Według ekspertów wartość branży influencer marketingowej ma w bieżącym roku wzrosnąć w skali globalnej o ok. 4 miliardy dolarów porównaniu do 2020.[1] Oznacza to, że influencerzy bardzo skutecznie oddziałują na decyzje zakupowe swoich społeczności. W odpowiedzi na rozwój profesji influencera, popularny staje się trend ekonomii twórców, który polega na tworzeniu własnych treści oraz produktów przez internetowe autorytety. O potencjale influencerskich marek własnych mówią przedstawiciele fansi – platformy e-commerce, która wspierającej twórców w tym trendzie.
Fenomen ekonomii twórców
Ekonomia twórców to rosnący trend w influencer marketingu, pozwalający uniezależnić się internetowym idolom od współprac z markami, które nie zawsze są tożsame z ich działalnością. Sukces na tym polu odniosła już między innymi Fashionelka, która wypracowała 1 mln PLN ze sprzedaży własnych e-booków. Wynik Michała Szafrańskiego to 7,5 mln PLN zarobione na książce oraz e-booku „Finansowy Ninja”. Te zawrotne kwoty udało się uzyskać influencerom bez udziału sponsorujących ich firm.
Aż 50,3% ankietowanych użytkowników social mediów jest zainteresowanych zakupem produktów od influencerów – wynika z przeprowadzonej przez nas ankiety – tłumaczy Kamil Sokołowski, Brand Manager fansi. Tymczasem aż 82,5% twórców zrzeszonych w społeczności BrandBuddies nie posiada własnych produktów na sprzedaż. To bardzo duży obszar do zagospodarowania ze względu na rosnącą popularność zawodu influencerów. Dynamiczny rozwój sektora e-commerce w Polsce sprzyja także sprzedaży cieszących się popularnością podczas pandemii internetowych szkoleń czy e-booków – dodaje.
Rynek ogromnych możliwości
Rynek e-commerce w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie, tworzy to dobry grunt pod rozwój ekonomii twórców i sprzedaż ich produktów za pomocą internetowych narzędzi. W ciągu ostatnich czterech lat średnioroczny wzrost e-handlu w Polsce był o kilka punktów procentowych większy niż w reszcie państw Unii Europejskiej i przekroczył wartość 20%.
W Polsce mniej niż 20% twórców sprzedaje własne produkty, mamy olbrzymi potencjał wzrostu w tym obszarze. W najbliższych latach czeka nas wysyp marek i produktów influencerów. Wiele nie przetrwa, niektóre z nich mogą jednak na trwałe wpisać się w rynek – mówi Kamil Sokołowski Brand Manager fansi.
Co sprzedają influencerzy? Monetyzować da się niemalże wszystko: od contentu, produktów cyfrowych, czy nawet doświadczeń, które można przeżywać razem z idolami, po bardziej „tradycyjne” towary: odzież, kosmetyki, gadżety. Popularność twórcy nie zawsze jest jednak gwarantem sukcesu sprzedażowego. Własny produkt to duża odpowiedzialność, a świadomość konsumentów z roku na rok rośnie. Dla wielu twórców wejście do świata biznesu z własna marką nie jest proste. Stworzenie i wydanie produktu wymaga często znacznych nakładów finansowych oraz bardzo dużo pracy.
Nawet najzdolniejszy i najbardziej wpływowy twórca internetowy niekoniecznie musi być doskonałym przedsiębiorcą. Z myślą o tych, którzy chcą tworzyć swoje własne linie produktów powstała pierwsza w Polsce platforma pomagająca internetowym twórcom monetyzować swoją popularność. Influencerzy mogą dodać do niej swoje produkty lub stworzyć je w kilka minut poprzez dedykowany kreator. W przypadku wybranych autorów pełnimy też rolę wydawcy – dodaje Kamil Sokołowski, Brand Manager fansi.
[1] Źródło: raport Influencer Marketing Benchmark Report 2021