Mimo wywołanego pandemią koronawirusa ogólnego załamania na światowych rynkach i problemów jakie przeżywają w tym trudnym okresie liczne przedsiębiorstwa, jest jeden sektor gospodarki, który przeżywa bezprecedensowy boom. Mowa oczywiście o branży e-commerce i wspierających ją usługach (na przykład magazynowych czy logistycznych). Dane ujawnione przez platformę Shoper wskazują, że w pierwszej połowie 2020 roku nastąpił wzrost zarówno liczba sklepów internetowych korzystających z platformy, jak i liczby zamówień i wartości dokonywanych transakcji. W niektórych branżach liczba transakcji podwoiła się w porównaniu do 2019 roku, a w przypadku delikatesów internetowych wzrosła nawet kilkukrotnie. Ten trend jest zrozumiały w tych okolicznościach. Dla wielu osób e-commerce stało się jedynym sposobem na robienie zakupów w obliczu ograniczeń sanitarnych czy obaw przed wychodzeniem do sklepu gdy ryzyko zakażenia byłą największe. Podobnie dla niejednego sklepu stacjonarnego przejście na model e-commerce lub zintensyfikowanie działań on-line stało się sposobem na utrzymanie dochodów i kontaktu z klientami. Także dla osób, które straciły pracę lub musiały zarzucić dotychczasową działalność, e-commerce stało się potencjalnym sposobem zarobkowania. Przede wszystkim jednak skorzystały istniejące już sklepy on-line, które zyskały nowych klientów i zwiększyły obroty. Biznes e-commerce więc kwitnie, ale szybki wzrost obrotów może być też problemem dla wielu sklepów, jak każda nagła zmiana. Przyrastające gwałtownie zamówienia i konieczność ich obsługi to mogą wymagać zatrudnienia dodatkowych osób, magazynowania większych zapasów, czy nowych umów z na świadczenie usług logistycznych niezbędnych do obsłużenia większej liczby przesyłek. Wraz z rosnącą sprzedażą komplikuje się logistyka, a nie każda firma ma zaplecze wystarczająco elastyczne żeby sprostać szybkim zmianom. Może więc lepiej przekazać te zadania zewnętrznej firmie logistycznej, która ma większe moce przerobowe i doświadczenie? Na tym właśnie polega fulfillment.
Fulfillment – co to jest?
Fulfillment jest to usługa kompleksowej obsługi operacji logistycznych w e-commerce, wykonywana w zewnętrznej firmie. Fulfillment obejmuje cały proces logistyczny: od przyjęcie towaru na magazyn, przez jego przechowywanie, aż po pakowanie i wysyłkę do klienta. W ramach fulfillmentu operator podejmuje następujące działania:
Odbiór dostaw i przyjęcie towaru. Towary przeznaczone do sprzedaży w sklepie internetowym nie trafiają do rąk klienta, ale są przekazywane z hurtowni lub wprost od producenta do magazynu operatora. Zostają tam przyjęte na stan magazynowy i udostępnione do sprzedaży w sklepie internetowym. Dzięki integracji systemów e-commerce sklepu i magazynowych operatora fulfillmentu przyjęte na stan magazynowy produkty są automatycznie dodawane do katalogu sklepu internetowego.
Magazynowanie. Dlaczego przechowywanie przedmiotów przeznaczonych do sprzedaży w sklepie klienta w magazynie operatora fulfillmentu jest korzystne? Operator logistyczny dysponuje znacznie bardziej rozbudowaną infrastrukturą magazynową niż ta, która byłaby w zasięgu możliwości niewielkiego sklepu internetowego. Ponadto firma zapewniająca fulfillment dysponuje też fachową kadrą i stosuje standardy organizacyjne, które usprawniają proces magazynowania. Dla przykładu, towary rozmieszczane są tak aby najpopularniejsze z nich były najłatwiej dostępne podczas kompletacji zamówień.
Obsługę zamówień, czyli kompletację zamówień i pakowanie towarów. W momencie złożenia zamówienia informacje z systemu informatycznego sklepu internetowego przekazywane są automatycznie do magazynu, gdzie pracownicy operatora zdejmują towary z półek i przystępują do kompletowania zamówienia i jego pakowania. Ponieważ pracowni magazynu są odpowiednio przeszkoleni i dysponują większym doświadczeniem i dopracowanymi procedurami, to cała procedura przebiega szybciej, przy mniejszej ilości pomyłek. Dzięki temu, że operator fulfillmentu ma większą skalę działania od indywidualnego sklepu internetowego, to może dysponować większym wyborem dopasowanych materiałów opakowaniowych, co pozwala na zmniejszenie zarówno kosztów, jak i ryzyka uszkodzenia towarów w transporcie.
Wydanie towaru i dostawa. Po spakowaniu towarów paczki zostaną wydane z magazynu i przekazane do dostawy. Ponieważ operator fulfillmentu jest jednocześnie firmą logistyczną, to może nadawać przesyłki za pomocą własnej sieci dystrybucji i floty pojazdów, co zmniejsza tarcia i przyspiesza wysyłkę towarów (na czym bardzo zależy klientom). Jeżeli jednak chcesz wysłać zamówienia za pomocą innego operatora (na przykład za granicę) to dostawca fulfillmentu powinien mieć zawarte odpowiednie umowy z zewnętrznymi firmami logistycznymi, które mogą podjąć się dostawy. Dzięki integracji systemów informatycznych operatora, zamówienia są przekazywane do wysyłki i dostarczane do klienta w krótszym czasie przy mniejszej liczbie pomyłek.
Usługi dodatkowe. Firma obsługująca fulfillment dla sklepu internetowego może też wykonywać dodatkowe działania, takie jak obsługa zwrotów zamówień (dzięki czemu zwracane towary wracają do magazynu, z którego mogą zostać natychmiast przekazane do ponownej sprzedaży), etykietowanie, czy dołączanie dokumentów i ulotek. Możliwa jest również obsługa klienta biznesowego. Biznes ma szczególne, często bardziej skomplikowane potrzeby.
Fulfillment – dlaczego warto?
Fulfillment oznacza liczne korzyści dla sklepu internetowego. Przede wszystkim pozwala ograniczyć koszty stałe w sklepie internetowym. Na te koszty składa się w sklepie internetowym przede wszystkim opłacanie powierzchni magazynowej oraz zatrudnianie pracowników, którzy zajmują się obsługą magazynu, pakują paczki i przekazują zamówienia do wysyłki. Firma zapewniająca fulfillment dysponuje powierzchniami magazynowymi i mocami przerobowymi, znacznie przewyższającymi potrzeby pojedynczego sklepu internetowego. Indywidualny biznes e-commerce wykorzystuje więc tylko część tej całej infrastruktury – taką, jaką w danym momencie potrzebuje – i tylko za wykorzystywaną część płaci. Oznacza to, że sklep korzystający z fulfillmentu może bez problemu dopasować przestrzeń magazynową i dostępne moce przerobowe w miarę zmieniających się potrzeby, bez konieczności szukania nowych magazynów i zatrudniania dodatkowych pracowników. Jeżeli więc obroty w e-commerce wzrosną nagle, na przykład z powodu związanego pandemią lockdownu, to sklep może łatwiej dostosować się do potrzeb związanych z rosnącą sprzedażą, nawet jeśli zmiany nastąpiły szybko i niespodziewanie. Fulfillment zwalnia również korzystającą z niego firmę z konieczności zawierania i kontrolowania na bieżąco umów zawieranych z pracownikami, operatorami kurierskimi, dostawcami opakowań, czy firmami udostępniającymi magazyn do wynajęcia. W zamian dostaje jedną umowę z operatorem fulfillmentu. Przy czym dostawca usługi fulfillment działa na większą skalę niż pojedynczy sklep, co pozwala na optymalizację procesów logistycznych i zawieranie korzystniejszych umów z podwykonawcami, dostawcami opakowań itp. Umożliwia to obniżenie kosztów, usprawnienie obsługi i przyspieszenie wysyłki zamówień.