Komunikacja za pośrednictwem LinkedIn. Badanie jakościowe – edycja 2022

Myśląc o kreowaniu wizerunku i budowaniu marki osobistej w ujęciu biznesowym, jednym z narzędzi, które okazują się pomocne, są social media. Jednak kluczowym jest, aby wybrać odpowiednie medium. Mówiąc o sferze biznesowym liderem na rynku jest LinkedIn. To właśnie on jest najczęściej wybieranym społecznościowo-biznesowym serwisem.

LinkedIn to jeden z najważniejszych na rynku serwisów biznesowych. Obecnie posiada 810 mln użytkowników w 200 państwach (w Polsce pod koniec 2021 roku – 4,7 mln). Zarejestrowanym na nim jest 57 mln kont firmowych. To tylko jedne z wielu dostępnych statystyk o serwisie. Według badań ponad 40% kandydatów do pracy śledzi i ocenia CEO danej firmy na Facebooku, Instagramie i LinkedInie. Jest to faktor, o którym wielu menedżerów zapomina lub nie zdaje sobie sprawy, jakie możliwości dać im może obecność oraz aktywność w przestrzeni internetowej

Analizując serwis i jego rolę, można dojść do wniosku, że brakuje danych jakościowych, które odpowiadałyby na subiektywne opinie na temat znaczenia serwisu, których w przestrzeni publicznej można wyróżnić bardzo dużo. Ujęcie statystyczne daje możliwość oszacowania możliwości i potencjału, jaki może dostarczyć nam korzystanie z serwisu, jednakże o prawdziwej wartości i efektach wizerunkowych, mogą dać nam wyniki jakościowe, które uwzględniać będą styl oraz formę konstruowania komunikatów.

Temu zagadnieniu przyjrzeli się autorzy badania. Jako jedni z pierwszych, postanowili zbadać jakościowy aspekt komunikacji biznesowej, za pośrednictwem LinkedIn. Ich obiektem badawczym zostało 116 przedstawicieli kadry C-Level (CEO, CFO, COO). „W debacie publicznej, dotykającej aspektów kreowania wizerunku i komunikacji w social mediach, zdecydowanie brakuje spojrzenia jakościowego. Statystyki i liczby to jedno, natomiast przedstawicielom biznesu potrzebne są wyraźne wskazówki, w jaki sposób powinni budować swoją komunikację za pośrednictwem serwisu – mówi dr Bartłomiej Machnik, autor badania.

Wyniki badań wskazują:

  • jaką świadomością wykazuje się kadra C-Level przy budowaniu marki osobistej za pośrednictwem serwisu,
  • jakie formy komunikacji tekstowej przyjmuje,
  • jakie wykorzystują elementy do budowania komunikatów.

Preferowana aktywność na LinkedIn

Z badania wynika, że ponad połowa respondentów jako najczęściej wybieraną aktywność w serwisie wybiera tworzenie i publikowanie postów. Zatem kadra C-Level w większości stawia na aktywny udział w życiu serwisu. Zabiera zdanie w ważnych i bieżących sprawach. Dzieli się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami oraz fachową wiedzą ze swojej dziedziny.

Częstotliwość korzystania z serwisu

Według zebranych danych, aż 85% przedstawicieli kadry C-Level przynajmniej raz w tygodniu zamieszcza posty lub bierze udział w dyskusjach na LinkedIn. 36% z nich, wskazuje, że robi to codziennie. Można stwierdzić, że kadra C-Level traktuje LinkedIn jako codzienną część swojej pracy. Aktywność w serwisie jest dla nich jednym z kluczowych elementów działania poza ich organizacją.

Główna wartość LinkedIn

Networking, zwiększanie swojej rozpoznawalności oraz budowanie wizerunku biznesowego – to 3 najczęściej wybierane przez uczestników badania wartości zauważalne w ramach serwisu. „Z badania można wywnioskować, że kadra C-Level wykorzystuje serwis do budowania relacji biznesowej oraz przede wszystkim budowania swojej marki osobistej. Wśród kadry zarządzającej coraz mocniej przedziera się stwierdzenie, że ludzie ufają ludziom, a nie bezosobowym markom. Marka osobista i przeświadczenie, że jej wartość buduje się latami, staje się ważnym argumentem za tym, aby LinkedIn wykorzystywać świadomie i profesjonalnie” – zaznacza dr Bartłomiej Machnik.

 

 

O badaniu

Badanie na 116 przedstawicielach kadry C-Level zostało przeprowadzone w okresie 12.2021- 02. 2022.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.