E-biznes może być dochodowym przedsięwzięciem. Warunkami powodzenia są: zoptymalizowanie kosztów związanych z rozwinięciem działalności, pozyskanie skutecznych narzędzi promocji sklepu oraz dbałość o bezpieczeństwo transakcji realizowanych na stronie.
Szacuje się, że połowa polskich internautów robi zakupy w sieci, a wartość rynku e-commerce w Polsce wynosi około 27 mld zł. Na przestrzeni ostatnich lat dynamika zmian jest ogromna: 10 lat temu w naszym kraju zarejestrowanych było 2800 e-sklepów, obecnie jest ich około 20 tysięcy. Warto zatem, planując własny biznes, rozważyć założenie e-sklepu. Jak przy każdej działalności, najważniejsze jest przemyślane oszacowanie kosztów. Istotne będzie również zaprojektowanie witryny sklepu.
Zakładanie strony e-sklepu
Na początku musimy wymyślić nazwę naszego sklepu internetowego – najlepiej krótką, łatwą do zapamiętania i sugerującą, z jakimi produktami lub usługami klient będzie miał do czynienia. Następnie trzeba sprawdzić, czy wymyślona przez nas nazwa nie jest już zajęta – dokonamy tego w jednym z serwisów, w których wybiera się domenę, czyli – w największym skrócie – adres naszego sklepu. Będzie się on składał z wymyślonej przez nas nazwy i rozszerzenia. Wśród tych ostatnich najpopularniejsze są: .pl (szczególnie jeśli firma ma mieć zasięg krajowy), .eu (zasięg europejski), a także: .com, .net, .org lub .info. Obecnie coraz częściej nie tylko nazwa, ale również rozszerzenie może sugerować branżę, w której działa dany sklep – na przykład .toys dla sklepu z zabawkami czy .bike dla sklepu z rowerami. Należy też zwrócić uwagę przy rezerwowaniu domeny na związane z tym koszty – nie tylko za rejestrację, ale także za jej przedłużenie na kolejny rok. Możemy na tych opłatach znacznie zaoszczędzić. Wystarczy poszukać w sieci odpowiednich rabatów – przykładowo Home.pl oferuje kod 90% dostępny online na rejestrację sklepu internetowego.
Czym kierować się przy wyborze hostingu?
Ważny jest również hosting, czyli miejsce na serwerze udostępniane sklepowi internetowemu. Od jego objętości zależeć będzie między innymi szybkość, z jaką klienci zalogują się do witryny. Należy zadbać o to, aby cały proces przebiegał sprawnie, bowiem użytkownicy mogą się zniechęcić, jeśli ładowanie strony będzie trwało zbyt długo. Przestrzeń, którą udostępni usługodawca, musi być wystarczająca nie tylko dla sklepu, ale też dla korespondencji oraz danych klientów. W przypadku sklepu w grę wchodzą pliki systemowe oraz multimedialne. Przykładowo: zdjęcia, w zależności od formatu, mogą mieć rozmiar zarówno 480 KB, jak i 2,25 MB, zaś trzydziestosekundowe filmy wideo mogą ważyć 15 MB. Obsługa poczty mailowej, szczególnie jeśli wiadomości będą zawierać zdjęcia, również będzie wymagała określonej pojemności. Dla e-sklepu można przyjąć wartość około 500 MB dla jednej skrzynki pocztowej. Istotna jest także informacja o tym, jaki transfer mamy do dyspozycji. Może się bowiem okazać, że po przekroczeniu określonego limitu transfer będzie znacznie ograniczony lub zostaną naliczone opłaty dodatkowe.
Funkcjonalna, bezpieczna witryna
O powodzeniu i ruchu na stronie sklepu internetowego decydują między innymi jej wygląd i funkcjonalność. Przejrzysta witryna i intuicyjna obsługa to połowa sukcesu, jeżeli zatem nie mamy przygotowania informatycznego i doświadczenia w projektowaniu stron, lepiej tę usługę powierzyć specjalistom. Współcześnie tego typu udogodnienia otrzymamy od dostawcy hostingu, warto więc szukać właśnie takich firm, które w ramach przyznanego pakietu zaoferują także zaprojektowanie witryny naszego sklepu. Liczyć się tu będzie nie tylko atrakcyjna szata graficzna, ale przede wszystkim przejrzystość i intuicyjna obsługa. Wszelkie procedury związane z finalizacją zakupu powinny być maksymalnie uproszczone, gdyż większość potencjalnych klientów może przerwać zamówienie, jeśli będzie ono wieloetapowe.
Równie istotnym elementem jest dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Obecnie aż 74% internautów korzysta ze smartfonów, a 63% z tabletów i minitabletów, dlatego to im opłaca się poświęcić uwagę jako potencjalnym klientom e-sklepu.
Wybierając dostawcę hostingu, warto sprawdzić również, czy w ramach usługi dane sklepu oraz klientów będą w odpowiedni sposób zabezpieczone, ponieważ będą tu realizowane transakcje finansowe.
Założenie e-sklepu nie jest skomplikowanym procesem. Obecnie funkcjonują na rynku firmy w sposób kompleksowy zajmujące się obsługą witryn: począwszy od opracowania szaty graficznej, poprzez integrację z mediami społecznościowymi, platformami płatniczymi i serwisami aukcyjnymi, aż po stosowne zabezpieczenia danych sklepu oraz użytkowników. Naszym zadaniem będzie takie kierowanie sklepem, aby pozyskał jak najwięcej klientów i przyczynił się do generowania oczekiwanych zysków.
Źródło zdjęcia: shutterstock