Błąd medyczny. I co dalej?
Przeczytasz w 2 minuty

Błąd medyczny. I co dalej?

Niestety zdarza się, że lekarz lub członkowie personelu podczas wykonywania operacji plastycznych czy zabiegów estetycznych dopuszczą się błędu, który może mieć dla nas dotkliwe konsekwencje zdrowotne, nawet na całe życie. Co możemy wtedy zrobić? Możemy dochodzić zapłaty na naszą rzecz odszkodowania oraz zadośćuczynienia.

Zbierz dokumentację

W pierwszej kolejności powinniśmy zgromadzić wszelką dokumentację potwierdzającą wykonanie zabiegu w danej placówce. Powinniśmy wystąpić do kliniki o jej wydanie – lekarz ma bezwzględny obowiązek przekazać na nasze żądanie pełną dokumentację. Za wykonany zabieg powinniśmy także otrzymać rachunek. Jeżeli wskutek błędu musieliśmy przejść leczenie czy kolejny zabieg, który miał usunąć następstwa błędu, to musimy kompletować dokumentację potwierdzającą przebieg tego procesu oraz rachunki za zakupione leki.

Wyślij pismo z żądaniem zapłaty

Zanim wystąpimy do sądu, warto spróbować rozwiązać sprawę polubownie. W tym celu należy wysłać do kliniki, w której był wykonywany zabieg, pismo z żądaniem zapłaty odszkodowania oraz zadośćuczynienia. Odszkodowanie ma zrekompensować nam szkodę materialną, czyli zwrócić poniesione przez nas koszty wadliwego zabiegu, kolejnych zabiegów naprawczych czy koszty leczenia. Możemy także dochodzić zwrotu utraconego wynagrodzenia, jeżeli wskutek konieczności leczenia nie byliśmy zdolni do wykonywania pracy. Zadośćuczynienie zaś ma zrekompensować szkodę niematerialną, jaką jest ból, cierpienie, dyskomfort, konieczność zmiany trybu życia. Musimy sami „wycenić” swoją krzywdę na odpowiednią kwotę pieniężną.

Ustal dane ubezpieczyciela

Szpitale, prywatne kliniki i lekarze podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Za błędy personelu medycznego odpowiedzialność ponosi placówka zatrudniająca. Klinika, do której wystosowaliśmy wezwanie do zapłaty, powinna wskazać nam dane ubezpieczyciela oraz swój numer polisy. Wtedy wezwanie do zapłaty kierujemy na adres towarzystwa ubezpieczeniowego. Ubezpieczyciel przeprowadza postępowanie likwidacyjne zakończone decyzją o wypłacie odszkodowania lub decyzją uznającą brak odpowiedzialności danej placówki lub lekarza za błąd medyczny.

W razie odmowy złóż pozew

Jeżeli nie zgadzamy się z decyzją odmowną lub z wysokością wypłaconej kwoty, kierujemy pozew do sądu. Niestety tego rodzaju sprawy zazwyczaj trwają długo i wymagają zgromadzenia przez sąd pełnej dokumentacji lekarskiej, przesłuchania świadków, zasięgnięcia dowodu z opinii biegłych. To na poszkodowanym spoczywa obowiązek wykazania, że doszło do błędu medycznego, i dowiedzenia przed sądem, jakie są jego skutki. Z uwagi na skomplikowany charakter takich postępowań warto skorzystać z pomocy adwokata, który będzie nas reprezentować w sądzie.

 

Błąd medyczny. I co dalej?

Błąd medyczny. I co dalej?

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.