Już od kilku lat w Polsce jesień to czas, kiedy głośno mówi się o raku piersi. W akcję włączają się
media w całej Europie, zwracając uwagę na problem, który dotyczy setek tysięcy kobiet na całym świecie. Jednak jak zachęcić do profilaktyki? Może badania w zakładzie pracy?
Tylko w Polsce na raka zapada ok 130 tys. osób rocznie, a prognozy nie są niestety optymistyczne – statystyki zachorowań rosną. Za 10 lat osiągną pułap 160 tys., dlatego tak ważna jest profilaktyka, o której dużo się mówi. Badania powinny być profesjonalne i systematyczne. Wczesna diagnostyka i odpowiednie leczenie mogą zagwarantować całkowite wyleczenie. Niestety mimo trwających kampanii wciąż niewiele pacjentek poddaje się regularnym badaniom.
Gdzie szukać przyczyny?
Mimo powszechności badań, czas oczekiwania na nie wynosi nawet od 1-2 miesięcy. Są też stosunkowo drogie. A warto uświadomić sobie, że wszystkie kobiety po 40. roku życia powinny wykonywać badanie mammograficzne, natomiast dla wszystkich kobiet absolutnym minimum jest badanie ultrasonograficzne (USG) przynajmniej raz na dwa lata. Badania można również wykonać w bardzo prosty sposób samemu w domu. Jednak powinno być to traktowane jedynie jako dodatkowa metoda kontrolna.
Zaproszenia na badania w mammobusach znakomicie się sprawdzają, jednak nie wszystkie panie mogą skorzystać z tej opcji bezpłatnie. Październikowe inicjatywy są okazją, by przekonać Panie do badań kontrolnych oraz wczesnej profilaktyki nowotworowej rozbudzając ich świadomość. Sukces akcji tego typu przyciąga wielu ofiarodawców. Angażuje się w nie też coraz więcej firm oraz znanych osób, które potęgują jej zasięg. We wczesnej diagnozie rak piersi jest całkowicie wyleczalny, jego wykrycie wymaga jednak regularnej kontroli lekarskiej.
W walkę z rakiem mocno zaangażowana jest firma, która powstała z myślą o kobietach. Avon od lat organizuje się pod banderą różowej wstążki i zachęca kobiety do profilaktyki. Ale na tym nie poprzestaje. Fabryka Avon Operations Polska w Garwolinie zatrudnia kilkaset kobiet. Każda z nich może sprawdzić zdrowie u lekarza medycyny pracy. – W Avon panie mogą przebadać się pod kątem raka piersi całkowicie bezpłatnie – mówi lekarz medycyny pracy Avon Operations Polska, Bogna Smolińska. – Wykonujemy mammografię, badania cytologiczne, a zgłaszają się do mnie panie w różnym wieku – dodaje.
Jeśli chodzi o akcje profilaktyczne, Bogna Smolińska zaznacza, że powinny być one nie tyle akcjami, co regularnym postępowaniem w zapobieganiu nowotworom u kobiet i przyzwyczajaniem kobiet do dobrych nawyków dbania o swoje zdrowie– Dzięki przeprowadzanym przeze mnie badaniom profilaktycznym, wszystkie Panie, co roku bądź co 2 lata są regularnie pytane, czy mają wykonaną na bieżąco cytologię, mammografię i USG piersi zalecam im co rok, dlatego mammobus jest u nas tak często. W Avon wykonujemy mammografię od 40 roku życia lub USG piersi bez ograniczeń według zaleceń lekarza. Panie zgłaszają się również w przypadkach nagłych – jeżeli w trakcie samokontroli zauważą u siebie niepokojący objaw.
Zakład pracy zatrudniający lekarza dla swoich pracowników umożliwia szybszą diagnostykę problemów zdrowotnych, co w wielu przypadkach może ratować życie. – Dzięki naszym akcjom profilaktycznym i programom na dzień dzisiejszy wszystkie kobiety pracujące w Avon mogą się czuć bezpieczne – dodaje pani doktor. – Początkowo, mniej więcej 10 lat temu, wśród naszych pracownic zdiagnozowano kilka przypadków nowotworów złośliwych, wiele stanów wymagających leczenia i obserwacji, 9 stanów przednowotworowych. Na szczęście wszystkie nasze pacjentki udało się wyleczyć i nadal pracują u nas w firmie. Obecnie dzięki tak częstym badaniom oraz takiemu monitorowaniu chorych, ciężkie przypadki kliniczne są już rzadkością.
Fabryka Avon nie ogranicza swoich działań jedynie do profilaktyki wykrywania nowotworów u kobiet, firma chce dbać o kobiety w pełnym możliwym zakresie. – Od kilku lat prowadzimy kalendarz akcji profilaktycznych na dany rok. Dodatkowo, na prośbę pacjentek, przy każdej okazji, profilaktycznie wykonuję badanie palpacyjne piersi. W 2016 roku wprowadziliśmy badania USG tarczycy, kontrolę znamion dysplastycznych, masaż leczniczo-rehabilitacyjny kręgosłupa, porady dietetyczne, badania spirometryczne itd. – mówi Bogna Smolińska.
Zainteresowanie jest duże. Odkąd w 2006 roku w fabryce wdrożono program badań, wykonano tam prawie 3000 badań obrazowych.
Niestety niewiele firm decyduje się na takie działania na rzecz swoich pracowników. Avon przez bardzo pro kobiecą postawę realizuje swoją misję. Dlatego też zaczyna od własnego podwórka i dba o kobiety w swoich fabrykach.
W ramach kampanii związanej z profilaktyką raka piersi Avon organizuje szereg działań profilaktyczno-edukacyjnych, jak na przykład coroczny „Marsz Różowej Wstążki”. Firma prowadzi też akcję Gabinety z Różową Wstążką, która jest finansowana ze sprzedaży Produktów AVON z Różową Wstążką. Jeszcze tej jesieni zostanie dofinansowanych aż 6 500 badań USG piersi w takich Gabinetach w całej Polsce. To o tysiąc badań więcej niż w roku ubiegłym. Do 2015 roku Avon zebrał na ten cel prawie siedemnaście milionów złotych.