Elegancja i klasa w kontaktach zawodowych
Przeczytasz w 2 minuty

Elegancja i klasa w kontaktach zawodowych

Elegancja i klasa w kontaktach zawodowych

„Uprzejmość bywa niezauważana, ale jest brak może okazać się decydujący.”

W nowoczesnym biznesie znowu zaczęło przywiązywać się dużą rolę do zasad dobrego wychowania. Dobre maniery, bon ton, ogłada, wyczucie taktu… jakkolwiek byśmy tego nie nazwali, zagadnienie jest bardzo poważne.

Czym zatem jest biznesowy savoir-vivre?

Etykieta biznesu jest międzynarodowym językiem, zbiorem zasad, który dotyczy głównie umiejętności radzenia sobie w różnych złożonych sytuacjach biznesowych. U jej podstawy leżą trzy najważniejsze zasady:

  1. Zasada dostosowania, która reguluje różnice w interpretacji etykiety w krajach o innej kulturze. Według tej zasady, po przekroczeniu granicy obcego państwa powinniśmy dostosować się do jego kultury.
  2. Zasada precedencji, czyli porządek pierwszeństwa. Mówi ona, że podstawą w biznesie jest ranga i status, a nie wiek i płeć, jak ma to miejsce w etykiecie towarzyskiej.
  3. Elegancja w zachowaniu, czyli okazywanie szacunku innym.

Savoir-vivre jest bardzo istotny w utrzymywaniu dobrych relacji z klientami, partnerami biznesowymi czy współpracownikami. Okazuje się, że bez znajomości podstawowych zasad etykiety trudno obecnie sprawnie funkcjonować. Co więcej, środowisko zawodowe stało się szczególnie wyczulone na kwestie nienagannej postawy, wyglądu i kultury osobistej.

Poznanie zasad kindersztuby jest zatem pierwszym krokiem do sprawnego i swobodnego poruszania się w świecie biznesu. Nic tu nie jest i nie może być przypadkowe – uścisk dłoni, kolejność przedstawiania osób czy forma wymiany wizytówek. Poznając reguły w nim panujące, możemy poczuć się pewnie i komfortowo w sytuacjach wymagających od nas obycia. To nasza postawa buduje wizerunek i wiarygodność firmy.  Warto zatem zadbać o tę płaszczyznę kontaktów biznesowych, która wpływa na jakość naszych relacji z klientami i partnerami biznesowymi, mając na uwadze, że to właśnie savoir-vivre stał się obecnie jednym z głównych wyznaczników profesjonalizmu firmy.

Nie sposób nie wspomnieć, że kobiety w świecie biznesu przez wiele lat były na słabszej pozycji. Dzięki znajomości praw i zasad rządzących biznesem, w których to wiek i płeć nie ma znaczenia, jesteśmy w stanie osiągnąć więcej, czując się pewnie oraz mając poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości. Prowadzić to również będzie do wysokiego pozycjonowania kobiet w świadomości społecznej.

Autorki tekstu:

Krawat i Muszka zdjęcie
Aleksandra Makles, Małgorzata Król
Najpierw połączyła je przyjaźń a potem wspólna pasja. Obecnie prowadzą bloga z szeroko pojętego savoir-vivre’u www.krawatimuszka.pl oraz szkolenia m. in. z autoprezentacji, standardów obsługi, etykiety w biznesie oraz doradztwa wizerunkowego.
Ich misją jest promowanie kulturalnego zachowania oraz motywowanie do życia z pasją.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.