Dla firmy Octim, producenta octu i musztardy z Warmii i Mazur, rok 2016 był czasem przełomowych zmian. Spółka postawiła na własną markę, przeprowadziła rebranding produktów i rozpoczęła ekspansję na zupełnie nowych rynkach. Czy się opłacało?
Dla firmy o ponad pięćdziesięcioletniej tradycji rebranding produktów to krok milowy. Ta decyzja, poparta aktywną sprzedażą, wejściem do sieci handlowych oraz działaniami wizerunkowymi pozwoliła nabrać firmie Octim wiatru w żagle. Metafora nieprzypadkowa, bo spółka ma swą siedzibę na Mazurach, a skojarzenie z regionem stanowi trzon komunikacji.
W minionym roku rynek FMCG odnotował kolejny wzrost, a jego ogólną wartość oszacowano na 255 mld PLN[1]. Część z tego tortu przypadła także Octimowi. Część większa niż w 2015 roku, bo przychody spółki wzrosły rok do roku o ponad 21,6 proc.
Siła jabłkowego
Przed laty firma zaczynała swą produkcję od octu spirytusowego i wciąż go wytwarza notując wzrosty (10,3 proc. w skali roku). Jednak z uwagi na zmieniające się potrzeby konsumentów, flagowym produktem producenta z Olsztynka stał się ocet jabłkowy. Nie bez powodu to symbol zmian – odzwierciedla bowiem wszystkie kluczowe wartości firmy. Produkowany jest wyłącznie z polskich jabłek, bez konserwantów i innych sztucznych dodatków, za to z witaminami i mikroelementami.
– Jak pokazują badania zlecone przez Octim, a wykonane przez Millward Brown, używanie octu jabłkowego na co dzień deklaruje obecnie 33 proc. Polaków[2]. Mając na uwadze, że Polacy coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia produktów, doceniają produkty regionalne, lokalne i tradycyjne, to rynek będzie rósł. Widzimy także duże możliwości eksportowe dla tego produktu – komentuje Kazimierz Frąckiewicz, dyrektor ekonomiczny OCTIM.
W 2016 roku produkt ten odnotował ponad 26 proc. wzrost produkcji w porównaniu do 2015 r.
Same nowości
Zmiana opakowań znanych i docenianych na lokalnym rynku musztard niosła za sobą pewne ryzyko. Oprócz nowego wizerunku miniony rok obfitował w olsztyneckiej fabryce w nowości i wdrożenia. Na rynku pojawiły się cztery zupełnie nowe smaki musztard – słodkie, z żurawiną i śliwką zawierają aż 20 proc. suszonych owoców. – Produkty te spotkały się ze świetnym przyjęciem szczególnie wśród osób preferujących kuchnię fit, dbających o dietę oraz rodziców, bo to produkt doskonale nadający się dla dzieci. Dwa pozostałe smaki – ze smażoną cebulką i o smaku wędzonej papryki i rozmarynu to propozycja skierowana bardziej do męskiego grona naszych klientów. Ale i one świetnie się przyjęły, a wyniki ze sprzedaży przekroczyły nasze założenia – dodaje Kazimierz Frąckiewicz.
Tu też, tak jak w kategorii octów, można mówić o pozytywnym przyjęciu, czego efekty widać w wynikach – musztardy z Octimu odnotowały 14,6 proc. wzrostu produkcji w 2016 r.
Jesienią w szerokiej dystrybucji pojawiły się całkowicie nowe na naszym rynku polskie glazury balsamiczne, produkowane na bazie octu jabłkowego i według unikalnej receptury. Paletę produktów poszerzyły też Warmińskie Sosy Musztardowe – w poręcznych opakowaniach mają stanowić alternatywę dla zwolenników biwakowania i wygodnego grillowania.
Co na to rynek?
Zarząd Octimu przyznaje, że wprowadzanym zmianom pomógł dodatkowo większy w 2016 r. popyt wewnętrzny. Prognozy na rynku są dobre. Szczególnie dla producentów regionalnych, dla których jakość ma kluczowe znaczenie, którzy dbają o możliwie krótki łańcuch dostaw i tzw. czystą etykietę, bo to trend wzrostowy w całej Europie. – Staramy się zachować umiarkowany optymizm. Sytuacja gospodarcza jest dynamiczna, a na ten moment nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak np. ewentualny zakaz handlu w niedzielę czy podatek handlowy wpłynęłyby na naszą sytuację. Trzeba też pamiętać, że wzrost produkcji niesie za sobą konieczność inwestycji – w ubiegłym roku zwiększyliśmy nakłady inwestycyjne o 35,8 proc. Wciąż tworzymy też nowe miejsca pracy, a to niesie za sobą dalsze koszty. Stawiamy jednak na zrównoważony rozwój – puentuje Kazimierz Frąckiewicz.
[1] Źródło: http://www.portalspozywczy.pl/raporty/rynek-detaliczny-w-polsce-podsumowanie-2016-roku-i-prognoza-na-2017,137906.html
[2] „Co Polacy wiedzą na temat octu jabłkowego i jak go używają”. Millward Brown, 2016.