Wbrew wielu obiegowym opiniom kobiety robią zakupy rozsądnie, analizując ceny i wybierając najkorzystniejsze oferty. Coraz więcej produktów sprowadzają z zagranicznych sklepów i portali, często obniżając w ten sposób koszty. Wspomagają się przy tym internetowymi platformami wymiany walut.
Z raportu „Polka kupuje świadomie” przygotowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów wynika, że kobiety w internecie robią zakupy racjonalnie. Długo przeglądają oferty, czekają na promocje i wyprzedaże. Sprawdzają też wiarygodność sklepów. Lubią buszować po zwykłych butikach, ale potem szukają okazji cenowych w sieci.
Polki kupują też za granicą
Według raportu „Kupuję w internecie 2014” Izby Gospodarki Elektronicznej coraz więcej internautek kupuje w zagranicznych serwisach, korzystając z wymiany walut w e-kantorach. W Polsce działa około 50 internetowych platform wymiany walut. Szacuje się, że w 2014 roku za pośrednictwem takich serwisów wymieniono około 25 mld zł, a w tym roku kwota ta ma wzrosnąć o kolejne 30 procent. – Atrakcyjne kursy kupna i sprzedaży waluty to ważne, ale nie jedyne kryterium, na które trzeba zwracać uwagę, chcąc wymianiać walutę w sieci – przekonuje Łukasz Olek, członek zarządu spółki Currency One SA, lidera rynku wymiany walut online i operatora serwisów Internetowykantor.pl i Walutomat.pl. – Liczy się również szybkość realizacji transakcji oraz jej bezpieczeństwo. Dlatego szukając najlepszego e-kantoru, warto zwrócić uwagę na poziom zabezpieczeń stosowany przez serwisy przy realizacji transakcji, by mieć pewność, że przelewane środki są bezpieczne – dodaje Łukasz Olek. Korzystając z e-kantorów, np. Internetowykantor.pl, gdzie możemy wymienić aż 20 walut, dzięki niższym kursom, jakie oferuje serwis, możemy zyskać nawet do 6 proc. wartości transakcji w porównaniu z tymi przeprowadzanymi w bankach. Dla przykładu przy wymianie 1000 euro możemy zaoszczędzić ok. 180 zł. Sami możemy sprawdzić, jak duże będą nasze oszczędności, dzięki kalkulatorom korzyści zamieszonym na stronach serwisów, które porównują kursy e-kantorów z bankowymi.
Co kobiety kupują w internecie?
Z najnowszego badania Ceneo.pl wynika, że Polki najczęściej poszukują w sieci odzieży, obuwia, dodatków (76 proc. ankietowanych). Następne kategorie to: dom i wnętrze (44,5 proc.), zdrowie i uroda (43,7 proc.) oraz książki i muzyka (39 proc.) i artykuły dla dziecka (33 proc.). Na sprzęt sportowy decyduje się jedynie 8,9 proc. ankietowanych Polek. Sprzęt elektroniczny kupuje niewiele ponad 8,6 proc. respondentek.
Liczba polskich amatorów wirtualnego shoppingu wzrasta z dnia na dzień. W sieci kupujemy już prawie wszystko, a co za tym idzie – zmienia się też popularność poszczególnych kategorii. Są jednak branże, w których mamy obawy robić zakupy. 60 proc. ankietowanych nie kupiłoby w sieci leków, 36,5 proc. boi się kupować żywność, a 35,8 proc. ma obawy przed kupnem butów – głównie z tego względu, że rozmiar może nie pasować.
Mówi się, że kobiety dużo wydają na swoje modowe zachcianki, a tymczasem, jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników Ceneo.pl, Polki nie lubią przesadzać w swoich wydatkach podczas jednorazowych zakupów. Ponad połowa klientek jednorazowo na ubrania, buty czy dodatki nie wydaje więcej niż 300 zł, a 1/3 nawet