Aleksandra Gawlas-Wilińska dyrektor marketingu Henkel Polska
Przeczytasz w 5 minuty

Aleksandra Gawlas-Wilińska dyrektor marketingu Henkel Polska

Z Panią Aleksandrą Gawlas-Wilińską,  nową dyrektor marketingu w dziale Laundry & Home Care Henkel Polska rozmawiamy o nowej roli, nowych  wyzwaniach, nowych planach na najbliższy czas.

 

BWL: Z globalną firmą Henkel związana jest Pani od 2012 roku. Może nam Pani opowiedzieć o tym, jakie zawodowe ścieżki zaprowadziły Panią i do branży i do stanowiska?

AGW: Pierwszy kontakt z firmą Henkel miałam już w 2009 r. podczas konkursu Henkel Innovation Challenge. Mój zespół zdobył 2. miejsce w Polsce, a ja zostałam zrekrutowana do programu w Wiedniu, gdzie stawiałam pierwsze kroki na rynku środków do prania i czystości. Po powrocie do Polski pracowałam w dziale trade marketingu, a następnie marketingu firmy Reckitt Benckiser, gdzie zajmowałam się portfolio leków OTC, kosmetykami oraz produktami biobójczymi.

Do Henkla wróciłam w 2012 r. przejmując zarządzanie marką Silan. Byłam również bezpośrednio zaangażowana w proces przejmowania marki E przez Henkla, co było niezwykle interesującym doświadczeniem. Obejmując następnie stanowisko senior brand managera przejęłam dodatkowo zarządzanie kategorią specjalistycznych środków do prania, czyli marką Perwoll.

Zdobywszy doświadczenie w marketingu w Polsce zdecydowałam się na zagraniczny kontrakt w dziale marketingu międzynarodowego w centrali Henkla w Dusseldorfie. Na stanowisku International Marketing Managera odpowiadałam za przygotowanie innowacji oraz komunikacji w kategorii płynów do płukania dla wielu różnych rynków: od Stanów Zjednoczonych, przez Meksyk, Europę, po Iran i Koreę. Po powrocie do Polski rozpoczęłam pracę w dziale sprzedaży – zależało mi na zdobyciu sprzedażowego doświadczenia „z pierwszej linii”. Dlatego zdecydowałam się na stanowisko Key Account Managera, gdzie prowadziłam dwóch największych klientów w dziale hipermarketów. Po tym doświadczeniu wróciłam do działu marketingu na obecne stanowisko.

Pracę w segmencie środków do prania i czystości postrzegam jako bardzo ekscytujące wyzwanie. Sytuacja w tych kategoriach jest bardzo dynamiczna i wymaga ode mnie i mojego zespołu dużej elastyczności i szybkiego podejmowania decyzji. Jednocześnie jest to kategoria angażująca i bliska każdej kobiecie – szczególnie doceniam w mojej pracy możliwość bardzo dobrego, wręcz intuicyjnego zrozumienia punktu widzenia konsumentek.

BWL: Coraz większa świadomość konsumentów, digitalizacja i e-commerce wpływa na poszukiwanie dodatkowych korzyści w produktach. Czego oczekuje świadomy konsument od środków do prania?

AGW: Świadomy konsument oczekuje przede wszystkim wysokiej jakości i skuteczności produktów.
W przypadku środków piorących prawdziwym testem są mocne zabrudzenia, które chciałby całkowicie usunąć piorąc już w bardzo krótkim cyklu i niskiej temperaturze. Coraz większą rolę odgrywają również korzyści pro-ekologiczne, takie jak np. bardziej skoncentrowane formuły, czy opakowania nadające się do recyklingu.

Dodatkowo, dzięki wszechobecnemu dostępowi do internetu, konsumentki są w stanie w bardzo krótkim czasie dowiedzieć się, jak inne osoby oceniają dany produkt i na tej podstawie podjąć swoją decyzję zakupową. Dlatego dbamy, aby w sieci pojawiały się rzetelne, prawdziwe opinie na temat naszych produktów – duży nacisk kładziemy na współpracę z liderami opinii, którzy testują nasze produkty i dzielą się swoimi doświadczeniami. Poprzez nowoczesne narzędzia mamy możliwość również zrozumienia opinii konsumentów. Dzięki temu wiemy, co sądzą o naszych produktach, jakie mają potrzeby, możemy również wejść w bezpośredni dialog, czego nie daje żaden inny kanał komunikacji.

 

BWL: Obejmując stanowisko dyrektora marketingu w dziale Laundry and Home Care będzie Pani odpowiedzialna za tworzenie i realizację strategii marketingowej i trade marketingowej marek środków do prania i czystości. Czy planuje Pani wprowadzić innowacyjne rozwiązania by dotrzeć do młodego pokolenia?

AGW: Do młodszej grupy konsumentów docieramy z powodzeniem przez social media – nasze produkty promujemy między innymi za pośrednictwem Facebooka oraz Instagrama.  Podejmujemy współpracę z blogerami, ambasadorami i innymi influencerami po to, by jak najrzetelniej przedstawić nasze produkty, a jednocześnie wykorzystać w pełni potencjał Internetu. W kolejnych latach planuję zwiększyć wydatki właśnie na komunikację w Internecie.

 

BWL: Czym w tym roku Henkel zaskoczy konsumentów? Czy planowane są kolejne nowości produktowe?

AGW: Naturalnie! Zaplanowaliśmy wprowadzenie kilku nowości, które podążają za najnowszymi trendami oraz stanowią odpowiedź na potrzeby polskich konsumentów. Nowości te pojawią się m.in. w proszkach, żelach i kapsułkach, czyli wszystkich głównych kategoriach segmentu środków piorących. Planujemy między innymi odświeżenie linii produktowych Persila oraz marki E. Wśród płynów do prania pojawią się nowe, ciekawe zapachy. Ponadto w portfolio produktów do zmywarek znajdą się nowości o silniejszej recepturze. Pierwsza z nich to wprowadzona do sprzedaży na początku roku nowa linia marki Somat – All in One Extra – innowacyjny produkt, który gwarantuje perfekcyjną czystość i błysk naczyń już w krótkich cyklach i niskiej temperaturze. Dodatkowo łatwo się go używa – każda tabletka zamknięta jest w rozpuszczalnej folii, dzięki czemu nasza skóra nie jest narażona na kontakt ze środkiem chemicznym. O kolejnych atrakcyjnych nowościach będziemy już niedługo informować!

BWL: Jest Pani zaangażowana w projekty, których celem jest rozwój osobisty i karier zawodowych kobiet. Jednym z nich jest program networkingu „Women in Leadership”. Proszę pokrótce przybliżyć nam jego cel.

AGW: To prawda. Wspieranie kobiet to jeden z moich bardziej osobistych priorytetów związanych
z objęciem nowego  stanowiska. Wierzę, że moje doświadczenie może stanowić dla nich źródło inspiracji i motywacji do działania. Uważam, że kobiety powinny się wspierać nawzajem, dlatego w ramach mojej działalności w naszej firmie, oprócz obowiązków czysto zawodowych, staram się podejmować działania zmierzające właśnie w kierunku wspierania karier kobiet. Między innymi jestem jedną z koordynatorek programu networkingowego dla kobiet z Henkla „Women in Leadership”. To platforma wymiany doświadczeń, dzielenia się wiedzą, wzmacniania potrzebnych kompetencji i wzajemnego wsparcia. Poprzez udział w spotkaniach tematycznych, warsztatach, treningach rozwijamy umiejętności menadżerskie i przywódcze, budujemy pewność siebie i poczucie sprawczości. Wierzę, że przynosi to korzyść dziewczynom w programie, ale także zespołom, w których pracują.

BWL: Przejdźmy do działalności charytatywnej. Jest Pani też wieloletnią wolontariuszką w programie „W drodze do pracy”. Do kogo jest on skierowany?

AGW: „W drodze do pracy” to program aktywizacji zawodowej skierowany do kobiet, które przez rok lub dłużej pozostają bez pracy. Henkel realizuje go od kilku lat we współpracy z Fundacją Miejsce Kobiet. Jego celem jest wyrównywanie szans Polek na rynku pracy poprzez intensywny kurs aktywizacji zawodowej i – co ogromnie ważne – przełamywanie barier psychologicznych związanych z długoletnią przerwą w pracy zawodowej. Kurs trwa trzy miesiące, jest bezpłatny i po brzegi wypełniony rozmaitymi zajęciami, sesjami indywidualnymi i grupowymi z terapeutą i coachem. Uczestniczki spotykają się także z nami – kobietami zatrudnionymi w Henklu. Podczas tych spotkań mają możliwość zobaczyć, jak od środka wygląda taka duża międzynarodowa organizacja, oswoić się z miejscem pracy tego typu, odczarować je, a także przekonać się, że tak naprawdę my – zatrudnione w korporacji – nie różnimy się tak bardzo od nich – poszukujących pracy. Myślę, że obu stronom daje to naprawdę dużo pozytywnych doświadczeń i energii do dalszego działania.

 

BWL: Jak udaje się Pani łączyć prywatne życie z pracą na odpowiedzialnym stanowisku w globalnej firmie? Czy Pani Aleksandra Gawlas-Wilińska znajduje jeszcze chwilę dla siebie?

AGW: Początki w nowej roli są zawsze bardziej intensywne, ponieważ trzeba bardzo szybko wejść w obecne projekty i planować już przyszłe zadania. Na tak szybko zmieniającym się rynku jak FMCG nie ma niestety momentów na przestój i powolne wchodzenie w obszar tematów, za które będzie się odpowiedzialnym. Ale mimo to, zajmując to stanowisko, podobnie zresztą jak wszystkie poprzednie, działam tak, by chronić dobro mojej rodziny. Staram się zatem, żebyśmy spędzali ze sobą jak najwięcej czasu i jedli razem co najmniej 2 posiłki. Kiedy jestem z moją rodziną lub przyjaciółmi wyłączam myślenie o pracy, nie sprawdzam telefonu ani nowych maili, staram się być w 100% z nimi. Pomaga mi w tym również trening mindfulness oraz medytacja a także zajęcia jogi. Zajęcia te pozwalają mi lepiej się skupić i kontrolować myśli, co przydaje się zwłaszcza w intensywniejszych okresach. Z jednej strony jest mi łatwiej skoncentrować się na danym zadaniu i szybciej je zakończyć, a z drugiej strony nie dopuszczać do tego, by w wolnej chwili tematy związane z pracą nadal mi towarzyszyły.

 

Dziękujemy za rozmowę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.