Coraz więcej osób decyduje się na pracę z domu. Home office w wielu przypadkach jest rozwiązaniem niezmiernie korzystnym. Trzeba jednak stworzyć sobie właściwe warunki do działania. W tym celu przydaje się właściwe wyposażenie i rozmaite sprzęty.
Co powinno trafić do naszego domowego biura? Czym się kierować podczas aranżowania kącików do pracy? Kilka wskazówek przedstawimy poniżej.
Gdzie stworzyć miejsce do pracy w domu?
Po przejściu na pracę zdalną lub w modelu hybrydowym wiele osób z entuzjazmem przystępuje do organizacji stanowiska do realizacji obowiązków służbowych. Warto dołożyć starań, by taka przestrzeń w pełni spełniała nasze oczekiwania.
Czym się kierować? Podstawową kwestią jest oczywiście dostępne miejsce. Jeśli jest taka możliwość, najlepiej przeznaczyć jedno pomieszczenie na domowy gabinet. Znajdzie się w nim wówczas całe potrzebne wyposażenie, a także zyskamy wydzieloną strefę zawodową, odizolowaną od życia rodzinnego. Ułatwia to w pewnym stopniu zachowanie balansu. Czasami taki kącik do pracy urządza się także w wielofunkcyjnych wnętrzach – może to być sypialnia lub pokój dzienny. Ważne, by zadbać o to, żebyśmy mieli w nim ciszę i spokój do skupienia się na poszczególnych zadaniach.
Jak stworzyć właściwe warunki oświetleniowe w domowym biurze?
Podstawą w przypadku budowania stanowiska do pracy jest dobre oświetlenie. W warunkach biurowych regulują to przepisy BHP. W home office warto zadbać o to na własną rękę. Najlepiej umieścić stół do pracy w pobliżu okna, by móc wykonywać wiele czynności w naturalnym świetle dziennym. Oprócz tego trzeba zadbać o dobre lampy ogólne (oświetlenie całego pomieszczenia), a także zadaniową lampę na biurko – do znalezienia choćby na stronie LightPlus. Oprawa biurkowa powinna pozwalać na regulację kąta padania światła i wysokości, by równomiernie doświetlić całą powierzchnię blatu do pracy – bez cieni i odbłysków, które mogłyby nadmiernie męczyć wzrok i niekoniecznie sprzyjać koncentracji.
Idealne biurko do pracy – podstawowe wyposażenie stanowiska
Do pracy przy komputerze, rysunkach czy innych projektach na papierze potrzebne jest biurko. Czasami bywa to dedykowany mebel, innym razem tę rolę w konkretnych porach dnia przejmuje stół do rodzinnych posiłków. Ważne, by był wystarczająco duży – musi zmieścić się na nim cały sprzęt (np. komputer, notatnik). A my musimy mieć pełną swobodę pracy. Za mały blat utrudnia realizację większości czynności oraz wprowadza bałagan, w którym naprawdę trudno skupić.
Oprócz biurka trzeba jeszcze pomyśleć o wygodnym krześle. Zdecydowanie powinno się wybrać model z profilowanym oparciem, najlepiej z podłokietnikami. Pozwala to zachować odpowiednią pozycję, co zmniejszy zmęczenie i ograniczy ryzyko bólu kręgosłupa.
Dodatkowe sprzęty i meble – co może okazać się przydatne?
Jakie inne elementy wyposażenia umieścić w domowym gabinecie? Przydatna może okazać się szafka na dodatkowe urządzenia, np. skanery, drukarki. Dzięki temu odzyskujemy nieco miejsca na biurku. Oprócz niej warto zainwestować w regał na dokumenty i potrzebne do pracy materiały. Ułatwia to utrzymanie ładu, a wszystkie przydatne przedmioty ma się zawsze w zasięgu ręki. Sporo pomysłów na ciekawe urządzenie przestrzeni do pracy można znaleźć dodatkowo na stronie: https://domkreator.pl.
Czasami w przestrzeni roboczej przydaje się kącik do wypoczynku z fotelem lub sofą i stolikiem kawowym. Daje szansę na wytchnienie i chwilowe oderwanie się od zadań lub przyjmowanie gości, jeśli wymaga tego realizowany projekt. Wówczas warto wprowadzić odpowiednie dekoracje – zdjęcia lub plakaty na ścianach, przedmioty ozdobne (również takie związane ze specyfiką prowadzonej działalności) czy praktyczne tekstylia (poduszki, dywany, zasłony).
Praca z domu – zadbaj o przestrzeń wokół siebie
Domowe biuro powinno być wygodne i bezpieczne, a przy tym na tyle eleganckie, by dało się w nim przyjąć ewentualnych gości. Warto zadbać o to od razu, by zapewnić sobie właściwe warunki do codziennego działania przy każdym mniejszym lub większym projekcie.