Jak pandemia wpłynęła na marketing?
Przeczytasz w 3 minuty

Jak pandemia wpłynęła na marketing?

Co do tego nie ma wątpliwości — pandemia koronawirusa zmieniła zachowania zakupowe klientów. Przyczyniło się to do zmian w branży marketingowej oraz potrzeb, jakie musi zaspokajać. Tradycyjne kanały i dotychczas sprawdzające się metody zaczynają zawodzić, co wpływa na zmniejszenie sprzedaży. O tym, jakim zmianom uległ marketing w dobie pandemii oraz jak prowadzić skuteczne działania reklamowe opowie CEO JAAQOB HOLDINGTM Przemysław Jończyk.

Kiedy marketing zaczął się zmieniać?

Proces nagłych zmian rozpoczął się prawie dwa lata temu, kiedy wprowadzono w Polsce pierwszy lockdown. W tamtym czasie wiele biznesów zostało zamkniętych, a firmy pozbawione możliwości sprzedawania produktów i usług. Wniosek był oczywisty — opieranie biznesu jedynie na tradycyjnych kanałach sprzedaży stało się niewystarczające. Rozpoczęło się masowe przenoszenie ofert firm do sieci, co wpłynęło na nagły rozwój e-commerce. W tym też upatruję najbardziej radykalnych zmian dotyczących działań marketingowych w trakcie pandemii.

Rozwój e-commerce odmienił zachowania zakupowe klientów

Od marketingu zawsze wiele wymagano, jednak obecnie musi on nie tylko napędzać sprzedaż, ale również zapewniać utrzymanie się na powierzchni przywciąż rosnącej w siłę konkurencji. Internet oczywiście pomieści wszystkie branże i wszystkich przedsiębiorców, tylko jak sprawić, aby to właśnie usługi i produkty Twojej firmy zostały zauważone? W tym wypadku nie wystarczy prowadzenie marketingu z „doskoku”. W czerwcu 2021 roku instytut badawczy NASK oświadczył, że liczba zarejestrowanych stron internetowych z zakończeniem .pl wzrosła w ciągu roku o ponad 81 tysięcy. Natomiast organizacja PwC donosi, że wartość brutto sprzedaży dóbr przez Internet w Polsce wzrosła z roku 2019 do 2020 aż o 35%. Jednocześnie do 2026 roku prognozowany jest rokroczny wzrost e-handlu o 12%. Szansą na marketing przynoszący efekty jest prowadzenie działań tam, gdzie są Twoi klienci, czyli w sieci. Co jednak najważniejsze, klienci po prostu pokochali e-sklepy. Już teraz 85% Polaków twierdzi, że po zakończeniu pandemii nie chce zmniejszyć częstotliwości realizowania zakupów on-line, a co dziesiąty chce ją zwiększyć. Tym samym weszliśmy w erę rozkwitu digital marketingu.

W czasie pandemii intuicja marketingowa nie wystarcza

O ile pandemia wpłynęła na digitalizację i zwiększenie dostępności ofert firm w sieci, to w podstawowych zasadach marketingu niewiele się zmieniło. W marketingu wciąż chodzi o odpowiedź na te same pytania, czyli co, komu i jak sprzedawać, by osiągnąć największe zyski. Jest to kwestia szeroko pojętej wartości dostarczanej klientom, opartej na użyteczności, cenie, dostępności i komunikacji  — w tym reklamie. Marketing w formie intuicyjnej jest praktykowany od setek lat i nawet pojawienie się w połowie XX wieku pojęcia „marketing” niewiele w tym zakresie zmieniło. Zmieniają się natomiast narzędzia marketingowe. Pandemia przyspieszyła rozwój niektórych produktów i usług, zwiększyła ich dostępność i tym samym rozwinęła znaczenie komunikacji i reklamy, szczególnie w Internecie. Nie zmieniła natomiast konieczności mądrego planowania marketingowego. Owszem, coraz więcej średnich i mniejszych firm dostrzega, że intuicja marketingowa przestaje wystarczać i zaczyna budować swoją pozycję na rynku przy wsparciu profesjonalistów od strategii marketingowych. Nawet jak pandemia się skończy, potrzeba profesjonalnego wsparcia w tym zakresie się nie zmieni.

Jak pandemia wpłynęła na marketing?

Digital marketing rozwija się niezwykle dynamicznie

Zbudowanie rozpoznawalnej marki oraz przygotowanie strategii odpowiadającej jednocześnie na potrzeby klientów i cele wyznaczone przez firmę nie jest prostym zadaniem. Stąd kolejna zmiana, jaką „zafundował” nam koronawirus. Firmy coraz częściej sięgają po zewnętrzne agencje strategiczno-marketignowe, ponieważ potrzebują pomocy w prowadzeniu działań marketingowych i zoptymalizowanie rozwoju biznesu. Wsparcie w takiej sytuacji jest czymś zupełnie naturalnym. Przedsiębiorcy znają się na swoich branżach, a nie na metodach marketingu. Przy liczbie już istniejących kanałów marketingowych oraz wciąż pojawiających się nowych możliwości reklamowych nadążenie za nimi jest praktycznie niemożliwe. Jednocześnie sama reklama nie sprzedaje — prawdziwy marketing mówi o wartościach płynących z korzystania z produktu lub usługi. W takim wypadku nieoceniona staje się pomoc zespołu ekspertów.

Strategia jest kluczem do skutecznego marketingu

Chcąc prowadzić skuteczny marketing, i w jego efekcie satysfakcjonującą sprzedaż, należy stworzyć odpowiedni proces zakupowy. Aby jednak tego dokonać, wpierw niezbędne jest dokładne poznanie swojej firmy — gdzie znajduje się względem konkurencji, jakie są jej mocne i słabe strony, gdzie szukać szans na rozwój oraz jak przedstawić ofertę, by znalazła nabywcę. Odpowiedzenie na te pytania pomoże krytycznie spojrzeć na dotychczasowe działania i odpowiednio zaplanować te przyszłe. Biznes on-line to nie tylko założenie strony WWW lub profilu na Facebooku. To szereg analiz, wyznaczenie mierzalnych i realnych celów, przygotowanie planów oraz ich późniejsza realizacja. Wszystkie wymienione przeze mnie elementy to tylko część tego, co jako JAAQOB HOLDINGTM przygotowujemy w ramach opracowania strategii dla firm. Na naszą agencję składa się kilkudziesięcioosobowy zespół specjalistów, którego jedynym prawdziwym zadaniem jest opracowywanie metod osiągania celów biznesowych naszych klientów. Marketing znamy od podszewki — pracowaliśmy z takimi markami jak: Discovery, Bricoman, Makita, National Geographic czy Gedeon Richter.

Wykorzystane źródła:
1. Interaktywnie.com, Projektowanie stron internetowych i e-sklepów, 2021, dostęp: https://bit.ly/3L33tJO

2. PwC, Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce, 2021, dostęp: https://pwc.to/3gdhM07

 

 

BIO

Przemysław Jończyk — prezes zarządu grupy strategiczno-kreatywnej JAAQOB HOLDING™, wykładowca marketingu na uczelni wyższej — ASBiRO, akredytowany trener biznesu w Brian Tracy International. Od 15 lat pomaga firmom budować skuteczne strategie marketingowe i sprzedażowe, które rozwijają biznes. Jego motto: cyt. „Pracuję dla znanych marek oraz firm, którym pomagam, aby stały się znane.”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.