Czy można być mamą, a jednocześnie prowadzić firmę? Czy łączenie macierzyństwa z biznesem jest możliwe? A także – czy kobieta może odnaleźć się w tych dwóch rolach jednocześnie? Tak, tak i jeszcze raz tak! A poniżej kilka argumentów, które zdecydowanie to udowadniają.
Liderka domowego zespołu
Jeśli prowadzić biznes z pewnością masz wokół siebie osoby, które wspierają rozwój i funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Graficy, programiści, księgowi itp. Rozdajesz im zadania, planujesz pracę, a następnie sprawdzasz, czy wszystko wykonane jest zgodnie z planem. Jako przedsiębiorcza mama dołączyć możesz do „domowego zespołu” tatę, babcię, czy też nianię. Ważne, aby każde z nich pomagało realizować cel. A Ty w razie potrzeby jako dobry lider poprowadzisz ich i zmotywujesz do zmieniania pieluch, albo pójścia na plac zabaw z
Walka z zegarem
Czas to kluczowe słowo w przypadku bycia mamą. A właściwie często jest to tzw. niedoczas. Brzmi znajomo, prawda? Wielu przedsiębiorców także narzeka, że dobra jest dla nich za krótka. W tych dwóch sferach kluczowe staje się umiejętne planowanie dnia i ustalanie priorytetów. Nauczenie się tego pozwoli „wydłużyć dobę” zarówno w jednym, jak i drugim obszarze.
Kryzysy, które nie wybuchają jedynie w piątki po 16
Tego podpunktu właściwie nie trzeba rozwijać… Aczkolwiek może znajdą się mamy, które nie doświadczyły nigdy głośnego i nagłego płaczu malucha w najmniej odpowiednim momencie. Kryzys może jednak dopaść nie tylko ich maleństwo, ale także je same. Zapewne słyszałyście o terminie „baby blue”, czyli obniżeniu nastroju kobiety w ciągu 10 dni po porodzie. Występuje u ponad 80% nowych matek. A umiejętne „zarządzanie” swoimi emocjami, zrozumienie ich i zaopiekowanie się sobą, pozwoli uchronić się od depresji poporodowej. Podobnie jak w przypadku kryzysu w firmie – najważniejsza jest natychmiastowa reakcja, a najlepiej wypracowanie planu awaryjnego jeszcze przed wystąpieniem takiej sytuacji.
A te i wiele innych wspólnych cech omawiać będę w cyklu „Alfabet Przedsiębiorczej Mamy”. Zapraszam do śledzenia całego działu i inspirowania się nawzajem.
A na koniec kilka ciekawych faktów:
- Polki zakładają firmy zmotywowane chęcią zmieniania świata, zaś czynniki czysto ekonomiczne, jak chęć wzbogacenia się czy też zapewnienia sobie utrzymania są wymieniane dopiero w dalszej kolejności (źródło: Badanie GEM Polska-2020).
- Odsetek firm kierowanych przez kobiety (28%) plasuje Polskę na 15. pozycji na świecie i na 5. w Europie (źródło: Mastercard Index of Women Entrepreneurs).
- Właścicielki przedsiębiorstw umiejętnie przystosowują się do nowych warunków pracy spowodowanych pandemią. 42% z nich przeszło na cyfrowy model działania przedsiębiorstwa, a 34% odkryło po rozpoczęciu pandemii nowe możliwości biznesowe (źródło: Mastercard Index of Women Entrepreneurs).
Anna Goławska
Kobieta, żona, mama, przedsiębiorca.