TWOJA DIETA A STRES

Zajadamy go lub przeciwnie – skutkuje on niedojadaniem i niedoborem witamin. Lek. Med. Agata Strukow przekonuje, że zestresowani powinni się częściej badać, aby mieć pewność, że ich organizm działa prawidłowo.

BWL: Nasza dieta i stres są ściśle powiązane. Zestresowani niedojadamy lub jemy za dużo. Jak to właściwie jest?

AS: W zajadaniu stresu problemem są emocje. Oznacza to, iż nie mamy kontroli nad kaloriami ani nad jakością naszego pożywienia i tu rozwiązaniem jest wizyta u psychologa. Musimy sobie zdawać sprawę, że to, co jemy, ma wpływ na nasze samopo-czucie, a odkrycia ostatnich kilkunastu lat pokazują, iż jest to wpływ jeszcze bardziej ścisły, niż nam się wydawało. Otóż badania wskazują, iż nasze samo-poczucie w dużej mierze zależy od mieszkańców jelit. Mówi się nawet, iż jelita to nasz drugi mózg. Są już dziś psychiatrzy, którzy swoich pacjentów z depresją wysyłają też na badania mikrobioty jelitowej oraz do dietetyka.

BWL: Dieta wpływa na nasze samopoczucie, więc dobrze jest ją kontrolować i dostosować do potrzeb organizmu. Badania mogą nam w tym pomóc?

AS: Jemy nieregularnie, słodko i tłusto, lubimy żywność przetworzoną. Zażywamy dużo leków, które również nie mają dobrego wpływu na stan przewodu pokarmowego. Dlatego dolegliwości z jego strony są jednymi z najczęstszych. Często u ich podłoża leży dysbioza, czyli zaburzenie liczebności oraz składu mikrobioty jelitowej, które można zdiagnozować i skutecznie wyleczyć. Jednym z lepszych badań jest tu Organix Gastro – pośredni test dysbiozy wykonywany z moczu i testujący kilkanaście związków jednocześnie. Ważne są również badania witamin i minerałów w organizmie.

BWL: Dlaczego odpowiedni poziom witamin jest dla nas taki ważny?

AS: Witaminy są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz zachowania zdrowia. Niestety nasz organizm nie potrafi ich syntetyzować, dlatego dostarczamy je z pożywieniem. Często sięgamy po suplementację. Ale ona z kolei bez uprzedniej diagnozy może być niebezpieczna dla organizmu (istnieje możliwość przedawkowania i kumulacji działań niepożądanych) lub dla portfela (jeśli zażywamy dawkę nieadekwatną do potrzeb). Bardzo dobrym przykładem jest witamina D, którą powinniśmy suplementować praktycznie wszyscy, jednak aby dowiedzieć się jaka dawka jest dla nas odpowiednia, musimy zrobić badanie.

BWL: Dieta wegetariańska to zdrowe podejście do odżywiania czy modny styl życia?

AS: Dieta wegetariańska jest jedną z najzdrowszych diet – zarówno dla naszego organizmu, jak i dla naszej planety. Trzeba jednak świa-domie budować jadłospis wege, tak aby nie nabawić się niedoborów żywieniowych. Niektóre składniki pokarmowe występują bowiem tylko w produk-tach zwierzęcych – np. witamina B12. Są również takie, które z produktów pochodzenia roślinnego słabo się wchłaniają – np. żelazo.

BWL: Zatem i w tym przypadku dobrze jest profilaktycznie się badać?

AS: Jak najbardziej. Co ciekawe badania pokazują, iż na niedobory składników pokarmowych na diecie wege bardziej narażone są osoby, które przechodzą na nią ze względów ideologicznych. Często bowiem szlachetne intencje nie idą w parze z niezbędną wiedzą. Dlatego zachęcamy do badań laboratoryjnych przed zmianą diety oraz w trakcie jej trwania. Podstawą jest morfologia, potem poziom B12 oraz D, żelaza i cynku, dobrze byłoby również sprawdzić kwasy omega-3.

BWL: Jaką ma Pani radę dla nas, kobiet. Prosta metoda na stres to…

AS: Na pewno zdrowa dieta oraz odpowiednia dawka snu i ćwiczeń fizycznych spowodują, iż stres będzie mniej oddziaływał na nasz organizm. Stresu nie należy lekceważyć, jeśli jest przewlekły, wpływa bowiem na szereg procesów hormonalnych, metabolicznych i odporność. Może prowadzić do niedoborów witamin oraz mikro- i makroelementów. W stanie przewlekłego stresu rośnie też ryzyko zachorowania na poważną chorobę. I znów z pomocą przychodzą nam ukierunkowane badania laboratoryjne – chociażby Pakiet STRES – PODSTAWOWY STAN ZDROWIA z ALAB Laboratoria.

https://www.alablaboratoria.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.