Rekomenduj, to naturalne
Przeczytasz w 2 minuty

Rekomenduj, to naturalne

.

Rozmowa z Ryszardem Chmurą, Dyrektorem Narodowym BNI Polska, Prezesem PromoHolding o tym jak rozwijać biznes poprzez rekomendacje.

Ryszardzie, będąc przed 30-stką kierujesz firmami zatrudniającymi 150 osób. Jak zaczęła się twoja przygoda z biznesem?

Studiowałem na Uniwersytecie Ekonomicznym specjalizację przedsiębiorczość i innowacje, więc od początku chciałem prowadzić własny biznes. Już na studiach zacząłem organizować eventy, to doświadczenie sprawiło, że postanowiłem założyć własną agencję reklamową. Teraz holding, którego jestem prezesem skupia 10 spółek z branży reklamowej i drukarnię.

Imponujące, ale jak udało Ci się rozwinąć od jednoosobowej działalności do struktury holdingu?

Początki były trudne, bo jak się okazało niewiele wiedziałem o prowadzeniu firmy. Zacząłem chodzić na szkolenia sprzedażowe, dużo czytałem literatury branżowej. Doceniłem w tamtym czasie ekspertów, którzy dawali konkretne wskazówki, punkt po punkcie co zrobić, żeby rozwijać firmę. Jednym z moich guru stał się niewątpliwie Brian Tracy. Trafiłem także do BNI gdzie również nauczyłem się sprzedawać przez rekomendacje.

Jakie to były wskazówki, zasady jakie otrzymałeś?

Przede wszystkim moim motto stało się powiedzenie, że sukces można zaplanować. Zacząłem wyznaczać sobie konkretne, mierzalne cele i je realizować. Brian Tracy podkreśla na swoich szkoleniach, że „jeśli chcesz więcej zarabiać musisz się więcej nauczyć”. Zacząłem pracować bardzo dużo, lecz nie przekładało się to na zarobki. Nie miałem funduszy na duże kampanie reklamowe, więc zacząłem szukać alternatyw. Jedną z takich metod, które się u mnie sprawdziły, była sprzedaż poprzez rekomendacje.

Co to takiego te rekomendacje biznesowe?

Rekomendacja to  polecenie osoby albo firmy  do kogoś, kto potrzebuje ich produktów lub usług i jest otwarty nawiązać kontakt. Co ważne polecający cały czas uczestniczy i śledzi postęp współpracy, by mieć pewność, że wszystkie strony są zadowolone z dokonanej transakcji. Udzielając rekomendacji przekazujemy również część swojej reputacji, więc trzeba pamiętać by polecać tylko zaufane osoby.

Czy każdy może stosować rekomendacje w swojej firmie?

Zdecydowanie tak, robimy to zresztą całkiem naturalnie. Każdy chce pracować z osobami, które zna i którym ufa, jest to ważne zwłaszcza w biznesie. Warto zapoznać się ze strategią pozyskiwania klientów poprzez rekomendacje oraz nauczyć jak dobrze przygotować i wdrożyć taką strategię. Moje doświadczenie pokazuje, że klient pozyskany z rekomendacji staje się potem stałym klientem. Przedsiębiorcy, z którymi współpracujemy w BNI podkreślają, że prowadzenie biznesu dzięki rekomendacjom wpływa pozytywnie na płynność firmy. Wśród Członków BNI są właściciele firm, których nawet 70% klientów to klienci z rekomendacji BNI.

Gdzie można nauczyć się sprzedaży przez rekomendację?

Polecam szczególnie książki o sprzedaży i networkingu np. Briana Tracy oraz liczne szkolenia prowadzone przez trenerów BNI. 5 października w Krakowie organizujemy również konferencję, której tematem przewodnim będzie sprzedaż poprzez rekomendacje. Głównym prelegentem będzie Brian Tracy, ja również będę miał swoje wystąpienie.  Serdecznie zapraszam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.