował i rozwinął moją karierę.
Jako kobieta zajmująca stanowisko dyrektora generalnego, jestem dumna z tego, że łamię pewne schematy. To zaszczyt aktywnie przyczyniać się do zachodzących i niezbędnych zmian. Mam nadzieję, że moja historia posłuży za przykład i inspirację do dalszych pozytywnych przemian w środowisku zawodowym.
W związku z tym, jakie jest podejście MediaMarkt do promowania równości płci i różnorodności w miejscu pracy, a także w całej branży elektroniki użytkowej?
W MediaMarkt Saturn zależy nam na budowaniu zespołu wykwalifikowanych pracowników niezależnie od ich płci. Wkładamy wiele pracy, aby każdego dnia czuli się docenieni za swoją ciężką pracę, nie tylko w biurze, lecz także w sklepach. Chcemy, aby cały czas mogli się rozwijać, dlatego zapewniamy im szerokie możliwości realizacji własnych pomysłów, szkolenia czy udział w indywidualnych programach rozwojowych. W ten sposób, zatrudniając wykwalifikowanych ekspertów, możemy być dla naszych klientów przewodnikiem po fascynującym świecie technologii. To nasza misja i cel, do którego realizacji dążymy każdego dnia.
W MediaMarkt zwracamy również uwagę na entuzjazm. Nowe technologie mają swoją specyfikę, a wśród kandydatów szukamy przede wszystkim pasji do zmieniającej świat technologii. Jesteśmy częścią dużej, międzynarodowej Grupy- działamy lokalnie, ale wspieramy się globalnie. Nasze zespoły są zróżnicowane, podobnie jak potrzeby każdego z nas z osobna, ale wszyscy jesteśmy jednym zespołem, pracującym na dobre imię naszej marki niezależnie od narodowości czy płci.
Czy są jakieś inne obszary, w których widzisz potencjał do dalszego zwiększania różnorodności w zespole zarządzającym i w całej firmie?
Zmiana systemowa – praca podprogowa bazuje na strukturze organizacyjnej, projektowaniu stanowisk i wytycznych dotyczących pozyskiwania i rozwijania talentów, a także strategiach biznesowych, systemach i procesach (w tym ewaluacji pracowników i przyznawaniu nagród). Ale także w zasadach i praktykach pracy, a przede wszystkim promowanych wartościach i szeroko rozumianej kulturze. Wszystkie elementy muszą być przemyślane i dopasowane tak, aby harmonijnie ze sobą współdziałać, co będzie motorem napędowym znaczących zmian. Myślenie systemowe jest ważne, ponieważ pokusa skupienia się na tym, co należy zrobić, aby awansować kobiety na stanowiskach kierowniczych jest tak duża, że często ignoruje się czynniki, które zasługują na głębsze zbadanie. Wśród nich wymienić można osobiste przekonania i wyznawane wartości, które wiele organizacji nieświadomie akceptuje jako jedyne słuszne i istotne. Stawianie kolejnych kroków naprzód w tym procesie polega na czymś więcej niż deklaracjach, przekonaniach i twierdzeniach. Wymaga przede wszystkim odważnego działania – chęci słuchania i uczenia się tego, czego jeszcze nie wiemy oraz wytrwałości, aby przekształcić ideę w realne działanie.
Jak MediaMarktSaturn Polska zmienił się wewnętrznie, odkąd zarządzanie firmą jest w Twoich rękach? Jakie są Twoim zdaniem mocne strony kobiet w biznesie i co je wyróżnia na tle płci przeciwnej?
Ważne jest, aby podkreślić, że posiadanie zróżnicowanej reprezentacji na stanowiskach kierowniczych nie tylko poszerza perspektywy i inspiruje innowacje, ale także rozszerza wizję i wzbogaca kulturę firmy.
Siła organizacji tkwi w komplementarnej współpracy kobiet i mężczyzn, która wykorzystuje unikalne atuty obu płci. Zróżnicowane środowisko sprzyja powstaniu wielowymiarowych punktów widzenia, które z kolei sprawiają, że proces budowania strategii biznesowej firmy staje się solidniejszy.
Kobiety w biznesie często wnoszą do niego swoje mocne strony, takie jak empatia, skuteczna komunikacja, współpraca, zdolność adaptacji, dbałość o szczegóły, umiejętności rozwiązywania konfliktów czy wspieranie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a także innowacyjne myślenie i wysokie umiejętności w zakresie nawiązywania kontaktów. Odpowiednio wykorzystane, cechy te przyczyniają się do powstawania zróżnicowanych i dynamicznych miejsc pracy, w których wspiera się pozytywną kulturę organizacyjną i napędza sukces w różnych aspektach działalności. Cechy te niezaprzeczalnie przyczyniają się do zwiększenia wydajności biznesowej firmy.
Warto w tym miejscu dodać, że od 2019 roku jako firma uczestniczymy w inicjatywie Women in Retail, której celem jest dążenie do stawania się wiodącym pracodawcą dla ambitnych kobiet w branży detalicznej. Aby to osiągnąć, skupiamy się na różnicach w rozwoju, awansach i poziomach wynagrodzeń oraz tworzeniu bardziej wyrównanych szans dla pracowników, niezależnie od płci. Co więcej, rozwijamy naszą kulturę korporacyjną i tworzymy korzyści, które sprawią, że kobiety wybiorą MediaMarkt jako miejsce, w którym będą chciały kontynuować i rozwijać swoją karierę
W tym momencie średni udział kobiet wśród pracowników MediaMarkt w Polsce wynosi 43%. W poszczególnych krajach udział ten waha się w zakresie od 30% do 49%, przy czym najwyższy jest we Włoszech. Kobiety stanowią 30% kadry menedżerskiej w MediaMarkt Polska. Od momentu objęcia przeze mnie sterów w MediaMarkt Polska zatrudniamy 615 osób, w tym 222 kobiety.
Obecnie, oprócz Polski, w inicjatywie Women in Retail uczestniczą takie kraje Grupy jak Austria, Niemcy, Węgry, Hiszpania, Włochy, Szwajcaria, Turcja i kraje Beneluksu.
Jakie doświadczenie i umiejętności wnosisz do zarządzania MediaMarktSaturn Polska? Jakie wyznaczyłaś sobie cele lub podjęłaś inicjatywy, mogące zapewnić dalszy rozwój marki w Polsce?
Pozwól, że najpierw odpowiem na drugie pytanie. Sercem naszej nowej strategii jest Customer Experience, wzmocnione jeszcze bardziej przez nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Wszystko co robimy, kręci się wokół naszych klientów.
Ta zmiana nie jest mała – odchodzimy od tego, by MediaMarktSaturn zajmował się głównie sprzedażą elektroniki użytkowej. Zamiast tego skupiamy się na staniu się platformą usługową zorientowaną na klienta, a zrównoważony rozwój nie jest dla nas tylko dodatkiem. Pamiętamy o nim we wszystkim, co robimy, dzięki czemu możemy zapewnić najwyższej jakości obsługę klienta w sposób przyjazny dla środowiska.
Przenosimy elektronikę użytkową na wyższy poziom, przechodząc do tego, co nazywamy Experience Electronics. Jest to możliwe dzięki czterem kluczowym filarom, tak zwanym „Filarom Doświadczenia”: doświadczeniu pracownika, doświadczeniu zakupowemu, doświadczeniu użytkowania i doświadczeniu wpływu. Doświadczenie pracowników, bo nasi pracownicy są dla nas kluczowi. Aby zapewnić doskonałą obsługę klienta potrzebują szkoleń, motywacji i inspiracji. Uruchomiliśmy więc nowe programy szkoleniowe i narzędzia cyfrowe, aby podnieść ich wiedzę i w wyniku tego jakość obsługi klienta. Wyznaczyliśmy też wyższe oczekiwania w stosunku do liderów w zakresie motywacji i zaangażowania pracowników. Bo wiemy, ze doskonałe doświadczenia pracowników prowadzą do doskonałych doświadczeń klientów.
Następnie doświadczenie zakupowe – ulepszamy wszystkie nasze kanały, aby zakupy u nas były jeszcze lepsze. W ramach podejścia skupionego na urządzeniach mobilnych ulepszamy doświadczenia online, a nasze sklepy zyskują świeży wygląd i bardziej elastyczne formaty. Dzięki temu możemy oferować bardziej angażujące doświadczenia osobiste, płynnie połączone ze światem online.
Jest też doświadczenie użytkownika. Chodzi w nim o rozwój naszej działalności w zakresie usług i rozwiązań. Nie tylko wzbogacają one naszą ofertę produktową, ale także budują wartość marki i lojalność klientów, jednocześnie zwiększając rentowność. I na koniec Impact Experience, czyli nasze zobowiązanie dotyczące zrównoważonego rozwoju. Promujemy produkty, które są energooszczędne, oszczędzają wodę, także te, które mogą być naprawiane i poddawane recyklingowi. Naszym celem jest nieustanne budowanie pozycji lidera w zrównoważonym handlu detalicznym i wspieranie naszych klientów, aby oni również mogli prowadzić bardziej zrównoważony tryb życia.. To dla nas nie tylko teoretyczne zobowiązanie, lecz ogromna biznesowa szansa.
Naszą ambicją jest coś więcej niż tylko sprzedaż produktów. Naszym celem jest tworzenie niezapomnianych doświadczeń, budowanie silnych relacji z naszymi klientami i działanie jako ich zaufany przewodnik w tym ciągle ewoluującym, złożonym świecie technologii.
Dlatego zrewitalizowaliśmy nasze hasło przewodnie, które brzmi: Experience Electronics – „Doświadczaj z nami technologii i ciesz się życiem pełnym możliwości” – i zawiera w sobie cel, który napędza nasze codzienne działanie i tworzy solidną podstawę naszej strategii.
Wracając do pierwszego pytania – jakie doświadczenie/umiejętności mogę wnieść, aby zrealizować tę strategię? Na pewno odwagę – nie boję się podjąć ryzyka, gdy uważam to za słuszne, odporność, dynamikę, a przede wszystkim zarządzanie niejednoznacznością. Motywuje mnie poczucie celu i wiara, że MediaMarkt będzie miał pozytywny wpływ na społeczność, pracowników i otaczający ich świat.
Jakie są wyzwania związane z byciem kobietą pełniącą funkcję CEO w MediaMarktSaturn Polska?
Jednym z największych wyzwań, jakie stoją przed wieloma liderkami jest równość w miejscu pracy. Kobiety muszą nauczyć się zabierać głos. Nie wystarczy pełnić jakąś funkcję i po prostu „siedzieć przy stole”. Trzeba również mówić pewnie, niezależnie od napotykanych przeciwności. Kobiety-liderki obawiają się ostracyzmu lub odrzucenia, jednak szacunek zdobywamy wtedy, gdy nasz głos jest słyszalny.
Niektóre liderki unikają mówienia o swoich osiągnięciach z obawy przed byciem postrzeganą jako osoba chełpliwa lub zarozumiała. Kobiety mają tendencję do myślenia, że muszą się skurczyć, aby nie wydawać się onieśmielającymi. A pewność siebie jest przecież najważniejsza.
Jakie są Twoje główne priorytety w roli Prezesa, biorąc pod uwagę, że jesteś pierwszą kobietą na tym stanowisku w Polsce?
Wśród moich priorytetów w kierowaniu MediaMarkt w Polsce znajduje się przede wszystkim promowanie różnorodności i integracji. Pragnę działać na rzecz różnorodności i integracji w naszej organizacji, zapewniając równe szanse wszystkim pracownikom, a także podejmować działania i wdrażać inicjatywy, które wspierają zróżnicowaną i włączającą kulturę pracy.
Kolejnym ważnym aspektem, który podejmuję jest dobre samopoczucie pracowników. Priorytetowo traktuję ich dobrostan, wdrażając wewnętrzne polityki wspierające równowagę między życiem zawodowym a prywatnym oraz zdrowie psychiczne. Pilnuję również, aby nasza firma zapewniała równy dostęp do możliwości rozwoju zawodowego i ścieżki awansów.
Wśród priorytetowych tematów, które wzięłam na warsztat znajduje się także mentoring i rozwój przywództwa. Razem z zespołem tworzymy programy mentoringowe wspierające i wzmacniające pozycję kobiet na stanowiskach kierowniczych. Inwestujemy też w programy rozwoju przywództwa, aby dać rozkwitać różnorodnym talentom.
Na czele jest również dbanie o przejrzystość i branie odpowiedzialności. Wspieram przejrzystość w procesach decyzyjnych, promując kulturę otwartości i odpowiedzialności. Wyznaczam też jasne punkty odniesienia i wskaźniki do pomiaru postępów w zakresie różnorodności płci i integracji.
W liście moich priorytetów, będących jednocześnie priorytetami firmy znajduje się również strategiczny rozwój biznesu. Swoją pracą robię wszystko by napędzać rozwój firmy, koncentrując się na innowacyjności i zdolności adaptacji. Wspieram też współpracę i kreatywne środowisko pracy, które zachęca do prezentowania różnorodnych perspektyw.
Jako odnosząca sukcesy kobieta stojąca na czele firmy z branży elektronicznej, z pewnością jesteś inspiracją dla wielu innych kobiet. Co chciałabyś poradzić młodym kobietom, które stoją u progu swojej kariery i myślą o awansie w branżach zdominowanych przez mężczyzn, takich jak elektronika, IT czy budownictwo?
Choć może to brzmieć sztampowo, wierzę w ogromne znaczenie pewności siebie i niezachwianej wytrwałości w dążeniu do celów zawodowych. Kluczowe jest aktywne poszukiwanie tego, czego pragniesz w swojej zawodowej podróży i wytrwałe przekraczanie granic bez poddawania się. Przezwyciężając początkowe wahania, nauczyłam się, jak ważne jest wyrażanie swoich opinii i stawanie w obronie tego, w co wierzysz. Dorastając w czasach, gdy normy społeczne często ograniczały kobiety do określonych ról, trudno było wyobrazić sobie karierę na najwyższym poziomie. Z czasem jednak nabrałam pewności siebie i nauczyłam się stawiać na swoim. Znalezienie odpowiedniego mentora odegrało kluczową rolę w tej podróży.
Moją radą dla młodych kobiet jest wykorzystanie każdej okazji oferowanej przez ich miejsce pracy – niezależnie od tego, czy jest to szkolenie, programy rozwojowe, nawiązywanie kontaktów czy mentoring. Bądź zdeterminowana, wyznaczaj jasne cele i konsekwentnie dawaj z siebie wszystko, pozostając odporną na wyzwania. Doświadczenia zdobyte dzisiaj znacząco przyczynią się do Twojego przyszłego rozwoju zawodowego.
Podczas gdy dążenie do jak najlepszego wykonywania zadań jest godne pochwały, doskonałość nie powinna być ostatecznym celem. Istnieje znacząca różnica między proaktywnym i uważnym dawaniem z siebie wszystkiego, a nieosiągalnym dążeniem do perfekcji. To drugie często prowadzi do utraty pewności siebie lub czyni człowieka nieznośnym dla otoczenia. Kluczowe jest znalezienie równowagi, która pozwala na utrzymanie dobrego samopoczucia i rozwijanie życia prywatnego. Zarządzanie wieloma rolami – partnerki, matki i rozwijanie kariery na najwyższym poziomie – to wyjątkowa umiejętność, którą posiadają kobiety. Konieczne jest indywidualne zintegrowanie tych aspektów, aby osiągnąć poczucie spełnienia w życiu.