“PRZYGOTUJ GŁOWĘ NA URLOP. Nie pakuj pracy w wakacyjny bagaż.”

Nadszedł ten czas – za kilka tygodni zaczynasz upragniony urlop. Wreszcie ze spokojną głową będziesz mieć chwilę, na delektowaniem się wolnymi dniami, które błogo płyną w atmosferze relaksu i spokoju… ale czy na pewno tak będzie? Czy rzeczywiście jesteś w stanie zresetować swoją głowę, zostawić pracę „za drzwiami” i przełączyć się z trybu zadań służbowych na tryb urlopowy? Statystyki mówią, że prawie 40% Polaków nie umie zapomnieć o pracy podczas wakacyjnego wypoczynku. Ciało na urlopie – głowa w pracy. Ciągła gonitwa myśli, czy na pewno wszystko zrobiłam, czy odpisałam na tego i tego maila, czy przekazałam wszystko co miałam przekazać moim współpracownikom?. Czy oni zadbają o wszystko tak dobrze jak, ja? Głowa nie przestaje pracować w szczególności przez pierwsze dni tak wyczekiwanych wakacji. W istocie upragniony urlop przez najbliższe dni tylko z definicji jest spokojny, nieobarczony stresem , frustracją i nierzadko poczuciem winy, że ja jestem tu na plaży a tam w biurze dzieją się poważne rzeczy….

Końcowy efekt jest taki, że po wakacjach możemy wrócić jeszcze bardziej zmęczeni, sfrustrowani niż byliśmy przed urlopem. Kluczową kwestią w planowaniu i przygotowywaniu się na wolne jest czysta głowa oraz umiejętność zapomnienia, choć na chwilę, o pracy. Umiejętność postawienia wyraźnej granicy między pracą a wypoczynkiem, jest kompetencją, którą można się nauczyć. Po pierwsze, ważne jest, aby do urlopu przygotować się mentalnie.

Co zrobić, aby „służbowe myśli” nie zajmowały nam głowy podczas upragnionych dni wolnych? Jak nie pakować pracy do wakacyjnego bagażu?

  1. Każdemu należy się odpoczynek

Zdaj sobie sprawę z tego, że każdy powinien raz na jakiś czas naładować baterie. Istotne jest, żeby czasem zmienić otoczenie, zrelaksować głowę i ciało, spędzić czas tak jak lubisz bez presji , swobodnie. Nie traktuj urlopu jako służbowy obowiązek – muszę odpocząć, żeby pracować lepiej, a jako naturalną formę regeneracji psychicznej i fizycznej. Pamiętaj, że aby Twój mózg pracował wydajnie, na pełnych obrotach, musi mieć czas na reset, wyciszenie i skupienie, na innych niż dotychczasowych, zajęciach. Pierwszym krokiem na mentalne uwolnienie głowy jest zaakceptowanie faktu, że masz urlop, który z definicji jest czasem wolnym od pracy.

  1. Zaplanuj urlop w miejscu, które lubisz

Nie podążaj za modą i trendami, nie ulegaj namowom przyjaciół. Jeśli wolisz leniwy wypoczynek pod palmą, a sama myśl o ciągłym zwiedzaniu po prostu Cię męczy – wybierz miejsce i formę, która faktycznie Cię interesuje. Znasz siebie najlepiej, wiesz jak lubisz się relaksować , co przynosi Ci radość i odprężenie (bo właśnie o radość i odprężenie chodzi podczas urlopu) dlatego zaufaj sobie i stawiaj na swoje sprawdzone formy spędzania czasu wolnego.

  1. Zamknij ważne zadania, przed urlopem

Na kilkanaście dni przed urlopem wypisz sobie wszystkie tematy, którymi aktualnie się zajmujesz. Niech na liście znajdą się zarówno te ważne, duże tematy, jak i te mniejsze. Następnie zobacz, które z nich  są priorytetowe i musisz domknąć je osobiście. Postaraj się „zamknąć” maksymalnie dużo tematów przed wyjazdem, tak żeby w czasie odpoczynku nie myśleć o czekających Cię po powrocie obowiązkach. Jeśli masz na liście zadania, które nie wymagają Twojego osobistego zaangażowania spróbuj je oddelegować na kogoś innego. Poproś współpracownika o zastępstwo i dobrze go do niego przygotuj przekazując mu swoje obowiązki. Podsumuj również mailem wszystkie sprawy, którymi ma się zająć, aby w każdej chwili Twój zastępca mógł do nich wrócić. Uchroni Cię to przed niechcianymi telefonami w stylu: „Przepraszam Cię. Ja tylko na chwilę. Ale czy możesz mi powiedzieć……”

  1. Odpuść

Prawda jest taka, że to my sami sobie narzucamy presję wewnętrzną i niestety ta presja nas mocno męczy. Dlatego ćwicz odpuszczanie. Nie można mieć kontroli nad wszystkim i wszystkimi. Odpuszczanie można ćwiczyć oddechem, różnymi formami relaksacji – medytacją czy wizualizacją. Ważne jest, abyś poczuła tu i teraz – jestem tu na wymarzonym urlopie, a nie w pracy za biurkiem.

  1. Zastosuj work digital detox

Czyli odetnij się od firmowej elektroniki – nie ściągaj i nie czytaj służbowych maili ani nie odbieraj służbowych telefonów, bo to też jest praca, a przecież masz uwolnić swoją głowę od zawodowych obowiązków. Choć pokusa może być duża… odpowiem tylko na jednego maila… odpisze tylko na smsa… to dla Twojego mózgu jest to „wybicie się” ze stanu „odpoczywam” na stan „pracuje”. Zanim umysł powróci do pierwotnego odpoczynku mija kilka godzin, dlatego nie rób tego swojej głowie i nie przerywaj relaksu takimi jednorazowymi służbowymi zadaniami. Mózg naprawdę potrzebuje odpocząć. a nie być ciągle stymulowanym.

  1. Przygotuj się na powrót do pracy

Planując urlop zawsze bierz jeden dzień zapasu na aklimatyzację. Tak samo, jak zaczynasz urlop musisz wziąć mentalny rozbieg, który może potrwać nawet kilka dni, tak samo jest z powrotem do pracy. Twój umysł musi mieć czas aby wziąć mentalny rozbieg na powrót do pracy. Dlatego taki +1 dzień to świetny sposób na zebranie myśli i powrót do pracy po urlopie.

I na koniec, nie obciążaj się ciężkimi tematami pierwszego dnia po powrocie. Jeśli tylko masz możliwość pozwól sobie na dzień lub dwa light work czyli pracy nad zadaniami niewymagającymi od Ciebie ogromnego wysiłku i zaangażowania a na pewno stroń od rozpoczynania nowych tematów tu po urlopie. Daj sobie czas. Takie łagodne przejście pozwoli Ci dobrze wejść w tryb zadaniowy i wdrożyć się we wszystkie sprawy toczące się w Twoim Dziale czy w całej organizacji. Inaczej znów pojawią się znajome Ci emocje, poczujesz lęk, stres, frustrację, z którą szłaś na urlop…a tego przecież nie chcesz.

Pamiętaj, że urlop to czas, gdy masz zebrać siły i cieszyć się z wolnych dni. Odpocząć tak, jak lubisz, w miejscu, które lubisz, z towarzystwem, z którym chcesz przebywać. Gdy dobrze przygotujesz się do wypoczynku, zorganizujesz się, wykonasz najpilniejsze zadania i odpuścisz, będziesz mogła cieszyć się wakacjami bez wyrzutów sumienia, ze spokojną głową. Twoja głowa jest w Twoich rękach. Życzę Wam wszystkim spokojnego, wolnego od pracy, urlopu!

 

 

 

Autor: Karolina Rybus-Przeniosło Business coach, Socjolog, International PRISM Practitioner

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.