Jak budować wartość marki?

Maczfit wystartował zaledwie pięć lat temu, a dziś poszczycić się może nie tylko tysiącami zadowolonych klientów, lecz także tytułem największego i najchętniej wybieranego cateringu dietetycznego w Polsce. Choć droga do sukcesu, jak w przypadku każdej z firm, z pewnością nie należała do najłatwiejszych, umiejętne budowanie wartości marki doprowadziło ją niemalże na sam szczyt. O działaniach marketingowych, komunikacji oraz podejmowaniu strategicznych decyzji rozmawiamy z Małgorzatą Wierzbicką – dyrektor marketingu firmy Maczfit.

BWL: Jak umiejętnie budować wizerunek marki i solidną pozycję w branży?

Siła marki nie pojawia się z dnia na dzień, ani nawet w ciągu kilku miesięcy. Budowanie marki to proces długofalowy i musi być odpowiednio zaplanowany w strategii. Pozytywna percepcja marki, definiowana jest przez ogólne, wielowymiarowe postrzeganie oraz umiejętność wyróżnienia się marki w morzu tożsamych usług – to recepta na sukces i silną pozycję w branży. Jednak to nie wszystko, ponieważ potrzeby Klienta stale się zmieniają, a sami Klienci stają się bardziej wyrafinowani i mają coraz większą wiedzę o produktach, które wybierają. Dlatego bardzo ważne jest zaprojektowanie optymalnego doświadczenia Klienta, w każdym punkcie kontaktu z marką. Kompleksowa i szeroka oferta, taka jaką proponuje Maczfit, która odpowiada na zróżnicowane potrzeby Klientów oraz innowacyjne rozwiązania – jak np. aplikacja mobilna czy mechanika umożliwiająca dokonywanie wyboru posiłków z menu – stworzone dla wygody Klienta – pozwalają wyróżnić się na rynku i zostać zapamiętanym.

Ten ciągły wysiłek wkładany w budowanie firmy i jej wizerunek decyduje o satysfakcji i zaufaniu, a w konsekwencji owocuje ustanowieniem długoterminowych relacji z klientami.

BWL: Wspomniana silna pozycja to przede wszystkim grono zadowolonych klientów. O czym należy pamiętać podczas komunikacji, by ta trafiała do tłumów?

Za satysfakcją Klientów stoi znacznie więcej niż tylko właściwa komunikacja. To cała organizacja kształtuje relacje ze swoimi Klientami. Od doskonałego UX w e-shopie, gdzie Klient dokonuje zakupu, po smaczny posiłek, który nasz Klient odbiera pod swoimi drzwiami.

W moim odczuciu kreując przekaz marketingowy istotne jest, aby zaprosić odbiorcę do dyskusji. Ludzie pragną kontaktu i autentycznych przekazów umożliwiających dwustronną komunikację z marką. Dziś nie chcemy słuchać marek wypychających swoją narrację bez angażowania konsumentów w rozmowę. Szalenie ważne jest stałe wsłuchiwanie się w potrzeby i śledzenie opinii naszych Konsumentów.

BWL: Budowanie wizerunku marki to także pewna historia, którą przekazujemy potencjalnym klientom. Jaka jest historia Maczfitu?

77% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem „jesteś tym, co jesz”. Racjonalne żywienie wpływa na każdy aspekt życia. Historia Maczfit to opowieść o zdrowych nawykach żywieniowych i satysfakcji z życia, płynącej ze świetnego samopoczucia, wysokiej samoceny, która jest konsekwencją pełnej akceptacji swojego ciała. To opowieść o czasie dla siebie, realizacji pasji i celów zawodowych, które są możliwe do osiągnięcia dzięki temu, że czuję się wyśmienicie, mam na nie czas, jestem zdrowy i pełen energii.

Misją Maczfit jest dbanie o żywieniowe „standardy” Klientów, bez odbierania im czasu na „smakowanie życia”. Dzięki eksperckiej wiedzy, przemyślanej ofercie oraz elastyczności dostarczamy naszym Klientom zdrowe, smaczne oraz dopasowane do indywidualnych potrzeb posiłki. Maczfit to mądrość odżywiania zamknięta w pudełkach.

BWL: Wszyscy, którzy podążają na szczyt, muszą liczyć się z przeszkodami. Jak radzić sobie w sytuacji kryzysowej i o czym należy pamiętać, by odpowiednio z niej wybrnąć?

W całej karierze zawodowej tylko raz miałam do czynienia z sytuacją kryzysową. Co jest najważniejsze? Antycypować i zapobiegać, ale także być przygotowanym na każdą sytuację. Mieć pod ręką manual kryzysowy, ustanowić zespół kryzysowy i gdy zdefiniujesz już, że masz problem: komunikować, komunikować i jeszcze raz komunikować. Ważne jest, by ustanowić stały monitoring rozwoju sytuacji, a także – ostanie, ale równie ważne – wyciągnąć wnioski z tej lekcji.

W marketingu ważne jest, by bacznie obserwować trendy i starać się je przewidywać. Jakie działania marketingowe dziś zyskują na popularności i przynoszą wymierne efekty, a które odchodzą w zapomnienie?

To prawda, ostatnie lata to dynamiczna transformacja technologiczna, która zawładnęła komunikacją marketingową, czyniąc ją mierzalną – o czym nie mogliśmy marzyć jeszcze 17 lat temu, gdy stawiałam swoje pierwsze kroki w marketingu. Dzisiejszy marketing zdominowany jest przez media społecznościowe, które wymagają bardziej bezpośredniej komunikacji. Jednak like’ów i sherów czy zaangażowania nie można zdeponować w banku. Potrzebne są prawdziwe przychody w postaci pieniędzy, dlatego zawsze uważnie obserwuję wyniki finansowe.

Pomimo zmieniającego się „krajobrazu marketingowego” żadne, nawet nowe media nie dostają przepustki do sukcesu – jakim jest zwrot z inwestycji w reklamę – tylko dlatego, że są nowatorskie.

Uważam, że nadal aktualne są trzy prawdy, które się nie zmieniły i prawdopodobnie nigdy zmienią: dobrze zdefiniowany odbiorca (grupa docelowa) musi we właściwym czasie otrzymać właściwy komunikat z właściwego kanału.

BWL: Influencer marketing jest nieodłącznym elementem komunikacji marki Maczfit. O czym należy pamiętać, przy wyborze ambasadorów, którzy ją reprezentują? Dlaczego to takie ważne?

DOBRY influencer marketing polega na utrzymywaniu trwałych relacji, które generują wartość wszystkim zainteresowanym. Wykorzystanie zasięgu i rozpoznawalności Influencera do promocji produktu i pozyskania nowych zwolenników marki to cel reklamodawcy, ale to nie wszystko…

Jakość tworzonego przez Influencera contentu przekłada się na jego wiarygodność oraz relację z fanami. Autentyczność jest zatem szalenie istotna dla powodzenia współpracy i decyduje o tym, czy jest to tzw. „ jeden strzał”, czy stała współpraca ambasadorska. Maczfit wybiera Ambasadorów, którzy wpisują się w osobowość marki i są uosobieniem jej cech. Pracujemy z tymi, którzy potrafią budować relacje z fanami za pośrednictwem swojego profilu i dzięki MACZFIT mogą realizować swoje pasje, czy realizować się zawodowo, bez poświęcania czasu na gotowanie.

 BWL: Z jakich projektów, które zrealizowałaś dla Maczfitu, jesteś szczególnie dumna?

Jestem szczególnie dumna z wprowadzonego w lutym Wyboru Menu oraz Programu Lojalnościowego i Programu Poleceń, które ujrzały światło dzienne i były owocem ciężkiej pracy w trakcie lockdownu – to udogodnienia, które nie tylko dopieszczają istniejącą bazę Klientów, lecz także budują przewagę konkurencyjną. Jestem także dumna z każdej aktywności podjętej na rzecz „słusznej sprawy”, jak na przykład: #wzywamyposiłki, gdzie jako jedni z pierwszych włączyliśmy się do akcji pomocy niesionej służbie zdrowia.

BWL: Budowanie wizerunku i związane z tym kampanie zawsze muszą przekładać się na liczbę nowych klientów, czy jest to po prostu sposób, w jaki marka pozycjonuje się w danej branży?

Wzrost sprzedaży powinien być następstwem każdej kampanii performance’owej, promocyjnej czy również wizerunkowej. Oczywistym jest, że rezultaty nie będą w każdym przypadku takie same: ani jednakowo szybkie, ani tak samo spektakularne.
Trudno jest mówić o mierzeniu efektywności kampanii wizerunkowej zwiększoną liczbą nowych klientów. Tu mówimy raczej o świadomości marki, ilości odsłon etc. Kampanie z celem sprzedażowym, to kampanie performance’owe.

Maczfit poprzez swoją zintegrowaną strategię marketingową 360o realizuje oba cele i buduje swój wizerunek, jednocześnie dbając o zapewnienie stałego strumienia przychodów. Komplementarne i prowadzone równolegle działania są składowymi wielowymiarowego sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.