Jak powinna wyglądać nowoczesna strona WWW?

Strony WWW, z których korzystasz obecnie, niewiele mają wspólnego z pierwszymi serwisami, jakie tworzono. Dziś uwagę zwraca się na wiele kwestii, które mają sprawić, że użytkowanie strony będzie wygodniejsze dla użytkownika – łatwiej odnajdzie on kluczowe informacje, serwis będzie się szybko ładować, a przy okazji wyglądać atrakcyjnie. Jaka jeszcze powinna być nowoczesna stron?

Strony kiedyś i dziś

Patrząc na to, jakie są obecnie portale, widać, jaką przebyły one drogę. Oto jak Onet.pl wyglądał 20 lutego 1997 roku:

Strona niewiele ma wspólnego z tą, z której możesz korzystać obecnie. Wtedy jednak możliwości również były całkiem inne. Rozwiązania graficzne nie były tak zaawansowane. Stawiano na prostotę. Na stronach łatwo można było wszystko odnaleźć. Zawierały również dużo mniej reklam. Przez lata tworzenie stron internetowych całkowicie się to odmieniło, a twórcy witryn mają do dyspozycji wiele technologii, które kiedyś nie istniały.

Nowoczesna strona WWW – czyli jaka?

Serwis internetowy, który nie jest dopasowany do obecnych wymagań użytkowników, ma niewielkie szanse na zdobycie popularności, a tym bardziej na jej utrzymanie. Oto, jakie powinny być nowoczesne strony:

  1. Responsywność

Kiedyś z internetu korzystaliśmy wyłącznie na komputerach. Z roku na rok coraz więcej użytkowników surfuje głównie na urządzeniach mobilnych. Według danych Gemiusa ze stycznia 2020 roku 23,1 mln internautów łączyło się z siecią przy pomocy komputerów PC i laptopów, a 23,9 mln z urządzeń mobilnych. Dlatego tak ważne jest to, żeby strona WWW była dopasowana do różnych urządzeń. Oznacza to, że powinna się prawidłowo wyświetlać zarówno na laptopie, jak i na smartfonie czy tablecie. W przeciwnym wypadku użytkownik zamknie serwis i prawdopodobnie już na niego nie wróci.

  1. Szybkie ładowanie

Wydawać by się mogło, że czekanie przez kilka sekund na załadowanie się strony internetowej to żaden problem, ale badania pokazują coś zupełnie innego. Z opublikowanego przez Google raportu wynika, że jeśli strona ładuje się na telefonie dłużej niż przez 3 sekundy, to połowa użytkowników ją porzuca. Kolejne ważne wnioski z badania pokazują, że każda sekunda opóźnienia w ładowaniu strony może wiązać się z utratą nawet 20 proc. konwersji! Co ważne, szybkość gotowości strony do korzystania jest jednym z czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Firma ta udostępnia nawet narzędzia, dzięki którym możesz sprawdzić, jaka jest prędkość twojej strony i jak wygląda ona na tle innych witryn. Mowa o tym rozwiązaniu: developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl.

  1. Dopasowanie do użytkownika

Tutaj pojawia się kwestia UX, czyli user experience. Chodzi o taką optymalizację stron WWW, aby były one użyteczne i skuteczne. Znaczenie ma wygląd serwisu – jego estetyka, przejrzystość i czytelność. Ważna jest odpowiednia nawigacja – użytkownik nie powinien mieć problemów z odnajdywaniem informacji, których szuka. Po uwzględnieniu tych wymogów otrzymasz stronę, która będzie zachęcać swoim wyglądem do użytkowania i ułatwiać zainteresowanym surfowanie po niej. Korzystający nie będzie miał problemu ze znalezieniem ważnej opcji w menu czy w wyszukiwarce. Jeśli będzie inaczej, to może zrezygnować z twojej strony i szukać informacji na innej.

  1. Skuteczność

Celem serwisu WWW jest najczęściej sprzedaż, ale też zachęcenie użytkownika do zapoznania się z jej treścią. Wszystko, co znajduje się na stronie, powinno do tego skłaniać. Mowa tutaj o odpowiednim stosowaniu CTA (call to action), estetycznej, minimalistycznej grafice czy zoptymalizowanych treściach. Ściana tekstu nie zainteresuje użytkownika, ale już treść podzielona na nagłówki, które w dodatku są chwytliwe, wzbogacona o wykresy i rysunki zdecydowanie szybciej zwróci jego uwagę. Zoptymalizowane treści to również wsparcie przy pozycjonowaniu strony, do czego możesz używać programu Ranking Coach.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.