Krajowi przedsiębiorcy nadal muszą się wiele nauczyć w aspekcie komunikowania własnej działalności – to akurat truizm, ale czy świadomość korzystania z m.in. usług agencji PR jest w ogóle na zadowalającym poziomie? Obawiamy się, że nie. Czy oznacza to, iż należy przekreślić dotychczasowe starania polskiego biznesu w kontekście kreowania własnej marki? Również nie! Choć przed nami jeszcze długa droga, najlepsi uczestnicy rynku już teraz mogą nadrobić kilka lat zaległości. O szansach krajowych przedsiębiorców rozmawialiśmy z Katarzyną Jarczewską, współzałożycielką agencji Media Forum.
Mówi się, że najlepszą inwestycją jest inwestycja w siebie. Czym na dobrą sprawę jest inwestowanie we własną działalność?
Definicji jest przynajmniej kilkanaście, choć i bez podręcznika do zarządzania intuicyjnie można stwierdzić, że tego typu inicjatywy mają na celu usprawnienie prac przedsiębiorstwa oraz pewien zwrot kosztów. Owy “zwrot” z kolei można rozumieć bardzo szeroko – od faktycznego powrotu pomnożonego kapitału na konto, poprzez znaczne wyprzedzenie konkurencji, a kończąc na otwarciu całkowicie nowego rozdziału w historii firmy. Szczególnie ten ostatni przykład ma wyjątkowo wymierne przełożenie w przypadku inwestycji w działania komunikacyjne.
Te z kolei mają paradoksalnie niekoniecznie dobry PR.
Na rynku mamy do czynienia ze znaczną liczbą podmiotów zajmujących się działaniami komunikacyjnymi, a więc już samo nasycenie jest przyczynkiem do walki cenowej, a co za tym idzie – jakościowej.
To prowadzi do dużych nadużyć.
Jako Media Forum głośno sprzeciwiamy się takim praktykom. Słyszy się, że PR jest niewystarczający w budowaniu marki, jednak nie zauważa się wszystkich składowych procesu budowania świadomości marki. Przez ponad 24 lata dokładamy wszelkich starań, aby nasze projekty spełniały najwyższe standardy – nie tylko krajowe, ale porównywalne do tych zachodnich. To był i nadal jest nasz cel.
Przez ponad dwie dekady nie pomyślała Pani “a może warto pójść tak jak inni – na skróty”?
Z całą stanowczością mogę zadeklarować, że nie. Nasza praca jest ogromną wartością dodaną nie tylko dla nas, ale także dla naszych klientów i partnerów. Najprawdopodobniej w tym leży klucz do “długowieczności” na rynku – w etyce pracy.
Czy zdarzali się Wam klienci, którzy przychodzili z już wyrobioną (negatywną) opinią na temat agencji PR?
Oczywiście, że tak, ale wszystkie te przypadki kończyły się naprawdę owocną współpracą. Takie przypadki to najbardziej znamienne momenty dla nas, przedsiębiorców z branży PR.
Jak więc działacie? Na czym opiera się Wasz sukces?
Media Forum to przede wszystkim zespół doświadczonych ekspertów, który działa transparentnie i zgodnie ze wszelkimi standardami branży. Te dwa czynniki faktycznie przekładają się na obraz naszej agencji, jako przykładu działań etycznych, a zarazem skutecznych i uczciwych na poziomie relacji biznesowych. Nasi klienci nie mają powodów do zwątpienia w kontekście relacji dwustronnych.
Media Forum to miejsce dla biznesu, który ceni sobie transparentne warunki współpracy?
Oczywiście. Jak już wspomniałam PR i budowanie komunikacji marki to pewien proces, na który wpływa wiele czynników. Zaufanie klientów to także pewien proces. Ten zaś przez ponad 24 lata uważam, że realizujemy zarówno transparentnie jak i uczciwie. Nasze działania przewidziane są na dłuższy horyzont czasowy, ale także efekty utrzymują się przez kilka, jak nie kilkanaście miesięcy.
W odróżnieniu od tzw. SEM, czyli marketingu internetowego.
Nie należy porównywać działań public relations z m.in. reklamami na social mediach, ponieważ oba obszary mają całkowicie inny profil oraz cel. Faktem jest, że PR “utrzymuje się na powierzchni” o wiele dłużej, dlatego też biznes powinien dynamicznie inwestować właśnie w ten aspekt działań komunikacyjnych.
Czy to oznacza, że marketing internetowy także leży w kompetencjach Media Forum?
Zgadza się. W naszej ofercie oprócz media relations, zarządzania kryzysowego, czy employer brandingu jest także SEO i SEM. Filozofia Media Forum obejmuje kilka aspektów. Trzymamy się holistycznego podejścia do kreowania marki w internecie. Nasz zespół współtworzą osoby, które mają na swoim koncie naprawdę znaczące osiągnięcia w kontekście pozycjonowania witryn internetowych, a także zarządzania reklamą. Te doświadczenia przekuwamy w kolejne projekty, które przynoszą wymierne efekty dla naszych klientów.
Oczywiście całokształt Waszej oferty brzmi bardzo obiecująco. Czy w dobie covid biznes inwestuje w budowanie marki?
Zacznijmy od powszechnie znanego faktu – część firm rezygnowała z planowanych inwestycji. Według raportów EY takie kroki powzięło ponad 50 proc. polskich przedsiębiorstw w roku 2020, a obecnie realizację nowych inicjatyw planuje wyłącznie 30 proc. firm. Pamiętajmy jednak, że są to dane statystyczne, a duża część branż już teraz chce zadbać o swój zespół, ponieważ widzi w tym szansę absolutnie bez precedensu. W tej kategorii mowa o e-commerce, energetyce, IT, czy start-upach. Dla tych branż komunikacja to najlepsza inwestycja najbliższych miesięcy.
Potwierdzają to badania?
Według wyliczeń analityków z londyńskiego Unilevera marki skutecznie komunikujące cel swojej działalności rosną o 69 proc. szybciej niż konkurencja. Te wskaźniki potwierdzają m.in. osiągnięcia klientów Media Forum.
Komu jeszcze poleciłaby Pani działania public relations?
Przede wszystkim biznesom, które nie chcą, aby w dobie covidu klienci o nich nie zapomnieli. W tak niepewnych czasach rozpoznawalność i stabilna marka to wartości na wagę złota.
Dziękuję za rozmowę.
Katarzyna Jarczewska – współwłaścicielka i partner zarządzający w agencji Media Forum specjalizującej się w PR i marketingu