BWL: Pani Ewelino, jest Pani specjalistką w marketingu internetowym i reklamie. Czy na podstawie lat doświadczenia wyłania się Pani obraz tego jaki typ marketingu przemawia do ludzi? Co lubimy, a czego nie?
Bez wątpienia reklama ukierunkowana na emocje konsumenta daje najlepsze rezultaty. Drugim ważnym elementem jest marketing opinii – coraz więcej osób szuka opinii na temat danego produktu zanim dokona zakupu.
Kluczem do sprzedaży nie będzie wyłącznie ilość prowadzonych działań, ale ich jakość. Nie dla każdej marki ten sam kanał będzie odpowiedni. Jakość rozumiem jako odpowiadanie na potrzebę konsumenta w sposób, który dla niego jest najlepszy – na przykład zapewnienie mu korzyści na poziomie funkcjonalnym, emocjonalnym, ale i odpowiednio dobrany sposób prezentacji produktu czy oferty.
Absolutnym must have skutecznej komunikacji marketingowej będzie wychodzenie od strategicznego planowania komunikacji marketingowej i stosowania hybrydowych kampanii łączących wiele kanałów reklamowych. Dzięki temu łatwiej możemy dotrzeć do klienta i przedstawić mu zalety produktu według jego potrzeb.
BWL: W 2021 roku raczej nikt nie ma wątpliwości co do tego, że wiarygodny wizerunek marki w sieci stanowi jej przewagę konkurencyjną. Ale co właściwie to znaczy? Kiedy możemy powiedzieć, że dana marka jest wiarygodna?
Tak, wszyscy musimy się zgodzić, że świat bardzo się zmienił przez pandemię COVID-19. Wiele firm, które do tej pory opierało swój marketing na tradycyjnej formie, przeniosło się do sieci by móc przetrwać. Tempo cyfryzacji procesów w Polsce i na świecie jest zawrotne.
Wizerunek marki od zawsze miał kluczowe znaczenie w procesie marketingu. To właśnie na nim opiera się szereg działań, mających przynieść sukces. Wiarygodności jednak nie można kupić. Zarówno w sieci jak i w reklamie tradycyjnej, buduje się ją od wewnątrz jednostki. Co to znaczy? Nie promujemy naszego sklepu ekspresową wysyłką, gdy nie możemy jej zapewnić. Nie reklamujemy niezawodnością produktu, gdy ma wady techniczne. Przykładów można podać bardzo dużo.Zadaniem mojej agencji jest dopasowanie strategii marketingowej tak, by uwydatnić cechy firmy, które budują jej wizerunek i wiarygodność. Jesteśmy wyjątkowi, bo nie kreujemy fałszywych zalet, a pomagamy w pokazaniu światu tego co w danej jednostce najlepsze.
BWL: Czy dostrzega pani jakieś zmiany czy trendy w tym jak marki kształtują swój wizerunek w sieci? Czy to się zmieniło na przestrzeni lat?
Oczywiście, zmiany są nieuniknione i możemy zauważyć je na każdym kroku. Czasami pewne procesy zachodzą przez kilka lat a czasami w ciągu kilku miesięcy. Świat marketingu to połączenie sprawdzonych metod i nowych trendów. Sposób docierania do klientów zmienia się wraz z nimi.
Kilka lat temu do budowania wizerunku marki w sieci wystarczała strona internetowa. Czy nadal tak jest? Oczywiście, że nie. Klienci zmieniają się i preferują bardziej bezpośrednią formę kontaktu. Social Media to odpowiedź na te potrzeby. Pokazywanie firm od wewnątrz i umożliwienie komunikacji za pomocą np. czatu to sposób na budowanie wizerunku.
Świat marketingu jednak ciągle nas zaskakuje. Czy kilka lat temu, ktoś mógł się spodziewać że na przełomie roku 2020/2021 jednym z coraz ważniejszych kanałów reklamy będzie prosta aplikacja z kilkusekundowymi filmikami, oglądana głównie przez młode pokolenie?
BWL: W ostatnich latach Social Media stały się ważną przestrzenią działań marketingowych, a może nawet zrewolucjonizowały cały ten obszar. Czym ten typ działań różni się od tradycyjnego marketingu?
Tradycyjny marketing opiera się na budowaniu wizerunku marki na odległość. Reklamujemy produkt, usługę i nie dajemy możliwości wypowiedzi naszym klientom. Mówimy, dajemy CI coś co jest najlepsze na rynku, możesz się z nami zgadzać lub nie.
Social Media dały możliwość swobodnej wypowiedzi i oceny przez klientów. To wszystko powoduje, że firmy muszą jeszcze bardziej dbać o jakość swoich produktów i usług. Marketing stał się bardziej bezpośredni i skupiony na emocjach i opiniach. Budując wizerunek marki opieramy się na doświadczeniach klientów, słuchamy ich opinii i zmieniamy się dla nich. Dzięki Social Mediom każda firma ma możliwość zbadania swojej grupy docelowej klientów pod każdym kątem. Marketing w sieci sprawia, że stają się oni doradcami marki i biorą czynny udział w kreowaniu jej wizerunku.
Świetnym przykładem może być opieranie działań marketingowych na opinii. W tradycyjnej formie bardzo często produkt reklamuje ktoś sławny i opiniotwórczy. W Social Media nie musi tak być. Dzięki kliknięciu przycisku udostępnij, klienci firmy tworzą całkiem nowy, nieprzewidywalny w rozmiarach kanał reklamy. Czasami wystarczy jedno dobrze trafione zdanie, krótki filmik czy dobra grafika, by miliony ludzi polecały sobie wzajemnie daną usługę czy produkt.
BWL: Na koniec zapytam jakie są Pani rady dla osób, które zaczynają budować wizerunek swojej marki w sieci?
Pamiętajmy, że wizerunku nie możemy budować na kłamstwie. Dzisiejszy świat wszystko szybko weryfikuje i sprowadza do rzeczywistości. Budowanie wizerunku marki to nadal proces długofalowy, który wymaga czasu, poświęcenia i dbałości o szczegóły. Warto zacząć go od przeanalizowania swoich słabych i mocnych stron. Poprawiajmy to co możemy poprawić a promujmy to co nas wyróżnia. To najlepszy klucz do osiągnięcia sukcesu.
Papillon Media zajmuje się tworzeniem skutecznego i nowoczesnego marketingu dla firm, który jednocześnie jest dostosowany do obecnych czasów. Zespół tworzą najzdolniejsi w kraju freelancerzy współpracujący ze sobą, a to przekłada się na wysoką jakość usług oraz najniższą na rynku cenę. Papillon Media oferuje swoim klientom m.in. kreatywny social media marketing oraz projektowanie i wdrażanie stron oraz sklepów internetowych. Siłą brandu jest indywidualne podejście do firm oraz oferta „skrojona na miarę”, biorąca pod uwagę specyfikę danej marki.
Więcej o Papillon media na https://papillonmedia.pl/ i Facebooku https://www.facebook.com/papillonmediapl/.