Praca zdalna jest już powszechnym trendem, który pojawia się w rozmaitych branżach. Dziś nikogo nie zaskakuje już ani rekrutacja online, ani tryb home office. Jednak prawdziwym wyzwaniem dla wielu osób może być onboarding, czyli adaptacja w nowej firmie. Jak podzielić się wiedzą, opisać i przedstawić obowiązki, a także pokazać, jaka atmosfera panuje w firmie? Okazuje się, że też można zrobić to zdalnie! Onboarding online pomoże Ci zoptymalizować cały ten proces i przyniesie wiele korzyści. Wystarczy tylko skorzystać z odpowiednich narzędzi.
Zdalny onboarding – czym jest?
O onboardingu mówi się coraz więcej z uwagi na to, że działy HR oraz sami pracodawcy dostrzegają wpływ odpowiedniego wdrożenia pracownika na jakość i efektywność pracy całego zespołu. Tym samym dobrze wykonany onboarding pracownika może sprawić, że pracownik zostanie w firmie na dłużej i chętniej będzie się identyfikować z marką. Jeśli wybierasz zdalną formę pracy, nie zwalnia Cię to w żaden sposób z obowiązku przeprowadzenia kompleksowego procesu adaptacyjnego. Niemniej jednak, niezależnie od tego czy firma pracuje stacjonarnie, w trybie home office czy też hybrydowo, onboarding online niesie za sobą szereg usprawnień i korzyści, w stosunku do szkoleń stacjonarnych.
Obecnie mamy do wyboru wiele nowoczesnych rozwiązań i możliwości, dzięki którym nowe osoby w zespole szybko poczują się jego częścią, dobrze zrozumieją kulturę firmy, panujące reguły i ogólną specyfikę. Dobrze zaplanowany i opracowany onboarding online jest w stanie wpłynąć zarówno na motywację, jak i wydajność nowej osoby. Zwiększy się jej zaangażowanie i lepsze zrozumienie powierzonych obowiązków. Niezależnie od tego, czy wdrażamy pracownika zdalnie, czy stacjonarnie, musimy pamiętać o odpowiednim zaplanowaniu tego procesu. Składa się on z kilku poziomów i tak naprawdę rozpoczyna się jeszcze zanim podpiszemy umowę z pracownikiem.
Dobrze zaplanowany onboarding
Aby mieć pewność, że onboarding przebiega poprawnie i efektywnie, należy zaplanować go z pewnym wyprzedzeniem. W końcu to wyzwanie, któremu musimy sprostać, reprezentując całą firmę. Dlatego zawsze, planując wdrożenie online, powinniśmy mieć na uwadze kilka kluczowych kwestii. Przede wszystkim zadbanie o możliwie jak najbardziej przejrzystą komunikację. W końcu nie od dziś wiadomo, że porozumiewając się za pomocą słowa pisanego, pojawia się więcej niejasności – nie do końca znane nam są emocje czy intencje nadawcy komunikatu. Dlatego, aby uniknąć niedopowiedzeń czy potencjalnych konfliktów, prowadźmy transparentną rozmowę. Przy tym pamiętaj, aby onboarding nie był wyłącznie monologiem ze strony pracowników HR.
Mając na uwadze zdalny charakter pracy, łatwiej stracić uwagę rozmówcy niż ją podtrzymać. Całodzienne patrzenie w monitor sprawia, że jesteśmy także mniej zaangażowani w pracę, niż będąc w biurze wśród innych pracowników. Dlatego trzeba zadbać o maksymalne zaangażowanie pracownika w onboarding, by był on efektywny.
Warto mieć na uwadze również kwestię budowania relacji. Nie znając się na żywo, nieco trudniej jest wejść w grupę pracowniczą, bo nie ma się z nią bezpośredniego kontaktu każdego dnia. Stąd też wdrożenie powinno zawierać również elementy, dzięki którym pracownik pozna resztę zespołu i szybko poczuje się częścią całego teamu.
Stworzenie bazy wiedzy, do której można wracać
Jak już wspomnieliśmy, zatrzymanie uwagi i skupienia pracownika podczas onboardingu zdalnego może być wyzwaniem. Spora dawka wiedzy, nowe informacje, wiele reguł do zapamiętania, a przy tym chęć pokazania się z dobrej strony i poznania ludzi sprawiają, że nowa osoba może czuć się przytłoczona. Poza tym emocje wynikające z pierwszych dni w nowej pracy raczej wiążą się ze stresem, który sprawia, że niekiedy trudniej się skoncentrować.
Dlatego warto zadbać o komfort pracownika i planując jego wdrożenie, przygotować bazę wszystkich niezbędnych treści. Już przed pierwszym dniem pracy powinien mieć on dostęp do jasno i atrakcyjnie opracowanych materiałów. Dzięki temu pracownik dowie się, jak wygląda struktura firmy, jakie zasady w niej panują, co należy wiedzieć, aby sprawnie komunikować się i funkcjonować na pokładzie.
Zbudowanie dobrych relacji z pracownikiem
Praca zdalna wcale nie oznacza, że pracownicy nie współpracują ze sobą nawzajem, a są ograniczeni wyłącznie do swoich obowiązków. Wiele zadań czy projektów wymaga sprawnego komunikowania się, dyskutowania, wyciągania wniosków. Tylko jak, jeśli nikogo nie znamy? W tym rola dobrego onboardingu, który ma na celu wdrożenie pracownika do nowego środowiska. To ważny moment dla wszystkich – każdy w końcu chce zrobić dobre wrażenie. Dlatego należy dołożyć starań i zaplanować przestrzeń na zapoznanie się ze sobą, minimalizując stres nowego pracownika. Warto pokazać na starcie, że nie jest on kimś „z zewnątrz”, a częścią firmy.
W tym celu pomocne będzie przygotowanie spotkania zapoznawczego online czy regularnych meetingów, które pozwolą zebrać feedback. Nie warto ograniczać się wyłącznie do zdalnej formy. Spotkania na żywo także będą dobrym rozwiązaniem i mogą stać się motywacją dla wielu osób oraz sposobem nagradzania. W końcu każdy marzy o pracodawcy, który jest nastawiony nie tylko na świetne wyniki, ale także zdrową i przyjazną atmosferę w firmie.