Świat pędzi. Wydawać się może, że przy tak dużej niepewności i zmienności środowiska biznesowego nie ma już czasu na rozwój kompetencji interpersonalnych. Wobec tego koncentrujemy się na rozwijaniu tych twardych, na umiejętnościach technicznych czy wiedzy specjalistycznej.
Realne straty
Tymczasem według badania SIS International Research łączna wartość rocznych strat wydajności wynikających z barier komunikacyjnych wynosi ponad 26 000 USD na pracownika. Natomiast 100-osobowy zespół spędza średnio 17 godzin tygodniowo, wyjaśniając nieporozumienia. Z drugiej strony 10-letnie badania Towers Watson nad zwrotem z inwestycji (ROI) przeznaczanych na usprawnienie komunikacji w organizacjach wykazały „znaczącą korelację pomiędzy wysoką efektywnością komunikacji w organizacji a lepszymi wynikami finansowymi.” To realne wskaźniki biznesowe! Jeśli dodamy do tego fakt, iż w dzisiejszych czasach 40 procent czasu pracownicy poświęcają na „niesprzedażową sprzedaż”, czyli perswazję, inspirowanie czy przekonywanie, potrzeba rozwoju umiejętności komunikacji wydaje się niezbędna.
Umiejętność „must-have”
Dlaczego mamy się uczyć czegoś, co robimy od dziecka? Trudno byłoby dziś znaleźć jednego specjalistę biznesowego, który nie musiałby komunikować się, aby wykonywać swoją pracę. Komunikacja jest niezbędna w obszarach takich jak:
- codzienna komunikacja
- współpraca z innymi w celu rozwiązywania problemów i wykonywania zadań
- uzyskiwanie odpowiedzi na pytania
- udostępnianie informacji
- wpływanie na decyzję
- prezentowanie
- współpraca wewnętrzna i zewnętrzna w celu rozwiązania problemów klientów
- zdobywanie poparcia dla pomysłów i opinii
To tylko niektóre z obszarów.
Wejść w cudze buty
By udoskonalić komunikację, wprowadza się nowe technologie, procesy i narzędzia. Szkolenia dostarczają modeli, psycho- i socjotechnik, narzędzi. Wysiłki te przynoszą mocno ograniczone rezultaty. Tak długo, jak komunikacja jest postrzegana jako swego rodzaju manipulacja, szkolenia nie będą źródłem pozytywnej zmiany. Najskuteczniejsza komunikacja to taka, która inspiruje, motywuje, buduje zaufanie i zwiększa produktywność, opierając się na pozytywnych postawach i przekonaniach. To wejście w buty drugiej osoby, zrozumienie jej sposobu myślenia i znalezienie cennych i produktywnych punktów wspólnych. Efektywna komunikacja jest wtedy, gdy rozumiesz, na czym zależy drugiej stronie i czego ona potrzebuje. Partner natomiast rozumie, gdzie jesteś ty i co masz na myśli.
Sześć ważnych pytań
Oto sześć pytań, które warto sobie zadać, rozwijając kompetencje komunikacyjne we własnych organizacjach:
- Czy strategia rozwoju komunikacji jest powiązana z celami biznesowymi?
- Czy jest oparta na zasadach akceptowanych przez wszystkich pracowników?
- Czy koncentruje się na zachowaniach i ich zrozumieniu?
- Czy zapewnia pracownikom proces identyfikacji potrzeb, obaw i możliwości ludzi, z którymi się komunikują lub na których oddziałują?
- Czy istnieją sposoby, które mogą pomóc zespołowi w skoncentrowaniu się na wartościach, a nie procesach lub wewnętrznej polityce?
- Czy rozwiązanie obejmuje narzędzia dla menedżerów pomagające wzmocnić nowe zachowania i ich efektywność?
Krociowe straty
Jeśli zespół nie posiada umiejętności komunikacyjnych, spada produktywność, uciekają możliwości biznesowe czy klienci, a organizacja może stracić setki tysięcy złotych. Według sondażu Adecco 44 procent kadry kierowniczej uważa, że pracownikom brakuje nie-zbędnych umiejętności miękkich, czyli komunikacji, kreatywności, krytycznego myślenia i umiejętności współpracy. Czy warto czekać, aż problemy narosną?
O Autorze:
Mirella Piwiszkis-Sawoniaka
Absolwentka prawa oraz psychologii na UW. Trener i coach z powołania.
Założycielka firmy szkoleniowej Inspire. Wspiera największe firmy w rozwoju i kształtowaniu kompetencji miękkich. Pracuje z najwyższą kadrą menedżerską.
Szczęśliwa mama Nadii, Ignasia i Jaśminy. Fascynatka innowacyjności. Jej życiową misją jest wspieranie ludzi w ich drodze do spełnienia zawodowego i osobistego.