Założenie strony w internecie jest obecnie niemalże obowiązkiem każdej firmy. Z prostego powodu – to tam właśnie większość osób poszukuje informacji, usługodawców, kontrahentów, sklepów. I faktycznie – w sieci są już niezliczone liczby witryn. To jednak wcale nie oznacza, że każda z nich zyska odwiedzających, chętnych na zapoznanie się z jej ofertą. W zasadzie to będzie dotyczyło jedynie nielicznych firm. Tych, które umiejętnie wykorzystają możliwości, jakie daje marketing internetowy.
O klienta trzeba walczyć
Niestety, dawno skończyły się czasy, gdy wystarczyło założyć stronę internetową, by pojawiali się na niej użytkownicy. Obecnie na świecie mamy ponad miliard witryn, poruszających chyba każdy możliwy temat i sprzedających każdy asortyment. Wśród tak dużej konkurencji należy więc skutecznie prowadzić działania marketingowe. Można powiedzieć, że mają one dwa bardzo mocne i podobne siłą kanały. Jednym, z nich jest PPC, czyli kampanie, w których płacimy za każde kliknięcie linku z reklamą/ofertą. Są skuteczne, owszem, ale wymagają ciągłego zasilania konta reklamowego. Nieco inaczej ma się sprawa z tzw. wynikami organicznymi. Mówiąc prościej, są to te strony, które pojawiają się w odpowiedzi na zadane pytanie (wpisanie frazy kluczowej), jako naturalne propozycje wyszukiwarki. Każdego dnia ich roboty przemierzają Internet, odwiedzając kolejne strony, sprawdzając ich zawartość, by zapisać w celu oceny i porównania w swoich bazach danych. Na podstawie tzw. czynników rankingowych ustanawiają listy, które możemy później zobaczyć na stronach Google, Bing czy innej wyszukiwarki. Do jednych z najważniejszych należą właśnie treść i linki, prowadzące do witryny.
Content, czyli treść
Pod pojęciem contentu rozumie się wszelkie treści, skierowane do odbiorców witryny. Zazwyczaj będzie to tekst pisany, czyli artykuły blogowe, opisy produktów, kategorii, poradniki, rankingi czy zestawienia. Jadnak content możemy też rozszerzyć o grafikę, infografikę, video, podcasty, e-booki. Każda z tych form może skutecznie przyciągać i interesować odbiorcę. To właśnie przede wszystkim o nim należy pamiętać, tworząc treści. Starając się, aby wyniósł coś z nich, zainteresował się, możliwe, że również zaangażował – czy to pisząc komentarz, udostępniając wpis, pobierając e-booka czy dokonując zakupu. Sposób prezentowania treści będzie się oczywiście różnił, w zależności od odbiorcy. Czasem będzie poważny, rzeczowy, ekspercki, a czasem lżejszy czy żartobliwy. Jednak nie tylko użytkownicy oceniają treści zawarte na stronie. Robią to także roboty wyszukiwarek, sprawdzające zarówno ich budowę techniczną (rozkład nagłówków, meta tagi czy długość zdań), jak też obecność słów kluczowych. To właśnie one mają być obecne w treści, jeśli chcemy, by po wpisaniu do wyszukiwarki nasza strona pojawiła się jako odpowiedź (zazwyczaj, bo nie zawsze tak musi działać). Jeśli witrynę i jej treść są zoptymalizowane pod SEO i roboty wyszukiwarek oraz wartościowe i przyjazne dla użytkowników, to położyliśmy solidne podwaliny pod to, by faktycznie stała się widoczna w rankingach. Jednak to najczęściej nie wystarczy, by ta widoczność była satysfakcjonująca…
Linki, czyli klucz do sukcesu
Statystyki są nieubłagane – użytkownicy, którzy odwiedzają drugą (i dalsze) strony wyników, stanowią góra 25% całości. Pozostali skupiają się na tzw. topce, czyli 10 pierwszych wynikach, z czego około 1/3 przypada Numerowi Pierwszemu. Tak więc nasze dążenia do sukcesu nie mogą skończyć się na wartościowej stronie. Należy zadbać o kolejny element marketingu internetowego, czyli SEO off-site – prowadzone poza witryną. Najważniejszym elementem tego procesu jest zdobywanie linków zewnętrznych. Trzeba przy tym pamiętać, że mają one być wartościowe, czyli prowadzić z witryn, które same w sobie są dobrze oceniane przez wyszukiwarki (jest tu trochę niuansów i odstępstw, ale mało istotnych w tej chwili). Linki zwrotne używane są przez internautów i roboty wyszukiwarek. Pierwsi przechodzą po nich do witryny docelowej. Drugie używają ich jako wskaźnika rankingowego, który może podnieść widoczność witryny na dane słowa kluczowe.
W jaki sposób można zdobywać linki do swojej strony? Mogą być umieszczone na zaprzyjaźnionych witrynach (np. kontrahenta) czy forach (np. jako odesłanie do eksperckiego blogu), na innych stronach firmowych (tzw. zaplecza), ale zwykle jako najskuteczniejsze wskazuje się artykuły sponsorowane. Są to płatne wpisy, które mogą mieć różny charakter – poradników, porównań, prezentacji oferty. Takie artykuły można zamawiać za pośrednictwem platformy https://www.7link.ai/, gdzie do dyspozycji reklamodawców pozostawiono około 10 tysięcy witryn wydawców. Obsługa platformy jest automatyzowana, w zasadzie sprowadza się do przesłania materiałów (lub zamówienia usługi copywritingu) oraz dokonania płatności. Połączenia wydawców i publikujących jest już po stronie aplikacji, tak samo zresztą, jak sprawdzenia poprawności publikacji i raportowanie.