Motywacja do odchudzania – jak schudnąć, kiedy jeść się chce?

Mówi się, że odchudzanie jest jak biznes – najważniejsze jest jasne określenie celu. Mam wrażenie, że to jednak nie wszystko. Możemy precyzować, mierzyć, planować, ale jeżeli nie mamy wystarczająco dużo chęci w nas samych, smartny cel na nic się nie przyda. W dążeniu do rezultatu ważny jest nie tylko efekt, ale przede wszystkim proces. Dowiedz się, jak znajomość wewnętrznej motywacji pozwoli Ci zaprzyjaźnić się z odchudzaniem.

Wewnętrzna motywacja kluczem do sukcesu

Przechodzisz na dietę kolejny rok z rzędu i zawsze wygląda to tak samo: uderzenie motywacji na początku, ogromny zapał, a potem stopniowy spadek zakończony porażką. Mimo to motywacja do odchudzania nie spada i próbujesz dalej z nadzieją, że tym razem się uda. Zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego nie wychodzi? Czemu nie osiągasz tego, czego chcesz? Spróbuj trochę się poobserwować i wyszukać moment, w którym przychodzi kryzys. Jak sobie z nim radzisz? Dlaczego pojawia się akurat w tym momencie? I tak właściwie… dlaczego w ogóle chcesz schudnąć? Te pytania pozwolą Ci wyznaczyć cel i zaplanować działanie, które jest zgodne z Twoją wewnętrzną motywacją.

“Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć”. /Napoleon Hill/

Znajomość wewnętrznych potrzeb pozwala dostrzec mocne strony, które będą wspomagać nas w trudnych sytuacjach i zapewnią entuzjazm do działania. Znając swój profil motywacyjny, możesz zbudować indywidualny cel, odnaleźć motywatory, które wesprą Twoje działania w trudnych momentach i pozwolą utrzymać efekty także długo po słonecznym sezonie bikini.

Motywacja do odchudzania i 16 motywatorów

Szesnaście motywatorów czyli szesnaście uniwersalnych impulsów, które mobilizują nas do działania. U każdego z nas przybierają one inne natężenie i oparte są o osobistą hierarchię wartości, tworząc indywidualny profil naszej wewnętrznej motywacji. Dobra znajomość naszego motywacyjnego DNA pozwala skupić się na mocnych stronach w drodze do pięknej sylwetki oraz przyjrzeć się uważnie motywatorom, które mogą nam w tym przeszkadzać.

Jak schudnąć po obu stronach mocy?

Wysokie, jak i niskie natężenie niektórych motywatorów może wspomagać odchudzanie. Jakie elementy Twojej wewnętrznej motywacji będą dla Ciebie wsparciem?

Uznanie – wsparcie rodziny i znajomych

Jeżeli posiadasz wysoką potrzebę motywatora Uznanie, oznacza to, że pragniesz aprobaty, jesteś wrażliwa na krytykę, a pozytywny obraz własnej osoby budujesz poprzez informację zwrotną od innych. Zanim podejmiesz jakiekolwiek działanie, zwróć się o pomoc do swoich krewnych i znajomych. Opowiedz im o swoich celach i poproś o wsparcie. Pozytywny feedback i doping ze strony ludzi, na których Ci zależy, z pewnością pozwolą wytrwać w momencie, gdy wymówki zaczną odciągać Cię od diety i treningu. Z wysokim natężeniem Uznania trzeba być jednak ostrożnym. Może zdarzyć się tak, że wyznaczony przez Ciebie cel będzie niedoszacowany – zbyt ambitny bądź zbyt łatwy. Osoby o wysokiej potrzebie Uznania w obawie przed porażką wybierają działania niedopasowane do ich możliwości. Postaraj się szacować właściwie.

Kontakty społeczne – zróbmy to razem!

Wysoka wartość motywatora kontakty społeczne oznacza, że spotkania towarzyskie są dla Ciebie bardzo ważne i lubisz spędzać czas z innymi ludźmi. Jesteś osobą towarzyską i otwartą. Jeżeli przyjaciel jest dla Ciebie wystarczającą zachętą do ruchu i wyjścia z domu, dlaczego nie zamienić standardowej kawy we wspólny trening? Znajdź wśród znajomych sparing partnera i starajcie się wzajemnie motywować. Uwierz mi, że poranna wiadomość “Hej! Ja dziś zaczynam owsianką, a Ty?” skutecznie odciąga od zamiaru przygotowania jajecznicy na boczku.

Honor – wyznacz zasady

Dla osób o wysokim natężeniu tego motywatora niezwykle ważne są zasady, dyscyplina, poczucie obowiązku i życie w zgodzie z przyjętymi normami. Postaraj się do czegoś zobowiązać, np. wykupić karnet na siłownię lub basen. Motywacją może być dla Ciebie stworzenie “Kodeksu zdrowego stylu życia” albo spisanie zasad nowego sposobu odżywiania. W słabszych chwilach możesz odwołać się do niezłomności swojego charakteru. Postaraj się przygotować tygodniowy plan treningu i posiłków, co pozwoli Ci działać zgodnie z ustalonymi zasadami.

Porządek – najważniejszy jest plan

Osoby o wysokim natężeniu tego motywatora najlepiej czują się, kiedy ich otoczenie jest uporządkowane i wszystko jest zaplanowane. W takim razie stwórz plan działania, stwórz strukturę oraz ustal, w jakie dni trenujesz. Waga może stać się Twoim największym sprzymierzeńcem. Osoby lubiące porządek nie przepadają za zmianami. Żeby nie spowodować zbytecznego poczucia dyskomfortu, spróbuj narzucić sobie rutynę, w której czujesz się wygodnie. Jeżeli motywator Porządek w Twoim profilu leży po przeciwnej stronie skali, staraj się kłaść nacisk na działanie i krótkoterminowe cele.

Niezależność – robię to tylko dla siebie

Jeżeli posiadasz wysoką wartość motywatora Niezależność, oznacza to, że cenisz sobie samodzielność i wolność osobistą. Jesteś osobą samowystarczalną, samodzielnie podejmujesz decyzje i nie lubisz podporządkowywać się innym. Nie dla Ciebie siłownia i sporty zespołowe, ale możesz spróbować treningu w domu. Jedna z moich znajomych (kobieta bardzo niezależna) zanim schudła, nieustannie narzekała, że gdyby była szczupła, miałaby większą swobodę wyboru ubrań. Nienawidziła zakupów przez ciągłe poczucie “związanych rąk”. Właśnie ta świadomość pomogła jej osiągnąć cel.

Spokój – w trosce o własne zdrowie

Osoby o wysokiej potrzebie motywatora Spokój są wrażliwe na zagrożenia, ryzyko czy ból oraz uważnie słuchają sygnałów płynących z ciała. Jeśli posiadasz wysoką potrzebę spokoju, plan da Ci poczucie kontroli i bezpieczeństwa. Dowiedz się, ile kilogramów tygodniowo możesz chudnąć, aby progres nie następował zbyt szybko i Twoje działania pomagały Ci zdrowiej żyć. Przed rozpoczęciem diety możesz wykonać badania i skonsultować z dietetykiem. Dowiedz się, ile i w jakim tempie powinnaś chudnąć oraz jakie korzyści ze zdrowego stylu życia odniesie Twój organizm. Osoby, które posiadają niską wartość tego motywatora, są spragnione wrażeń i szybko się nudzą. Trzeba wówczas pamiętać, aby trening oraz dieta były urozmaicone. Kto wie… Może dasz się namówić na jakiś sport ekstremalny?

Ciekawość – czego by tu jeszcze spróbować?

Na pierwszy rzut oka brzmi jak zachęta do porzucenia diety. W rzeczywistości jest jednak inaczej. Jeżeli posiadasz wysoką potrzebę motywatora Ciekawość, oznacza to, że ponadprzeciętnie cenisz sobie umysłowe aspekty życia. Chętnie zdobywasz nową wiedzę dla samego obeznania. Na rynku pojawia się mnóstwo przeróżnych składników, które aż czekają żeby bliżej je poznać. Które owoce pomagają w odchudzaniu? W jaki sposób ćwiczyć najefektywniej? Jeżeli lubisz dużo wiedzieć, zgłębiać wiele różnych tematów, podejdź do odchudzania z zainteresowaniem i wprowadź nowe wiadomości do swojej diety i ćwiczeń.

Piękno – atrakcyjność na wiosnę

Jeżeli posiadasz wysoką potrzebę motywatora Piękno, oznacza to, że jesteś osobą ponadprzeciętnie wrażliwą na estetykę, kochasz upiększać swoje otoczenie i zwracasz uwagę na atrakcyjność fizyczną. Osoby o wysokiej potrzebie piękna nie przepadają za chodzeniem na siłownię, bo nie zaspokaja to ich pragnień estetycznych. Do diety zmotywują Cię pięknie przygotowane posiłki, zachęcającą formą aktywności może być taniec, a wyjście na trening ułatwi nawet… modny strój sportowy.

Jedzenie – posiłki w tabletkach

Istnieją na naszej planecie osoby, dla których jedzenie mogłoby nie istnieć. Często używają one porównania, że gdyby tylko istniała taka możliwość, chętnie przyjmowałyby posiłki w tabletkach. Jedzenie nie sprawia im szczególnej przyjemności i w takim wypadku bardzo łatwo przychodzi im zachowanie szczupłej sylwetki. Niska wartość motywatora Jedzenie będzie wspierać nasz cel, o ile nie będziemy jeść byle czego. W tym wypadku możesz postarać się znaleźć szybkie i proste przepisy, które sprawią, że nie utkniesz w kuchni na długie godziny, a mimo wszystko na Twoim talerzu znajdzie się coś wartościowego.

Ewentualne przeszkody – jak sobie z nimi radzić?

Nie da się ukryć, że nie wszystkie motywatory będą wspierały nas w drodze do wymarzonej sylwetki. Wysokie natężenie motywatora Jedzenie może zarówno pomagać, jak i przeszkadzać. Możliwe, że posiadanie tej potrzeby sprawi, że będziesz spożywał wyrafinowane posiłki w małych ilościach. Może się zdarzyć jednak tak, że będzie Ci zależało na skonsumowaniu jak największej ilości ulubionych przekąsek. Postaraj skoncentrować się na jakości zamiast ilości, aby wciąż zaspokajać swoją wewnętrzną potrzebę, a jednocześnie zachować umiar.

Niskie natężenie motywatora Aktywność fizyczna również może odciągać od wyznaczonego celu. Jeżeli wolisz spędzać popołudnia z pilotem zamiast ciężarkami w ręku, skup się na innych motywatorach, które mogą zachęcić Cię do działania. Motywacja do odchudzania obejmuje wiele aspektów i nie ogranicza się tylko do Jedzenia i Aktywności fizycznej.

Upadniesz – podnieś się

Jedna z moich koleżanek w odchudzaniu stosuje zasadę “aby do pierwszego pączka”. Stosując rygorystyczną dietę, a na dodatek regularnie ćwicząc, trzyma się całkiem nieźle, aż do momentu pierwszej wpadki. Kiedy siła woli zawiedzie ją raz i po długich męczarniach w końcu sięgnie po ukochanego batonika, automatycznie porzuca swój cel “bo skoro raz zjadłam, to dalej już nie ma sensu się starać”. Wpadki się zdarzają i trzeba tę świadomość zaakceptować. Zjeść upragnioną czekoladę, pójść pobiegać i kontynuować plan. Porażki są naturalnym elementem osiągania celu, ale ich pojawienie się nie musi zaprzepaścić całego wysiłku. Skup się na swoich mocnych stronach, wypisz na kartce wspierające motywatory oraz okoliczności, które Cię motywują. Odpowiedzialność za sukces leży w Twoich rękach.

Artykuł przygotowany przez: Instytut Durkalskiego RMP Polska Sp. z o.o., więcej na temat motywacji wewnętrznej na www.16motywatorow.pl

Dodaj komentarz