„Jak skutecznie zarządzać zespołem w niepewnych czasach?”
Przeczytasz w 3 minuty

„Jak skutecznie zarządzać zespołem w niepewnych czasach?”

Zarządzanie zespołem, w dzisiejszych, niepewnych czasach, jest dla managerów wyzwaniem. Pandemia, wojna, wysoka inflacja, wszystko to sprawia , że aby być sprawnym i skutecznym menagerem trzeba wykazać się dużą większą wiedzą i świadomością niż jeszcze rok czy dwa lata temu.

Dziś nie wystarczy umiejętne zarządzanie sytuacją kryzysową, bo przecież zarzadzanie kryzysem to cześć rzeczywistości managerskiej. Dziejesz kryzys (pandemia, wojna, inflacja) jest znacznie poważniejszy bo jest kryzysem globalnym (ekonomiczno-politycznym)i dotyka cały świat. Jest to sytuacja bez precedensu, która nigdy przedtem nie miała miejsca dlatego tak wielu managerów nie radzi sobie z zarządzaniem swoimi zespołami. Kryzys wymusza niepewność i stres, z którymi kadra zarządzająca musi sobie radzić.

To co się zmieniło to nie tylko przejście na pracę zdalną, ale przede wszystkim zmiana mentalna ludzi. W wielu zespołach pojawia się strach i niepewność o swoją posadę o przyszłość. Pojawiają się pytania „Czy firma, w której pracuje utrzyma się na rynku?” „Czy pojawia się zwolnienia?” „Czy w związku z wysoką inflacją będą podwyżki?„Jak i z czego spłacę kredyt ?”– to są pytania, które można usłyszeć coraz  częściej  nie tylko  w zakulisowych rozmowach między pracownikami, ale również na oficjalnych spotkaniach w organizacji.

Sytuacja zatem wymusza od managerów zupełnie innej postawy niż tej, która do tej pory przynosiła, jemu i jego zespołowi, sukcesy. Nie wystarczy być już tylko nastawionym na wynik i cele.  Pracując z menagerami wielu branż widzę, że niektórzy z nich muszą zmienić swój sposób myślenia i działania, porzucić stare schematy, które już dziś się nie sprawdzą i zacząć budować nowe, dostosowane do szybko zmieniającej się rzeczywistości.  Muszą niekiedy nauczyć się nowych umiejętności, zrozumieć na czym polega ich rola w obliczu kryzysu , przygotować się na dynamicznej zmiany.   

Potrzeba czegoś więcej. Zatem czego? Z całą pewnością jest to czas na rozwój kompetencji miękkich, a w szczególności tych, które nastawione są na drugiego człowieka.

  1. Umiejętności komunikacyjne – podstawą każdej relacji jest rozmowa. Bez komunikacji nie ma żadnej relacji. Ważne jest aby nie tylko stworzyć przestrzeń i atmosferę do rozmowy ( pełną szacunku, zaufania i otwartości ) ale też znaleźć na nią czas. Dziś manager musi być z zespołem, musi mieć czas i umiejętności na prowadzenie dobrych i wartościowych rozmów. Musi tworzyć zespół, w którym jest miejsce na szczerość i wyrażanie swojego zdania. Bez strachu. Świadomość pracownika, że należy do zespołu, w  którym jest miejsce na przedstawianie własnego zdania, tego, że każdy zostanie wysłuchany, a nie osądzany i wyśmiewany, daje mu poczucie bezpieczeństwa i dodaje pewności siebie. Ważne jest również ,to aby manager budował zaangażowanie i poczucie przynależności nie tylko do zespołu ale również do całej organizacji.
  2. Empatia  – rozpoznawanie i zrozumienie stanów, w jakich znajdują się pracownicy  to ważna umiejętność managerska dzisiejszych czasów. Okazywanie zainteresowania nie tylko sytuacją zawodową ale, jeśli jest na to przyzwolenie pracownika (i tylko wtedy!),  również prywatną, przyczynia się do budowania atmosfery zaufania.
  3. Elastyczności – każdy kryzys wymaga elastyczności managerskiej . Umiejętność szybkiego dostosowania się do zmiany a także przygotowania na nią pracowników wymaga opracowania różnych strategii a przede wszystkim zmiany mentalnej w głowie tego, że zmiana kojarzy się z czymś złym. Pracowanie nad sposobem myślenia i pojmowania zmiany jako czegoś co w naszym życiu jest i będzie, rozumienie jej  jako szansy a nie zagrożenia jest ważnym elementem, nad którym manager powinien pracować.
  4. Zarządzanie napięciami i stresem – swoim i w zespole . Manager w zarządzający w niepewnych czasach musi posiadać znajomość technik zarządzania stresem. Musi znać mechanizmy niwelowania stresu oraz zarządzania emocjami a także wypracować swoją osobistą strategię zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
  5. Kontroluj cele nie ludzi – zaufanie i jeszcze więcej zaufania. Zaufanie to klucz dobrze zarządzanego zespołu .Jest fundamentem, najważniejszą wartością  , na której powinien być zbudowany każdy dobrze prosperujący zespół. Dzisiejszy manager musi pozbyć się pokusy kontroli. Musi nauczyć się nowego modelu pracy, zmiany procedur i podejścia a przede wszystkim przewartościowania i zmiany mentalnej m.in. jak nie widzę, to pewnie nie pracuje.

Jestem zdania, że czas niepewności, w którym znaleźliśmy się dzisiaj, to szansa dla managerów na stanie się liderami wspierającymi, gotowymi przeprowadzić firmy i zespoły przez kolejne kryzysy. Podczas sesji coachingowych z leaderami wyraźnie obserwuję zjawisko wycofania i bezradności podyktowane obecną-niepewną sytuacją. Wielu z nich nie potrafi się odnaleźć w tak chaotycznej rzeczywistości. Dla niektórych praca nad umiejętnościami miękkimi jak empatia, zarządzanie relacjami czy stresem jest nie lada wyzwaniem.  A przecież manager jest nie tylko po to aby robić wynik i osiągać cele , ale też po to, aby wspierać .

Dlatego cieszy mnie, że coraz więcej firm ma świadomość tego, że kluczem do utrzymania stabilności i spokoju w firmie jest danie managerom wsparcia m.in. poprzez zapewnienie im procesów coachingowych,  podczas których pracuje się nad opisanymi powyżej elementami. Pamiętajmy, firma to ludzie. Dobrze przygotowani i zarządzani ludzie.

„Jak skutecznie zarządzać zespołem w niepewnych czasach?”

Autor: Karolina Rybus-Przeniosło – Coach/HR Business Consultant

www.karolinarybus.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.