<strong>„Jesteś ekspertką, uwierz w to” - wywiad z Olą Gościniak</strong>
Przeczytasz w 4 minuty

„Jesteś ekspertką, uwierz w to” – wywiad z Olą Gościniak

BWL: Od dwunastu lat wspiera Pani kobiety w budowaniu dochodowych biznesów online. W lipcu miała miejsce premiera długo przygotowywanego przez Panią raportu „Jesteś ekspertką, uwierz w to”. Co było powodem, że zdecydowała się Pani sprawdzić, dlaczego kobiety niechętnie decydują się dzielić swoją wiedzą?

OG: Gdy zaczęłam działalność Jestem Interaktywna, chciałam pokazywać kobietom, jak stworzyć swoją stronę WWW i zaistnieć w sieci. Dla wielu kobiet był to pierwszy krok do rozkręcenia firmy online i zarabiania na własnych produktach elektronicznych. W pewnym momencie zdziwiłam się, ponieważ wiele kobiet ukończyło kurs z WordPressa, Woocommerce, miało niezbędną wiedzę, ale nie robiło z nią nic dalej. Dlaczego? Te powody doskonale pokazały wyniki raportu “Jesteś ekspertką. Uwierz w to!”. Ogromnym problemem były właśnie przekonania, perfekcjonizm, syndrom oszusta, brak wiary w swoje możliwości. Te ambitne kobiety, które miały pomysły na biznes, dzielenie się wiedzą i działalność online były zablokowane przez obawę przed krytyką kompetencji, wyglądu, a także strach przed porażką.

BWL: Kim jest kobieta ekspertka?

OG: To osoba, która zna się na konkretnej dziedzinie. Może mieć wykształcenie w danym kierunku albo po prostu się rozwija, czerpiąc wiedzę z kursów online, e-booków czy szkoleń stacjonarnych. To osoba, która ma większą wiedzę z określonego tematu niż inni, a do tego ma doświadczenie w tym, co robi. Nie oznacza to jednak, żeekspertką jest tylko kobieta, która ma dziesięć, bądź więcej lat doświadczenia w branży i ukończone studia. Ważniejsze jest zainteresowanie tematem, podejście, które zakłada zdobywanie wiedzy, a także umiejętność przekazywania jej innym.

<strong>„Jesteś ekspertką, uwierz w to” - wywiad z Olą Gościniak</strong>
Foto do Kwadratu

BWL: Nie ma bardziej surowego krytyka kobiety niż ona sama. Z raportu wynika, że ponad 63% kobiet obawia się krytyki swoich kompetencji. Skąd ten brak wiary we własne umiejętności i wiedzę?

OG: Tak! Wiele ankietowanych zaznaczyło, że inną osobę o takich samych kompetencjach oceniłoby o wiele przychylniej niż siebie. Z jednej strony są wykształcone (ponad 90% ankietowanych miała wykształcenie wyższe), mają doświadczenie, ale z drugiej oceniają siebie bardzo krytycznie. Często nie dają sobie szansy na popełnienie błędów, a perfekcjonizm sprawia, że trudniej im sprzedawać (w końcu produkt nigdy nie jest tak idealny, jakby chciały). Nie można także zapomnieć o syndromie oszusta, który skutecznie blokuje wiele ekspertek przed działaniem. W niektórych branżach brak wiary w siebie i swoje możliwości bierze się ze stereotypów, seksistowskiego traktowania czy dominacji mężczyzn w zawodzie oraz umniejszanie kobietom w myśl: “co kobieta w ogóle może wiedzieć na ten temat?”

BWL: Ostatnio dużo się mówi równowadze płci w zarządach i radach nadzorczych. Z najnowszych badań, wynika, że w polskich firmach mamy jedynie 17,2 proc. kobiet w zarządach spółek. Co nas blokuje przed sięganiem po zawodowe szczyty?

OG: To, że łączymy wiele ról jednocześnie i chcemy w każdej z nich być perfekcyjne. Fakt, że nie wierzymy w siebie na tyle, by śmiało sięgać po swoje marzenia. To, że byłyśmy wychowywane tak, by się nie wychylać, nie chwalić się zanadto, czekać aż ktoś nas zauważy. A w tle mamy jeszcze patriarchalne społeczeństwo i przekonania na temat pracy zawodowej kobiet, gdzie kobieta jest karierowiczką i złą matką, gdy chce się rozwijać, mając dzieci, albo tą leniwą, gdy zdecyduje się na inne rozwiązanie.

BWL: Co jest najczęstszym powodem, że kobiety zwlekają z podjęciem decyzji, by zacząć dzielić się swoją wiedzą?

OG: Raport wskazał trzy najważniejsze powody, pierwszy z nich to krytyka kompetencji (64% ankietowanych), drugi perfekcjonizm (62%) a trzeci to problemy z wyceną (60%). Powodów jest wiele, jednak pewne jest jedno: większość z nich dotyczy naszych przekonań i lęku przed krytyką. 

<strong>„Jesteś ekspertką, uwierz w to” - wywiad z Olą Gościniak</strong>
Foto do Kwadratu

BWL: Czy biznes online, jest dziś dobrą opcją dla kobiet?

OG: Jak najbardziej! Biznes online pozwala kobietom organizować sobie czas, dokładnie tak, jak tego potrzebują. Tym samym jest świetnym rozwiązaniem dla mam na macierzyńskim, kobiet, które pragną przestać w końcu wymieniać czas na pieniądze i zarabiać więcej, pracując mniej. To także przestrzeń dla wszystkich kobiet, które mają swoją wizję na swoje projekty i chcą ją realizować dokładnie tak, jak lubią. Działając w Interaktywnej Paczce, czyli miejscu wsparcia dla kobiet, które są ekspertkami w swoich dziedzinach i chcą rozwijać biznesy online, widzę kobiety, które robią krok za krokiem, by dzięki biznesom online ułożyć sobie pracę POD ŻYCIE, a nie ŻYCIE pod pracę. Mieć czas dla siebie, dla dzieci, rodziny i spełniać się zawodowo, realizując swoją misję. Myślę, że właśnie dlatego biznes online jest świetną opcją dla kobiet, które chcą więcej wolności, niezależności finansowej, spełniania się w tym, co naprawdę kochają robić.

BWL: Czy czujesz się kobietą liderką? Inspirującą innych?

OG: Mam misję, by pokazywać kobietom, że mogą działać w sieci i rozwijać skrzydła, tworząc biznesy online. Wiele kobiet pisze mi, że inspiruje je do działania i że właśnie ze mną, odważyły się realizować swoje marzenia. Jestem z tego dumna!! I to sprawia, że chcę docierać ze swoim przekazem do coraz większej liczby kobiet, które jeszcze boją się sięgać po swoje. Dlatego powstał między innymi raport “Jesteś ekspertką. Uwierz w to”, by pokazać kobietom, że nie są same w tym, co czują, jakie mają blokady przed działaniem i lęki, a także po to, by dać wsparcie i sposoby na zmianę, także w społeczności Interaktywnych, gdzie mogą znaleźć prawdziwe siostrzane wsparcie.

<strong>„Jesteś ekspertką, uwierz w to” - wywiad z Olą Gościniak</strong>
Foto do Kwadratu

BWL: Jaką radę dałaby Pani kobietom, którym brakuje wiary w siebie lub blokuje je lęk przed porażką?

OG: Znajdź swoją grupę wsparcia, czyli inne kobiety, takie jak one, które chcą zarabiać na dzieleniu się wiedzą. Wspierajcie się wzajemnie w działaniu. W nas kobietach jest siła, wystarczy, że będziemy dmuchać w swoje skrzydła.

Ola Gościniak, Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online w Interaktywnej Paczce, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej Bądź Online oraz kursów online w Interaktywnej Akademii WordPressa, organizatorka Interaktywnej Konferencji GIRLBOSS, inicjatorka raportu „Jesteś ekspertką! Uwierz w to!” i autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman.  www.olagosciniak.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.