Employer branding pomaga w pozyskiwaniu specjalistów, tworzeniu wieloletnich współprac z pracownikami i wzroście konkurencyjności firmy. W erze pracy zdalnej budowanie EB może się okazać jeszcze łatwiejsze niż wcześniej – Internet daje bowiem szerokie możliwości promocji i komunikacji. Jak skutecznie kształtować pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy w dobie home office?
- Employer branding polega na budowaniu marki pracodawcy.
- Dzieli się on na employer branding wewnętrzny i zewnętrzny.
- W dobie pracy zdalnej w budowaniu wizerunku pracodawcy istotną rolę odgrywają social media.
- Ważne narzędzie w badaniu opinii obecnych pracowników stanowią też interaktywne ankiety online.
Employer branding – co to takiego?
Employer brandingiem nazywa się budowanie atrakcyjnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Mowa o wizerunku w oczach zarówno aktualnych pracowników, jak i kandydatów oraz przyszłych osób zatrudnionych. Skupia się on wokół wszelkiego typu działań, które pomagają tworzyć pozytywną opinię na temat organizacji. Możemy wyróżnić employer branding:
- wewnętrzny – działania mające na celu budowanie i podtrzymywanie dobrego wizerunku marki firmy w oczach obecnych pracowników (troska o potrzeby zatrudnionych, kreowanie przyjaznej atmosfery w miejscu pracy, umożliwianie rozwoju zawodowego itp.);
- zewnętrzny – działania mające na celu pozyskanie kandydatów, zdobycie ich zaufania i zachęcenie do aplikacji na konkretne stanowisko (promocja organizacji na rynku czy tworzenie atrakcyjnych ofert i warunków pracy, które wyróżniają firmę na tle konkurencji).
W proces employer brandingu zaangażowany jest nie tylko szef, ale i dział marketingu czy HR-owców. Jeśli należysz do tych ostatnich, odwiedź blog HR – znajdziesz tu wiele cennych informacji.
Employer branding w dobie pracy zdalnej
W obecnej erze home office budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy nie jest wcale trudne. Narzędzia online znacząco pomagają w docieraniu do potencjalnych kandydatów i podtrzymywaniu dobrej opinii obecnych pracowników.
Aktywność w social mediach
W dobie pracy zdalnej budowanie employer brandingu – szczególnie zewnętrznego – ułatwić mogą media społecznościowe. Poprzez systematyczną aktywność w najpopularniejszych social mediach firma dostosowuje się do nowoczesnych trendów i daje się poznać kolejnym osobom. Media społecznościowe mogą pomóc również podczas procesu rekrutacyjnego – umieszczenie ogłoszenia o pracę na LinkedIn lub branżowej grupie na Facebooku pomaga dotrzeć do obiecujących kandydatów. Ważne, aby publikowane treści były autentyczne i spójne z wartościami marki. Powinny one ukazywać dane miejsce pracy jako ciekawe, przyjazne i umożliwiające rozwój – wówczas potencjalni kandydaci mogą czuć się zachęceni do wyboru właśnie tej firmy.
Ankiety online
Obecnie znaczącą rolę w wewnętrznym employer brandingu odgrywają również ankiety online. Przeprowadzane co jakiś czas wśród pracowników pomagają one poznać ich aktualną opinię oraz odczucia wobec miejsca pracy – a to dla pracodawcy jasna informacja na temat sposobu jego postrzegania przez zatrudnionych. Dzięki formie elektronicznej takie ankiety doskonale zdają egzamin w firmach oferujących pracę zdalną – każdy pracownik może z łatwością odpowiedzieć na kilka pytań niezależnie od tego, czy pracuje w biurze, czy w domu.
Stały kontakt zdalny z obecnymi pracownikami
Chcąc budować atrakcyjny wizerunek pracodawcy, warto uwzględnić w codziennych działaniach stały kontakt z pracownikami w formie online. Wszelkiego typu elektroniczne komunikatory i platformy do wideokonferencji umożliwiają bieżącą komunikację nawet z osobami, które wykonują swoje obowiązki setki kilometrów dalej. Dzięki regularnej rozmowie z zatrudnionymi na temat ich potrzeb oraz odczuć pracodawca jest postrzegany jako osoba godna zaufania, która szanuje pracowników i dba o ich samopoczucie podczas pracy. O takiej opinii na swój temat marzy chyba każdy przełożony!
Benefity pracownicze online
Firma oferująca pracownikom benefity od razu wyróżnia się na tle konkurencji. Jeśli dodatkowo umożliwiają one doskonalenie się – nie tylko na obszarze zawodowym – poprawę zdrowia czy rozwój pasji, przyciągają jeszcze większą liczbę kandydatów. Obecnie pożądanym dodatkiem jest m.in. opieka psychologiczna (również online), subskrypcja platform streamingowych czy dostęp do ciekawych kursów internetowych. Wszystkie tego typu benefity są odpowiednie dla pracowników zdalnych. Chcąc wpłynąć na swój wizerunek jako pracodawcy, warto więc rozważyć wprowadzenie do firmy dodatków, które ułatwią pracownikom zachowanie work-life balance.
Chcesz dotrzeć do większej liczby kandydatów i wyróżnić swoją firmę w sieci? Pomóc może Ci w tym reklama display na Pracuj.pl!
Podsumowanie
Employer branding da się z powodzeniem budować także w dobie pracy zdalnej. Ankiety online, aktywność w social mediach czy stały elektroniczny kontakt z pracownikami umożliwiają przełożonemu kształtowanie pozytywnego wizerunku zarówno w oczach obecnych pracowników, jak i wśród potencjalnych kandydatów.