Jak jeść, by nie mieć problemów z cholesterolem?
Przeczytasz w 2 minuty

Jak jeść, by nie mieć problemów z cholesterolem?

Jak jeść, by nie mieć problemów z cholesterolem?

O kłopotach związanych ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi mogłaś słyszeć wielokrotnie. Zapobieganiu chorobom układu krążenia sprzyja głównie zbilansowana dieta. Jakie produkty warto wyeliminować, a jakie wprowadzić do codziennego jadłospisu?

Sprawdź, co jesz

Aby obniżyć stężenie cholesterolu we krwi, warto przede wszystkim przyjrzeć się dotychczas spożywanym produktom. Czy na twoim stole często pojawiały się tłuste potrawy? Czy piłaś kawę ze śmietanką i obowiązkowo jadłaś do niej słodką przekąskę? Jeżeli tak, powinnaś wiedzieć, że produkty te mogły zwiększyć poziom cholesterolu.

Modyfikacja diety wcale nie musi oznaczać rezygnacji ze wszystkich ulubionych produktów. Ważne, by zachować równowagę i wprowadzić do jadłospisu żywność, która będzie obniżała poziom „złego” cholesterolu LDL. Jego nadmiar jest bowiem odkładany i powstają złogi, które mogą doprowadzić do chorób układu krążenia.

Żywność funkcjonalna

Dobrym rozwiązaniem jest włączenie do diety tzw. żywności funkcjonalnej. Pozwala ona na zaspokojenie potrzeb żywnościowych i jednocześnie jest bogata lub wzbogacona w sterole roślinne. To związki pochodzenia roślinnego, które mają pozytywny wpływ na cholesterol. Dieta uzupełniana o żywność funkcjonalną zawiera oleje, płatki zbożowe czy orzechy.

Wspomniane sterole roślinne działają dobrze nie tylko na poziom cholesterolu. Udowodniono, że mają również właściwości przeciwnowotworowe – mogą hamować rozwój raka okrężnicy i prostaty. Jeden z najpopularniejszych steroli roślinnych, β-sitosterol, zmniejsza też ryzyko zachorowania na raka żołądka.

Cholesterol – dieta skomponowana z myślą o nim

By uniknąć w przyszłości problemów z chorobami układu krążenia, powinnaś już dziś pomyśleć o właściwej diecie. Zastąpienie w niektórych potrawach mięsa rybami, odstawienie śmietany na rzecz chudego mleka czy wybieranie naturalnych jogurtów zamiast owocowych to czynności, które nie są czasochłonne ani nie wymagają specjalnych przygotowań.

Podczas komponowania diety warto również pomyśleć o zastąpieniu słodkich czy tłustych przekąsek zdrowszymi odpowiednikami. Dobrym wyborem będą owoce lub warzywa. Są pełne witamin, część z nich – jak choćby banany – zawiera wspomniane sterole roślinne. Wprowadzenie i przestrzeganie tych zmian powinno wspomóc eliminację problemów z cholesterolem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.