Assessment Center – nie taki diabeł straszny
Przeczytasz w 3 minuty

Assessment Center – nie taki diabeł straszny

Assessment center to skuteczna metoda badania kompetencji pracowniczych, która ze względu na dużą efektywność jest coraz chętniej stosowana przez pracodawców. Przygotowanie się do udziału w niej jest tym trudniejsze, że assessment center to nie egzamin, a weryfikacja tego, jakim pracownikiem jesteśmy. Eksperci agencji zatrudnienia Manpower doradzają uczestniczącym w niej kandydatom otwartość oraz pozytywne nastawienie, zarówno wobec prowadzących oraz uczestników, jak i samych siebie.  

Warszawa, 28 stycznia 2013 r. – Assessment center to metoda stosowana zazwyczaj na dalszych etapach procesu rekrutacyjnego, pozwalająca precyzyjnie sprawdzić, czy osoba ubiegająca się o dane stanowisko posiada predyspozycje, umiejętności oraz kompetencje niezbędne do wykonywania określonej pracy. Bywa, że pracodawcy sięgają po nią również przy rekrutacji wewnętrznej lub też jako narzędzie oceny pracowników, które pomaga w wytyczaniu dalszej ścieżki kariery w firmie oraz określeniu obszarów rozwoju. Wpływa też na efektywność i słuszność podejmowanych decyzji o awansach. Pewnym ograniczeniem assessment center jest to, że metoda ta jest dosyć kosztowna dla korzystających z niej pracodawców i wymaga dodatkowych nakładów czasowych oraz starannych przygotowań. To też jest powodem, dla którego chętniej i częściej sięga się po nią w przypadku rekrutacji na stanowiska wyższe, czy decyzyjne w dużych firmach. Odstępstwem od tej reguły są sytuacje, w których ważne jest kompetencyjne dopasowanie pracownika do jego roli.

Assessment center to przede wszystkim bardzo skuteczna metoda badania kompetencji, która ze względu na dużą efektywność jest coraz chętniej stosowana przez pracodawców, – mówi Monika Styczyńska, ekspert agencji zatrudnienia Manpower. Wielu kandydatów podchodzi do niej sceptycznie, z lekkim lękiem i niepewnością, nie wiedząc jak właściwie powinni się do niej przygotować. I trzeba przyznać, że właściwie nie da się tego do końca zrobić. Bo to nie egzamin, a weryfikacja tego, jakim pracownikiem jesteśmy. Spotkanie takie trwa zatem o wiele dłużej niż zwykła rozmowa rekrutacyjna. Kandydaci maję więc wystarczająco dużo czasu, by pokonać stres, który towarzyszy staraniu się o pracę oraz pokazać swoje prawdziwe ja. I taki jest też dodatkowy cel assessment center, – wyjaśnia przedstawiciel Manpower.  

W odróżnieniu od rozmowy kwalifikacyjnej, assessment center nie opiera się na deklaracjach kandydatów, ale na sprawdzeniu wykonywanych przez nich zadań pod względem kwalifikacji, cech osobowych, kompetencji miękkich oraz zachowań kandydata w praktyce. Wykonywane podczas assessment center zadania i ćwiczenia powinny być zbliżone do sytuacji, jakie mogą mieć miejsce w pracy na danym stanowisku, lub też w danej organizacji. Pewnym wyzwaniem dla uczestnika sesji assessment center jest również jej grupowy charakter. Podczas spotkania kandydat spotyka swoich konkurentów do stanowiska, o które się ubiega. Duży nacisk kładziony jest na obiektywizm
i wiarygodność otrzymywanych wyników. To jest właśnie powodem, dla którego uczestnicy assessmentu wykonują często zadania pod okiem przy najmniej dwóch osób prowadzących spotkanie, tzw. assessorów, którzy po zakończeniu assesmentu przygotowują ocenę jego uczestników.

Dla kandydatów udział w assessment center to nie tylko szansa na zdobycie pracy, o którą się ubiegamy, ale też niecodzienna możliwość otwartej konfrontacji z rywalami z rynku, którzy ubiegają się o to samo stanowisko,
– podpowiada Monika Styczyńska. To wreszcie szansa poznania swoich mocnych stron i obszarów, nad których udoskonaleniem powinniśmy pracować. Po zakończonej sesji assessment center warto poprosić o dostęp do opracowanej przez assessora analizy naszej osoby, jeśli nie zostało nam to wcześniej zaproponowane. Przystępując do uczestnictwa w spotkaniu pamiętajmy, by być sobą, wierzyć w swoją wartość i kompetencje, ale też starać się je pokazać. Bądźmy zatem otwarci i pozytywnie nastawieni, zarówno wobec prowadzących i uczestników, jak i siebie samych.

***

ManpowerGroup w Polsce

ManpowerGroup, światowy lider innowacyjnych rozwiązań dla rynku pracy, od 2001 r. wspiera firmy i kandydatów w Polsce. Organizacja posiada 40 agencji i jest obecna w 25 miastach w całym kraju. ManpowerGroup oferuje unikalne rozwiązania dla firm i kandydatów poprzez: ManpowerGroup™ Solutions, Manpower® i Experis™.

Usługi w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację stałą i badanie kompetencji pracowników, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing procesów, doradztwo personalne, zarządzanie karierą i outplacement. Realizowana przez ManpowerGroup usługa outplacementu jest oparta o metodologię, materiały oraz narzędzia Right Management, światowego eksperta w obszarze zarządzania talentami i karierą.

Więcej o ManpowerGroup w Polsce na stronie www.manpowergroup.pl.

O ManpowerGroup

ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) jest światowym liderem innowacyjnych rozwiązań dla rynku pracy. Firma tworzy i dostarcza wysoce skuteczne rozwiązania, które pomagają firmom osiągać cele biznesowe i zwiększać konkurencyjność. Dzięki ponad 60-letniemu doświadczeniu ManpowerGroup – firma warta 22 miliardów dolarów – oferuje pracodawcom pełen wachlarz innowacyjnych rozwiązań, które podnoszą efektywność i pozwalają odnieść sukces w Erze Człowieka. Rozwiązania te
są odpowiedzią na wszelkie potrzeby firm w obszarze talentów: od rekrutacji i badania kompetencji, poprzez szkolenia i zarządzanie karierą do zatrudnienia zewnętrznego, outsourcingu procesów i doradztwa personalnego.

ManpowerGroup posiada największą w branży sieć obejmującą prawie 3 800 biur w 82 krajach, dzięki której łączy globalną perspektywę z wiedzą o trendach na rynku pracy i zrozumieniem lokalnych uwarunkowań. Pozwala to każdego roku odpowiadać na potrzeby 400 000 klientów, w tym małych i średnich przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów oraz największych światowych korporacji.

Rozumiejąc siłę ludzkiego potencjału i cele biznesowe firm ManpowerGroup skutecznie wspiera przedsiębiorstwa i kandydatów, by osiągali więcej, niż wydawało się możliwe. Łącząc firmy z talentami, ManpowerGroup prowadzi do rozwoju przedsiębiorstw, buduje sukces osobisty i wspiera równowagę społeczną. Te silne więzi umacniają i napędzają świat pracy. Innowacyjne rozwiązania ManpowerGroup dostarczane są przez ManpowerGroup™ Solutions, Manpower®, Experis™ oraz Right Management®.

Więcej o tym jak ManpowerGroup pomaga firmom odnieść sukces w Erze Człowieka na stronie www.manpowergroup.com.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.