Media społecznościowe stały się nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki. Świat Internetu i mobilnych technologii powoduje, że konsumenci są doskonale poinformowani, a ponadto świadomi w zakresie kanałów komunikacji. Dzięki nowym mediom mają oni możliwość kontaktu z firmami, jak i sami tworzą przekazy marketingowe. Nie od dziś znane jest powiedzenie, że osoby, których nie możemy znaleźć w sieci, zupełnie nie istnieją.
Czym jest kreowanie wizerunku marki?
Kreowanie wizerunku marki to nie tylko skrupulatne planowanie strategii komunikacji, ale także budowanie wartości wokół całego brandu. Kreowanie wizerunku to nic innego jak stworzenie i pielęgnowanie pozytywnego wizerunku w mediach. Celem wykreowania wizerunku jest podniesienie wartości marki oraz zbudowanie wokół niej odpowiednich skojarzeń.
Marketing w social media — dlaczego jest potrzebny?
Prowadzenie działań marketingowych w social media wpływa na zwiększenie świadomości marki. Dzięki sieci połączeń w mediach społecznościowych firmy mogą liczyć na to, że każda pozytywna wzmianka lub interakcja dotrze do szerszej grupy odbiorców. Niestety, należy pamiętać, że sytuacja wygląda podobnie w przypadku negatywnych wzmianek. Właśnie dlatego należy dbać o to, aby zamieszczane treści były dobrze przemyślane oraz zgodne z misją i przekonaniami firmy. Wszystkie sytuacje kryzysowe będą zapamiętane, a każde potknięcia szeroko komentowane w sieci.
Warto wykorzystać media społecznościowe oraz wszelkie dostępne platformy do kreowania pozycji eksperta w swojej dziedzinie. Jednak, aby móc ubiegać się o to miano, należy regularnie, konsekwentnie i długofalowo działać w internecie.
Merytoryczne, interesujące publikacje sprawią, że odbiorcy będą chcieli zostać z marką na dłużej. Odbiorcy są głodni ciekawostek, newsów i bieżących informacji z danego świata. Rozwiązywanie problemów, odpowiadanie na nurtujące pytania
oraz chwalenie się efektami pracy w mediach społecznościowych pomoże marce wzbudzić zaufanie konsumentów. Dzięki prowadzeniu profili w social media marka może także skutecznie promować eksperckie artykuły, które umieszcza na blogu.
Co może zyskać marka dzięki promocji w nowych mediach?
Mówiąc o powodach, dla których warto zainteresować się tą formą marketingu, należy także wspomnieć o możliwości precyzyjnego targetowania. Duża liczba odbiorców wcale nie oznacza pewnego sukcesu. Firma nie musi, a nawet nie powinna docierać do każdego użytkownika internetu. Wystarczy, że dotrze jedynie do tego, który potencjalnie zainteresuje się jej usługami lub produktami. Dlatego należy jak najlepiej rozpoznać swoich klientów, aby dobrze zdefiniować ich potrzeby. Poszczególne grupy odbiorców mogą różnie reagować na prezentowane treści — obecność w social media daje możliwość dostosowania idealnego komunikatu dla każdej z nich.
Aktywność w mediach społecznościowych pozwala także uzyskać dużą ilość danych, które można poddać szczegółowej analizie. Zebrane informacje umożliwią precyzyjne stworzenie persony, czyli profilu idealnego odbiorcy. Taki zabieg sprawi, że zamieszczane komunikaty będą trafiać do osób, które z największym prawdopodobieństwem zainteresują się konkretnym produktem.
Ponadto obecność w social media daje wachlarz możliwości w tworzeniu kampanii remarketingowych, czyli takich, które podążają za użytkownikiem. Na podstawie podstron, które odwiedza lub informacji, które wyszukuje, można ściśle dopasować formę i treść przekazu reklamowego zamieszczonego w mediach społecznościowych.
Niezwykle korzystnym działaniem kreującym wizerunek marki może być również podjęcie pracy z influencerem o własnej, silnej marce osobistej. Influencer jest w stanie pomóc marce zaistnieć w nowych grupach docelowych i zyskać kolejnych, zaangażowanych klientów. Jednocześnie wzmocnia jej wizerunek poprzez synergię z pozytywnym wizerunkiem ambasadora. Jest to tzw. influencer marketing, gdzie firmy pozyskują ambasadorów w zamian za wymianę barterową lub płatną promocję w jego kanałach społecznościowych.
Tworzenie lojalnej społeczności kluczem do sukcesu
W obliczu rozwoju internetu, zarówno przedsiębiorstwa, jak i osoby prywatne poszukują nowych metod zarządzania marką w wirtualnej rzeczywistości — zwłaszcza w obszarze komunikacji marketingowej. Dostrzegają one ogromny potencjał mediów społecznościowych. Obecność w nich, daje bowiem szansę na wykorzystanie zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych form promocji. Na współczesnym rynku marka jest punktem odniesienia, który umożliwia konsumentowi ocenę zarówno produktu, jak i fundamentalnych, niematerialnych wartości, z którymi się utożsamia.
Media społecznościowe umożliwiają budowanie i wzmacnianie marki poprzez:
- prezentację elementów werbalnych (slogany, jingle),
- prezentację elementów wizualnych (logo, linia stylistyczna, opakowanie, grafika),
- prezentację wartości i tożsamości marki,
- pozycjonowanie marki,
- realizację celów promocyjnych,
- prowadzenie dialogu z konsumentami,
- tworzenie więzi między marką a użytkownikami.
W mediach społecznościowych istnieje możliwość kreowania wizerunku marki za pomocą fanpage’ów, wokół których gromadzi się ich wirtualna społeczność.
Najważniejszym elementem jest konieczność poczucia wspólnoty w oparciu o wartości i idee, które konsumenci dzielą z daną marką. Social media dają możliwość szybkiej i bezpośredniej komunikacji. Są polem do komentowania i wyrażania własnych opinii na temat produktu lub usługi. Zgodnie z zasadami marketingu szeptanego użytkownicy są bardziej skłonni nabyć produkt marki polecanej przez bliską im osobę, niż ten reklamowany w tradycyjny sposób.
Czy warto kreować wizerunek marki?
Zdecydowanie tak. Funkcjonując w dynamicznym środowisku, przedsiębiorstwa powinny prowadzić aktywne działania w ramach komunikacji marketingowej, uwzględniając potencjał mediów społecznościowych. Wykorzystanie ich w promocji oferty pozwala budować przewagę konkurencyjną, nie tylko na podstawie cech innowacyjnych produktów, ale także więzi pomiędzy konsumentami a marką. Media społecznościowe umożliwiają tworzenie interaktywnej przestrzeni dla klientów, którzy tworzą wartość dodaną marki, a co za tym idzie — jej wizerunek.
Joanna Biel — Specjalista ds. Social Media w Grupie Strategiczno-Kreatywnej JAAQOB Holding. Z social media związana od 4 lat. Na co dzień zgłębia tematy związane z kreowaniem wizerunku marki osobistej. Od lat interesuje się obszarem zarówno brandingu, jak i personal brandingu.