Artur Owczarski, reportażysta, amerykanofil i podróżnik, wykorzystał niszę na polskim rynku książki i założył nieszablonowe wydawnictwo. BookEdit działa w hybrydowym modelu, rozpiętym między swobodnym self-publishingiem a tradycyjnym wydawnictwem, które sygnuje swoją marką jakość publikowanych tytułów. W działającym od stycznia tego roku BookEdit ukazało się pięć książek, a w planach są już kolejne pozycje.
Self-publishing to w istocie nowe sformułowanie na znane już w historii zjawisko. Książki własnym sumptem wydawali tacy klasycy, jak Mark Twain, Edgar Allan Poe czy, na rodzimym gruncie, Juliusz Słowacki. Dzięki dzisiejszej technologii jest to jeszcze prostsze. Samopublikowanie to nie tylko opcja dla debiutantów, ale przede wszystkim dla autorów ceniących niezależność oraz kontrolę nad całym procesem powstawania książki. Z modelu samopublikowania mogą korzystać też blogerzy z zaangażowaną już grupą czytelników i korporacje, które opisują ciekawe case studies.
Zamienić pasję w biznes
To właśnie w atmosferze niezależności powstał pomysł na założenie wydawnictwa. Owczarski zaczerpnął bezpośrednie inspiracje podczas licznych podróży do Stanów Zjednoczonych, gdzie self-publishing jest znaczącym i prężnym segmentem rynku książki. Przygody i dłuższe pobyty w USA zaowocowały również dwoma reportażami – “Droga 66. Droga Matka. O historii, legendzie, podróży” i “Texas to stan umysłu”. Doświadczenie zdobyte dzięki publikacji książek w klasycznym wydawnictwie, wnikliwa analiza trendów i biznesowa intuicja wspólnie złożyły się na powstanie BookEdit.
– Wierzę w to, że każdy z nas ma wartościową historię do opowiedzenia i podzielenia się nią ze światem. Jako wydawca mam kontakt z osobami z prawdziwą pasją, które marzą o wydaniu książki i z odwagą realizują swój pomysł. Cieszę się, że mogę im w tym pomóc! To dla mnie prawdziwy przywilej, że zaufało mi tylu zdolnych autorów i dzięki nim mogę rozwijać jakościowy self-publishing w Polsce – mówi Artur Owczarski.
Między niezależnością a profesjonalizmem
BookEdit, powstałe w styczniu tego roku, funkcjonuje w oparciu o jeszcze niszowy w Polsce self-publishing. Nie jest to jednoznaczne z tzw. vanity publishing, czyli zupełnie nieograniczonym samopublikowaniem, co często budzi obawy co do jakości książek. Hybrydowy model biznesowy BookEdit znajduje się w pół drogi między klasycznym wydawnictwem a nieuregulowaną pisarską swobodą. Nadsyłane propozycje książkowe są poddawane wstępnej selekcji, a po pozytywnym rozpatrzeniu kierowane do dalszych prac. W wydawnictwie pracują doświadczeni recenzenci, redaktorzy i korektorzy, którzy wspierają autorów podczas wszystkich etapów pracy nad książką – potrafią pokazać błędy logiczne i luki w fabule, zasugerować merytoryczne poprawki i poprawić tekst pod kątem językowym. Co ważne, tytuły BookEdit są szeroko rozprowadzane przez największego dystrybutora książek w Polsce – są dostępne w znanych księgarniach, zarówno internetowych, jak i stacjonarnych.
Reportaż czy literatura popularna?
Wydawnictwo nie ogranicza się do wybranych gatunków. Jedną z głośnych pozycji jest “Ósmy kontynent”, książka o pasji biegania i życiowej filozofii, zawierająca relacje z maratonów z miejsc na całym świecie, m.in. na Antarktydzie, Syberii, zamarzniętej tafli Bajkału, Murze Chińskim, Mount Evereście, Saharze czy Wyspach Wielkanocnych. Do współtworzenia książki autor zaprosił osoby ze świata polityki i sportu, m.in. prof. Leszka Balcerowicza, Jerzego Skarżyńskiego i Jacka Santorskiego.
Na wydanie w BookEdit elektronicznej wersji książki “Pokonać siebie” zdecydował się Andrzej Cichocki, znany trener biznesu, mentor i kapelan więzienny. Wydawnictwo wśród swoich autorów ma również zdolną debiutantkę – Natalię Kostrzycką. Jej “Paranoja” po tygodniu od premiery przez kilka dni utrzymywała się na trzecim miejscu na liście sprzedaży książek największego dystrybutora w Polsce. Wkrótce ukaże się druga część obiecującego debiutu, której wydanie, dzięki entuzjastycznie przyjętej “Paranoi”, będzie współfinansowane przez BookEdit. Jako powieściopisarz zadebiutował właśnie Remigiusz Nestora Kalwarski, wydając “Inwersję”, odważną powieść obyczajową o poszukiwaniu bliskości na różnych płaszczyznach.
BookEdit to nowe wydawnictwo działające w modelu self-publishing, alternatywnym w stosunku do klasycznych wydawnictw. Współpracuje z doświadczonymi recenzentami, redaktorami i grafikami, wspierając autorów podczas wszystkich etapów pracy nad książką. W ofercie marki znajdują się książki drukowane, e-booki i audiobooki, a także profesjonalna korekta i redakcja, ghostwriting i copywriting. BookEdit działa w oparciu o takie wartości, jak jakość, niezależność i twórcza wolność. Oferta wydawnictwa skierowana jest do zawodowych pisarzy, debiutantów, blogerów i celebrytów, firm i korporacji, a także do tych wszystkich, którzy marzą o wydaniu własnej książki.
Nakładem BookEdit ukazały się m.in.: e-book Pokonać siebie Andrzeja Cichockiego, Paranoja Natalii Kostrzyckiej oraz Ósmy kontynent Mariusza Szeiba.