Odpowiedź jest prosta. Silna marka osobista jest Ci potrzebna do mocnego zaznaczenia swojej obecności w rozwijającej się dynamicznie konkurencyjnej rzeczywistości. I nie ważne czy jesteś przedsiębiorcą, studentem, nauczycielem, lekarzem, architektem, prowadzisz salon fryzjerski czy księgarnię a może produkujesz wysokotechnologiczne urządzenia. Nie ma znaczenia czy jesteś mieszkańcem małego miasta czy metropolii. Silna Marka osobista pozwoli Ci się wyróżnić, zdobyć klientów, zwiększyć zyski a także zdobyć pozycje osoby pożądanej w towarzystwie wartościowym dla Ciebie.
Zapytasz – czy ja mam markę osobistą? TAK! Markę osobistą ma każdy z nas, marka to TY, Twoja osoba.
Jak mówi Jeff Bezos, a ja zgadzam się z nim w 100%, „Marka osobista to to, co ludzie o Tobie mówią gdy wychodzisz z pokoju.” Jest to opinia innych na nasz temat, reputacja naszej osoby.
Na markę osobistą składają się nasze umiejętności, talenty, postawa, wartości i sposób działania, nasze kompetencje ale także to jakim językiem się komunikujemy i jak wyglądamy. To połączenie twojej wiedzy i unikalnych umiejętności, z których wyłania się obraz Ciebie jako eksperta, z którym inni chcą pracować bo wiedzą czego mogą się po Tobie spodziewać i z czym mogą się do Ciebie zwrócić, w czym możesz im pomóc.
Jest wiele przykładów silnych marek osobistych np. Steve Jobs, Margaret Thatcher, Madonna, Michael Jordan, Edwart Miszczak, Dorota Wellman czy Jurek Owsiak. Każda z tych osób reprezentuje dane, charakterystyczne dla niej wartości, jest czegoś obietnicą. Steve Jobs to obietnica kreatywności i pasji, Michael Jordan – zdyscyplinowania i konsekwencji w działaniu, Margaret Thatcher – żelaznych zasad i stanowczości.
Silne marki osobiste to nie tylko znane osobistości to także ludzie z naszego otoczenia prywatnego i zawodowego. Z pewnością masz takich partnerów biznesowych, z którymi współpracujesz od lat bo swoją postawą, wiedzą, doświadczeniem, zaangażowaniem , umiejętnościami i podejściem odpowiadają Tobie. Są to osoby, którym ufasz, w danym temacie są ekspertami, wiesz, że powierzając im konkretną sprawę czy zadanie dokonają wszelkich starań aby spełnić Twoje oczekiwania na najwyższym poziomie. Pomyśl o silnych markach, wokół Ciebie, z Twojego otoczenia. Z jakimi partnerami biznesowymi współpracujesz i dlaczego właśnie z nimi? W moim otoczeniu jest kilka bardzo silnych marek, które wyróżniają się na tle innych. Jest nią m.in. Hania Kalicka i jej biuro podróży „Zobacz Bali”. Z Hanią poznałam się gdy po raz pierwszy organizowałam wyprawę coachingową na Bali. To ona odpowiadała za pobyt uczestniczek w Indonezji. Hania mieszkająca od lat na Bali swoją ekspercką wiedzą o Indonezji, energią, humorem i wielkim profesjonalizmem sprawiał, że pobyt naszej kilkunastoosobowej, kobiecej grupy był soczystą ucztą dla duszy i ciała. Od pierwszej chwili zawiązała się pomiędzy nami wyjątkowa relacja. Dlatego , gdy pojawił się pomysł organizacji II edycji wyprawy rozwojowej do Indonezji to właśnie Hani powierzona została jej organizacja i to dzięki naj, tegoroczny listopadowy wyjazd coachingowi na wyspy Bali i Gili, będzie tak niezwykły.
Pamiętajmy, że sztuka tworzenia marki osobistej nie polega na pokazywaniu wszystkim wszystkiego. Polega na pokazywaniu i uwydatnianiu doborze dobranych, i dopasowanych, odpowiednich elementów, które tworzą spójny obraz naszej marki. Pamiętajmy przy tym, że muszą być to autentyczne elementy a nie kopie czy przeinaczenia. To muszą być emocje jakie wywołuje nasz osoba.
Reasumując silna marka osobista to marka autentyczna, spójna, godna zaufania. To unikatowy zestaw naszych wartości, talentów i postaw. To sposób naszego działania. Budowanie marki osobistej to proces długofalowy. Każdego dnia pracujemy na swoją reputację i wrażenie jakie niesiemy za sobą. Swoim Klientom, których wspieram w procesie budowania marki, zawsze powtarzam: „Każdego dnia pracujesz na swoją markę. Każda rozmowa, relacja, każdy opublikowany post na Facebook, każde zdjęcie na Instagramie to komunikat jaki wysyłasz światu o sobie.”
Dobrze przemyślana strategia marki osobistej oraz odpowiednie zarządzanie nią, pozwoli Ci na pozycjonowaniu się w pozycji eksperta. Pozwoli Ci , zdobyć zaufanie osób, na których Ci zależy, zwiększy Twoje zyski, poprawi Twoje poczucie własnej wartości. Dlatego pamiętaj , dbaj o swoją markę każdego dnia.
—————–
Autor: Karolina Rybus-Przeniosło – Coach, Doradca biznesowy
Doświadczony menager i praktyk biznesu, od ponad 11 lat związanym z branżą doradczo-szkoleniową. Doradca strategicznym w obszarze komunikacji i zarządzania relacjami. Wspiera w budowaniu silnej i autentycznej marki osobistej przy wykorzystaniu narzędzi coachingowch. Wdraża długofalowe projekty rozwojowe dla klienta biznesowego i administracji publicznej. Ponadto angażuje się w inicjatywy dotyczące rozwoju osobistego kobiet m.in. projekt „W Kobiecym Gronie” oraz „Sexy zaczyna się w głowie” i „Sukces zaczyna się w głowie”. Współautorka projektu szkoleniowego „KorpoMama”, autorka artykułów w prasie i na portalach internetowych, współorganizator wyjazdów coachingowych do Indonezji. Prywatnie otoczona mężczyznami: mama dwóch synów, szczęśliwa żona.