Zdrowie – priorytet numer 1
Przeczytasz w 3 minuty

Zdrowie – priorytet numer 1

Nie bez powodu podczas świąt i różnych uroczystości rodzinnych życzymy sobie zdrowia. To najważniejszy element naszego życia, bez którego trudno doceniać jakiekolwiek przyjemności. Niby oczywiste jest, że trzeba dbać o zdrowie, ale czy rzeczywiście każdego dnia pamiętamy o prostych zasadach pozwalających utrzymać dobre samopoczucie?

W niniejszym artykule przedstawiamy kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, by zachować witalność i energię.

Ruch

Bez ruchu nie ma życia. Nie pomoże nam żadna dieta, jeżeli nie będziemy się ruszać. Ruch to praca mięśni, to lepsze krążenie krwi, to pozyskiwanie energii dla ciała i mózgu z tkanki tłuszczowej. W odwróconej piramidzie żywieniowej aktywność fizyczna stanowi podstawę. Dorosłym zaleca się minimum 30 min ćwiczeń dziennie, dzieciom z kolei 60 min dziennie. Przy regularnych ćwiczeniach zwiększają się: dotlenienie organizmu, odporność na infekcje, ukrwienie, poziom hormonu wzrostu. Ruch przyczynia się do obniżenia złego cholesterolu, pomaga walczyć ze stresem, depresją, opóźnia starzenie się organizmu. Udowodniono, że 30 min ćwiczeń dziennie obniża ryzyko raka piersi o 25 proc. oraz wydłuża życie o godzinę.

Spacerujmy, biegajmy, tańczmy, pływajmy, jeździjmy na rowerze – krótko mówiąc, ruszajmy się.

Dieta

Wielu osobom słowo „dieta” kojarzy się z odchudzaniem i rygorystycznym trybem życia. Tak naprawdę dieta to nasz codzienny sposób odżywiania się. Może być ona niezdrowa, wysokokaloryczna lub racjonalna, niskokaloryczna. To od nas zależy, czy będziemy traktować poważnie nasze zdrowie, mając świadomość tego, jak wpływają na nie poszczególne produkty. Zadbajmy, by codziennie dostarczyć naszemu organizmowi w odpowiednich proporcjach wszystkich niezbędnych składników odżywczych: białka, tłuszczy, węglowodanów, witamin, składników mineralnych, błonnika i wody. Są to podstawowe elementy zbilansowanej diety. Żadne pigułki ani suplementy nie zastąpią zdrowych posiłków. Przy zwalczaniu wielu chorób odpowiednia dieta bywa często podstawową metodą leczenia, dlatego warto już teraz zadbać o to, co znajdzie się na naszych talerzach.

Odpoczynek

Odpoczynek po całym dniu pracy jest istotnym elementem rzutującym na stan zdrowia i regenerację organizmu. Właściwie przespana noc ma zbawienny wpływ na cerę, wzrost odporności, wydajność umysłową, fizyczną, rozwój masy mięśniowej i długowieczność. Nocą komórki najszybciej się regenerują, dlatego 7-8 godzin snu to konieczność. Na trzy godziny przed położeniem się do łóżka nie należy spożywać ciężkostrawnych posiłków, pić alkoholu. Zadbajmy o świeże powietrze w sypialni i usuńmy z niej wszelkie przedmioty, działające stymulująco na nasz mózg, takie jak laptopy czy komórki. Pamiętajmy też o zasłonięciu okien. Melatonina – najważniejszy hormon snu lubi ciemność. Nawet odrobina światła w nocy może zaburzyć jej produkcję. Najlepsze, co możemy zrobić dla siebie, to zasypiać i wstawać o podobnych porach. Sen wówczas staje się naturalnym rytmem, takim jak oddychanie. Niestety większość z nas ma tendencję do odsypiania w weekendy po całym tygodniu pracy. Z medycznego punktu widzenia to błędny nawyk, który może powodować kłopoty z zasypianiem w dni powszednie. Nie należy również robić sobie w ciągu dnia drzemek trwających dłużej niż pół godziny. Najnowsze badania naukowe pokazują, że dłuższe drzemki w dzień nie tylko zakłócają rytm snu, ale mogą powodować zwiększone ciśnienie krwi, a nawet cukrzycę typu II. Jak widać, zbyt duża ilość snu może być niezdrowa.

Badania profilaktyczne

Lepiej zapobiegać, niż leczyć. W tym celu należy regularnie wykonywać takie badania profilaktyczne jak:

– morfologia i OB – badanie krwi

– ogólne badanie moczu

– cytologia – wymaz z szyjki macicy

– badanie piersi.

Raz na pół roku należy odwiedzać stomatologa. Ubytki w zębach i stan próchnicy to źródło infekcji dla całego organizmu. Zgłaszajmy się również do okulisty co cztery lata, a w przypadku noszenia okularów trzeba to robić częściej, zgodnie z zaleceniem lekarza.

Niektóre stany chorobowe czy rodzaje nowotworów mogą być wykryte we wczesnej fazie w wyniku badań profilaktycznych, dlatego warto o nich pamiętać.

 

Edukacja zdrowotna poprzez konferencje medyczne, książki, filmy

Wiedzy na temat zdrowia nigdy nie jest za dużo. Warto ciągle dokształcać się poprzez fachową lekturę, filmy oraz uczestnicząc w tematycznych konferencjach i rozmawiając ze specjalistami. Listę konferencji medycznych można znaleźć na stronie www.mice-maker.com. Nawet jeżeli termin wydarzenia jest bliski, zespół profesjonalistów Mice Maker zapewni nam miejsce podczas konferencji, jak również zadba o zakwaterowanie w pobliskim hotelu. Gdybyśmy, zainspirowani eventami medycznymi, mieli pomysł na przeprowadzenie własnej konferencji o tematyce zdrowotnej i potrzebowali wsparcia, zawsze możemy liczyć na fachowców z Mice Maker.

Mając na uwadze wymienione wyżej aspekty, każdego dnia jesteśmy bliżej zdrowia. Nie zapominajmy o naszej sferze psychicznej. Pozytywne myślenie, czyli pozytywne nastawianie do życia i ludzi pomaga w osiąganiu wyznaczonych celów, wydłuża życie i daje poczucie szczęścia.

Autor: Elżbieta Jeznach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.