Europejczycy na wakacjach.
Przeczytasz w 3 minuty

Europejczycy na wakacjach.

Europejczycy na wakacjach.  Wyniki badania Holiday Barometer 2014

Grupa Europ Assistance wraz z Instytutem badawczym Ipsos przeprowadziła kolejne już badanie Holiday Barometer 2014. Badanie to sprawdza corocznie plany wyjazdowe Europejczyków z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemiec, Francji, Austrii, Włoch oraz Hiszpanii. 

Wśród badanych Europejczyków, 54% zadeklarowało, że z pewnością wyjedzie na wakacje latem 2014 roku. Po dość dużym spadku w 2012 roku (z 66% do 58%), plany wyjazdowe Europejczyków stabilizują się.

Koniec kryzysu?

Główną przyczyną zaniżenia tych wyników w poprzednich latach był kryzys ekonomiczny skłaniający badanych do większych oszczędności. Podczas badania pytano respondentów, w których kategoriach są w stanie oszczędzać – wakacje znalazły się na trzecim miejscu z wynikiem 14%. Europejczycy najczęściej oszczędzają na zakupach ubrań (17%) oraz rozrywkach (14%). Jednakże, pytani wprost o to, czy planują oszczędzać na wakacjach, większość Europejczyków planuje tylko trochę obniżyć wakacyjne koszty (45%) lub wcale nie zmieniać swoich planów (22%). W tej ostatniej grupie znajdują się głównie Belgowie (48%), Austriacy (41%) i Francuzi (39%).

Średni budżet przeznaczony na wakacje 2014 przez przykładowego Europejczyka to 2 210 Euro (o 110 Euro więcej niż w ubiegłym roku). Największy średni budżet wakacyjny zakładają Anglicy, przeznaczając na ten cel 2 932 Euro i jest to wynik wyższy o 129 Euro niż w ubiegłym roku. Najmniejszy średni budżet wskazali Hiszpanie – 1 723 Euro (choć i tak wyższy o 116 Euro niż w zeszłorocznych deklaracjach).

Wyjeżdżamy by odpocząć

Pytani o powód wyjazdu Europejczycy w zdecydowanej większości odpowiadają: odpoczynek (62%). Na aktywne zwiedzanie wybiera się co trzeci respondent. Co czwarty badany Europejczyk wyjedzie by spędzić czas z rodziną, a także poznać inną kulturę.

Najbardziej popularnym kierunkiem wakacyjnym jest Europa, w której wakacje planuje spędzić 76% Europejczyków, a najchętniej odwiedzanymi europejskimi krajami są Francja, Włochy i Hiszpania. Do Ameryki Północnej wyjedzie 3% badanych, Amerykę Południową zwiedzi 2% respondentów, natomiast Afrykę i Azję odwiedzi odpowiednio 3% i 1% Europejczyków.

Europejczycy zdecydowanie preferują tereny nadmorskie. Taki kierunek wakacji wybierze 62% z nich. W góry natomiast wybiera się 18% badanych, na prowincji urlop spędzi 17% respondentów. Tyle samo wybierze się na objazdowe wycieczki campingowe, a do miast pojedzie 16% Europejczyków.

Rezerwacje online coraz popularniejsze

Zdecydowana większość Europejczyków (72%) samodzielnie zorganizuje swój wyjazd wakacyjny. Niemal 60% wykorzysta w tym celu Internet. Jeśli natomiast chodzi o czas organizacji wyjazdów, w 71% europejski urlop będzie zorganizowany z wyprzedzeniem czasowym. Na wakacje typu „last minute” skusi się 28% badanych. Wakacje na ostatnią chwilę cieszą się największą popularnością wśród Włochów (44%) i Hiszpanów (27%), zaś Niemcy (80%) i Austriacy (81%) przeznaczą więcej czasu na zaplanowanie urlopu.

Świadomi podróżnicy

Badanie Holiday Barometer sprawdziło również największe obawy Europejczyków związane z podróżowaniem. Niemal połowa badanych (45%) obawia się problemów zdrowotnych, które dotknąć mogą podczas wakacji ich lub towarzyszy podróży, a także problemów zdrowotnych bliskich, którzy pozostaną w domu (42%). Kolejną obawą Europejczyków jest utrata dóbr osobistych (bagażu, dokumentów, pieniędzy) – 36% wskazań oraz wypadki komunikacyjne (katastrofa lotnicza, wypadek samochodowy lub kolejowy) wskazane przez 36% badanych. Co trzeci Europejczyk obawia się również różnych zdarzeń związanych z pozostawionym mieszkaniem (zalania, włamania lub pożaru), a także ataku terrorystycznego.

W tegorocznym badaniu wyraźnie widać wzrost świadomości ubezpieczeniowej Europejczyków. Większość z nich (60%) wykupi na wakacje ubezpieczenie i to bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym lub firmie oferującej usługi assistance. Z oferty ubezpieczeniowej agencji turystycznej skorzysta 17% badanych, zaś z oferty online lub oferty banku – 8% badanych.

Badanie Holiday Barometer prowadzone jest corocznie od 2005 roku przez Grupę Europ Assistance.

Holiday Barometer_infografika_final-page-001

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.