FIGURKA SPIRIT OF ECSTASY PRZEPROJEKTOWANA Z MYŚLĄ O ELEKTRYCZNEJ PRZYSZŁOŚCI ROLLS-ROYCE'A
Przeczytasz w 4 minuty

FIGURKA SPIRIT OF ECSTASY PRZEPROJEKTOWANA Z MYŚLĄ O ELEKTRYCZNEJ PRZYSZŁOŚCI ROLLS-ROYCE’A

  • Przeprojektowanie figurki Spirit of Ecstasy z myślą o najbardziej aerodynamicznym Rolls-Royce
  • Nadchodzący, w pełni elektryczny model Spectre, jest najbardziej aerodynamicznym produktem w dotychczasowej historii marki
  • Zmiany projektowe przyczyniły się do zmniejszenia współczynnika oporu powietrza  (cd) do zaledwie 0,26 w pierwszych prototypach
  • Efekt 830 godzin modelowania i testowania w tunelu aerodynamicznym
  • Jednocześnie, w ramach Muse – programu artystycznego Rolls-Royce’a – zostaje ogłoszony skład jury, które oceni prace przygotowane w ramach Spirit of Ecstasy Challenge
  • W ramach Spirit of Ecstasy Challenge artyści stworzą prace z tkanin inspirowane ikoną marki
  • 111 lat temu, 6 lutego 1911 r. Spirit of Ecstasy została zarejestrowana jako własność intelektualna Rolls-Royce’a
„Spirit of Ecstasy jest najbardziej znaną i pożądaną na świecie maskotką w motoryzacji. Więcej niż tylko symbolem – uosabia naszą markę, jest nieustającym źródłem inspiracji oraz dumy zarówno dla marki, jak i jej klientów. Tak samo, jak nasza marka, zawsze była na czasie, a jednocześnie pozostawała wierna swojej naturze i charakterowi. W nowej formie jest jak nigdy dotąd jeszcze bardziej doskonała i zgrabna – jest idealnym godłem dla najbardziej aerodynamicznego Rolls-Royce’a który kiedykolwiek powstał, a zarazem ozdobą dziobu naszej śmiałej elektrycznej przyszłości.”

Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars
 
FIGURKA SPIRIT OF ECSTASY PRZEPROJEKTOWANA Z MYŚLĄ O ELEKTRYCZNEJ PRZYSZŁOŚCI ROLLS-ROYCE'A
Rolls-Royce przeprojektował swoją ikoniczną figurkę Spirit of Ecstasy, która ozdobi maskę elektrycznego modelu Spectre, w 111 rocznicę dnia rejestracji Spirit of Ecstasy jako własności intelektualnej Rolls-Royce’a, 6 lutego 1911 roku.
Po przemodelowaniu figurka ma niższą, bardziej dynamiczną postawę, bardziej przypominającą tę ze szkiców wykonanych przez jej oryginalnego twórcę, ilustratora i rzeźbiarza, Charlesa Sykesa na początku XX wieku.
Nowa Spirit of Ecstasy ma 82,73 mm wysokości, zaś poprzedniczka mierzyła 100,01 mm. Jej szata, która powiewa za nią – często, ale mylnie nazywana 'skrzydłami’ – została delikatnie przekształcone tak, by stała się bardziej aerodynamiczna i realistyczna.
Najbardziej widoczną zmianą jest jej postawa. Wcześniej stojąc miała złączone stopy, wyprostowane nogi i przechylała się w talii. Teraz zaś jest prawdziwą boginią prędkości, przygotowaną na powiew wiatru, z jedną nogą wysuniętą do przodu, ciałem nisko ułożonym, jej oczy z zapałem patrzą przed siebie. Te zmiany przyniosły korzyści zarówno praktyczne jak i stylistyczne przyczyniając się do godnych uwagi własności aerodynamicznych modelu Spectre. Już w pierwszych prototypach modelu Spectre udało się zmniejszyć współczynnik oporu powietrza (cd)  do zaledwie 0,26, co oznacza, że jest to najbardziej aerodynamiczny Rolls-Royce, który dotychczas powstał. Oczekuje się, że ta cyfra będzie jeszcze niższa dzięki wymagającemu protokołowi testów zaplanowanemu na 2022.
W nowej wersji figurki udało się uchwycić esencję oryginalnych rysunków Charlesa Sykesa, jednakże zamiast po prostu przerysować lub przeprojektować jej kształt, ten został cyfrowo wyrzeźbiony przez osobę zajmującą się modelowaniem komputerowym pracującą w siedzibie marki – The Home of Rolls-Royce – która także pasjonuje się tradycyjnym rysunkiem i rzeźbą. Doświadczenie takie było nieocenione podczas próby uchwycenia żywego wyrazu twarzy, która zręcznie łączy skupienie i łagodność. Projektanci konsultowali się również ze stylistami pracującymi w Goodwood pytając o ich zdanie na temat włosów, ubrania, sylwetki i ekspresji, co przyczyniło się do wzbogacenia jej dynamizmu i dowódczej pozycji o współczesną aurę.
Wszystkie egzemplarze figurki powstają z wykorzystaniem jednej z najstarszych technik odlewniczych nazwanej metodą traconego wosku lub 'cire – perdue ’, każda jest wykańczana ręcznie, a zatem będą się minimalnie od siebie różnić. Obok kontynuowania tej starej tradycji Rolls-Royce’a – do 1939 roku maskotkę produkował i polerował sam Charles Sykes – ten subtelny, efemeryczny ludzki element tworzy fascynujący kontrast do precyzyjnego, wyposażonego w najnowsze technologie samochodu, na którym figurka jest usadowiona.
Współcześnie stosunkowo rzadko, jednakże zmiany w wyglądzie Spirit of Ecstasy były niejednokrotnie wprowadzane podczas 111 lat jej obecności. Miała różne rozmiary, powstawała z różnych materiałów, a na krótko nawet umieszczono ją w klęczącej pozycji. Jej nowa wersja stworzona z myślą o modelu Spectre pojawi się na wszystkich modelach w przyszłości. Obecny projekt wciąż będzie towarzyszył teraźniejszym modelom: Phantom, Ghost, Wraith, Dawn i Cullinan oraz ich alter ego Black Badge.
 
„111 lat temu Spirit of Ecstasy stała się oficjalną częścią Rolls-Royce’a. Pojawiła się, by reprezentować duchowy cel naszej marki. Idealnie uosabia markę – pochyla się wprzód wyrażając nasze niesłabnące dążenie do rozwoju, jej suknia powiewając z gracją na wietrze przywołuje łagodność ruchu naszych samochodów. Z myślą o Spectre i kolejnych modelach stała się niższa i bardziej skupiona; gotowa na niespotykaną dotychczas prędkość oraz ekscytującą przyszłość, którą zdefiniuje jej obecność.”
Anders Warming, Director of Design, Rolls-Royce Motor Cars


ARTYSTYCZNA WIZJA IKONY

W tym samym czasie w ramach Muse, artystycznego programu Rolls-Royce’a, ogłoszono skład jury konkursu Spirit of Ecstasy Challenge. Do projektu są zaproszeni najlepsi i najbardziej śmiali młodzi twórcy, by zreinterpretować ikonę w kontekście wykraczającym poza jej tradycyjne miejsce, jakim jest maska samochodu. Dzięki temu młodzi artyści stworzą koncepcyjne dzieła, które zaskoczą, wprawią zachwyt i staną się inspiracją.
Podczas każdej edycji konkursu jury składające się z ekspertów z całego świata, wybierze środek, którym młodzi artyści będą się posługiwać przy tworzeniu artystycznej interpretacji Spirit of Ecstasy. W bieżącej edycji są to tekstylia. Szacowni członkowie jury to: Anders Warming, Director of Design, Rolls-Royce Motor Cars; Yoon Ahn, Creative Director, Ambush oraz Jewellery Director, Dior Men; Tim Marlow, Director oraz Chief Executive, Design Museum w Londynie oraz Sumayya Vally, szefowa południowoafrykańskiego studia architektonicznego, Counterspace. Wspólnie wybiorą oni trzech finalistów, którzy wezmą udział w tej wyjątkowej artystycznej inicjatywie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.