BWL: Systemy franczyzowe wpisały się już na stałe w obraz polskiej gospodarki. Rocznie przybywa kilkadziesiąt takich systemów oraz kilka tysięcy przedsiębiorców działających na podstawie licencji w różnych obszarach produkcji i usług. Jakie korzyści daje współpraca franczyzowa z McDonald’s? Co wyróżnia ten model biznesowy?
McDonald’s jest liderem i prekursorem franczyzy w Polsce. Firma zbudowała system oparty na sprawdzonym modelu biznesowym, przynoszącym korzyści i satysfakcję obu stronom współpracy, zarówno franczyzobiorcy, jak i korporacji. Obecnie ponad 90 proc. restauracji marki (z ponad 500) jest zarządzanych przez ponad 80 franczyzobiorców. W przypadku McDonald’s, franczyza to symbol bezpiecznej inwestycji. Umowa podpisywana jest na 20 lat, co daje długofalową perspektywę zarządzania biznesem, rozwojem zawodowym oraz życiem rodzinnym. Poczucie bezpieczeństwa dają również know-how i siła marki, szkolenia i wsparcie w codziennym funkcjonowaniu franczyzobiorców oraz ich restauracji. Ważna jest również partnerska współpraca, oparta o etykę, uczciwość, wzajemne zaufanie. Zapewniamy również sprawdzonych dostawców, ze współpracy z którymi jesteśmy szczególnie dumni.
Każdy franczyzobiorca McDonald’s Polska ma możliwość rozwoju. W przypadku pozytywnej oceny współpracy, może obejmować w zarządzanie kolejne restauracje, a także stale rozwijać te, które już posiada, chociażby przed ich modernizację i rozbudowę, aby w pełni wykorzystać potencjał lokalizacji i odpowiadać na potrzeby gości. Obecnie na jednego licencjobiorcę przypada średnio ponad 5 restauracji i taka liczba według modelu McDonald’s jest optymalna. Umożliwia licencjobiorcy osobiste zaangażowanie w funkcjonowanie restauracji, znajomość profilu i oczekiwań gości, jak również potrzeb społeczności lokalnych.
BWL: Czy to dobry czas na otwarcie placówki franczyzowej? Czy kryzys polskiej gospodarki, inflacja, pandemia nadal pozwalają na inwestowanie z dużym i długofalowym zyskiem?
Franczyza McDonald’s to równowaga między niezależnością prowadzenia własnej działalności a bezpieczeństwem dzięki wsparciu dużej korporacji. Dowodem na to jest czas pandemii Covid-19, który odcisnął duże piętno na rynku gastronomicznym. W McDonald’s, dzięki zaangażowaniu całego systemu, utrzymaliśmy wszystkie miejsca pracy. Franczyzobiorcy nie zostają także bez wsparcia w obliczu inflacji. McDonald’s, dzięki skali działalności i długofalowym współpracom z dostawcami, jest jako system bardziej odporny na zawirowania gospodarcze niż mniejsze podmioty, choć oczywiście presja kosztowa jest odczuwalna. Nie zmienia to faktu, że biznes z McDonald’s po prostu się opłaca – nadal.
BWL: Przez wiele lat istniało przekonanie, że franczyza to system, który dedykowany jest dla „dużych graczy” oraz że zarezerwowana jest wyłącznie dla przedsiębiorców. Kto może otworzyć biznes oparty o zasady franczyzy? Kto może zostać w Polsce franczyzobiorcą McDonald’s?
Staranny dobór partnerów biznesowych to jeden z kluczowych czynników sukcesu McDonald’s. Poszukujemy osób przedsiębiorczych, o kompetencjach liderskich, które stawiają przede wszystkim na ludzi, stale inwestując w ich rozwój i motywację. Preferowani są kandydaci, którzy znają wagę zadowolenia i lojalności gościa. Od licencjobiorcy oczekiwane jest wykształcenie wyższe poparte doświadczeniem w zarządzaniu minimum kilkunastoosobowym zespołem, otwartością na rozwój i nabywanie nowych kompetencji. To, czy dana osoba może zostać franczyzobiorcą, weryfikowane jest w procesie rekrutacji, który trwa średnio dwanaście miesięcy i podzielony jest na kilka etapów.
BWL: Jak wygląda proces rekrutacji? Czy wystarczy mieć odpowiedni wkład finansowy?
Wkład finansowy jest ważny, ale to nie wszystko. Istotne jest także to, czy kandydat może poświęcić czas i zaangażować się w proces szkoleniowy. Czas trwania procesu rekrutacji i przygotowania do wejścia do systemu McDonald’s przeciętnie zajmuje rok, z czego przez około dziewięć miesięcy kandydat szkoli się w restauracji, przechodząc przez wszystkie stanowiska i poznając w pełni funkcjonowanie lokalu. Do tego dochodzą szkolenia teoretyczne. Wszystko to wymaga pełnej koncentracji uwagi i zaangażowania czasowego od kandydata.
BWL: Równo 30 lat temu w Polsce pojawiła się pierwsza restauracja McDonald’s. Dla Polaków był to znaczący symbol. Dzięki działaniu franczyzobiorców restauracje mocno wpisują się w lokalne otoczenie i sąsiedztwo, podejmując różne inicjatywy na rzecz społeczności. Proszę przybliżyć pokrótce, jak wyglądają te działania?
Za każdą restauracją McDonald’s stoją ludzie. Franczyzobiorcy są mocno związani z regionem, w którym działają. Są znaczącymi pracodawcami, ale też zwracają uwagę na mieszkańców i lokalne potrzeby. Grupa ponad 80 przedsiębiorców nie tylko oferuje stabilne zatrudnienie, w oparciu o umowę o pracę, różnorodnym zespołom, ale również od pierwszych lat funkcjonowania jest blisko lokalnych społeczności, wspierając je na co dzień i w czasach kryzysu. Franczyzobiorcy McDonald’s inicjują własne akcje lub odpowiadają na zgłaszane przez lokalne społeczności potrzeby. Część działań ma charakter jednorazowy, ale nie brak też wieloletnich, które są na stałe wpisane w lokalny kalendarz. To zawodowy sportowe, inicjatywy kulturalne, konkursy literackie czy ekologiczne, ale też wsparcie o charakterze charytatywnym, zakup sprzętów medycznych do szpitali, remonty świetlic czy Domów Samotnej Matki.
Wyrazem troski o dobre sąsiedztwo jest także projekt McDonald’s Eco Heroes. W jego ramach, od jesieni 2021 roku, pracownicy restauracji regularnie organizują zbiórki odpadów w przestrzeni publicznej, np. w parkach. W 2021 roku takie zbiórki zorganizowało 80 proc. restauracji McDonald’s.