Prowadzenie sklepu internetowego – jak skutecznie sprzedawać w internecie
Ubrania, zabawki, sprzęt elektroniczny czy produkty spożywcze – obecnie każdy produkt możemy kupić przez internet. Od kilku lat sklepy internetowe stają się coraz popularniejsze. Nic dziwnego, że wiele osób widzi możliwość dobrego zarobku w prowadzeniu własnego sklepu internetowego. Jak zacząć to robić, co jest wymagane do założenia sklepu internetowego i jakie są koszty jego prowadzenia?
Jak założyć sklep internetowy i skutecznie go wypromować? Utworzenie sklepu online to zaledwie kilka kliknięć. Sprawdź, jak sprzedawać w internecie.
Jak założyć sklep internetowy?
Obecnie każdy może sprzedawać w internecie. Prowadzenie własnego sklepu internetowego wymaga jedynie dedykowanej do tego strony oraz wiedzy. Nie trzeba nawet fizycznie posiadać sprzedawanego towaru, a to dzięki funkcjonalności dropshippingu. Proces założenia sklepu internetowego rozpoczyna się od podjęciu kilku decyzji. Trzeba ustalić:
- rodzaj sprzedawanego towaru,
- wymagany wygląd i niezbędne funkcje witryny sprzedażowej,
- sposób stworzenia witryny – zależny od naszych umiejętności oraz możliwości finansowych.
Witrynę można stworzyć samodzielnie, korzystając z płatnych i bezpłatnych rozwiązań. Istnieje wiele gotowych szablonów stron, za których wykorzystanie nie musimy płacić. Należy jednak pamiętać, że w takim szablonie nie możemy nic zmienić, poza tym nigdy nie ominie nas regularna opłata za utrzymanie domeny internetowej (koszt hostingu). Jeśli nie odpowiadają nam gotowe szablony, to postawienie nowej witryny przez specjalistę wygeneruje dodatkowe koszty w wysokości od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Ostatnią opcją założenia sklepu internetowego jest skorzystanie z gotowych rozwiązań e-commerce. Nie musimy się wtedy martwić o to, jak zintegrować swoją stronę z płatnościami online. Ponadto gotowe oprogramowania zawierają narzędzia i integracje niezbędne do profesjonalnej sprzedaży online, więc jedyne, o co musimy się martwić, to fakt, jaką funkcjonalność chcemy mieć na naszej witrynie. Wystarczy tylko wejść na stronę wybranej firmy oferującej swoje rozwiązania e-commerce, zapłacić za wybrany okres użytkowania (np. za miesiąc lub rok), wybrać jeden z gotowych szablonów i uzupełnić treści na swojej nowej witrynie. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom złożenie sklepu internetowego jest naprawdę proste.
Prowadzenie sklepu internetowego – sposoby na skuteczną sprzedaż
Przed założeniem sklepu internetowego należy jednak zrobić badanie rynku. Czy na produkt, który chcemy sprzedawać, jest popyt? Na jak wysokie ceny możemy sobie pozwolić? Ile podobnych sklepów jest już otwartych i czym się będą wyróżniały nasze usługi? To tylko niektóre pytania, na które koniecznie trzeba sobie odpowiedzieć przed podjęciem jakichkolwiek działań.
Po rozpoznaniu rynku musimy opracować biznesplan oraz określić główne cele. Ile chcemy sprzedawać w ciągu miesiąca i roku? Jak będzie wyglądała obsługa zamówień i kontakt z klientami? Jeśli zależy nam na efektywnej sprzedaży, warto zadawać sobie takie pytania oraz zwrócić szczególną uwagę na:
- grafikę na stronie oraz sposób prezentowania towaru – muszą być atrakcyjne,
- zaufanych partnerów (firmy kurierskie, obsługa faktur itp.) – chyba że korzystamy z gotowego oprogramowania sklepu internetowego,
- dobry marketing – działania public relations muszą być dopasowane do charakteru naszej strony,
- profesjonalnie prowadzenie obsługi klienta,
- SEO (Search Engine Optimization) – działania SEO muszą być efektywne, czyli sprawiać, że towary z naszego sklepu będą pojawiać się w wyszukiwarkach.
Dobra strategia SEO to podstawa przetrwania sklepu internetowego na rynku. Jeśli sami nie posiadamy wiedzy na temat optymalizacji stron, warto zatrudnić kogoś, kto pomoże nam dobrze wypozycjonować naszą stronę. Samo skorzystanie z rozwiązań e-commerce to też w tym przypadku dobry pomysł, ale nie zwalnia nas to z myślenia o rozwijaniu strategii SEO.
Jak promować sklep internetowy?
95 proc. sklepów internetowych umiera już w pierwszym roku swojego funkcjonowania. Wynika to głównie z braku zainteresowania danym towarem lub złej promocji sklepu. Jak więc dobrze wypromować sklep, aby prowadzić go jak najdłużej i z jak największym zyskiem? Proces promocji zaczyna się już przy zakładaniu strony, która musi być atrakcyjna dla klienta. A to oznacza, że musi być przejrzysta, funkcjonalna oraz powinna się szybko ładować. Zdjęcia produktów muszą być zawsze atrakcyjne i zachęcać do zakupów. Nawet jeśli posiadamy produkty świetnej jakości, to nikt ich nie kupi, jeśli nie pokażemy ich w atrakcyjny sposób.
Każdy sprzedawca wie, że sklep nie istnieje bez klienta. Dlatego podczas prowadzenia sklepu internetowego musimy być zawsze profesjonalni. Liczy się szybkie i wielokanałowe odpowiadanie na pytania, sugestie i reklamacje klientów. Z czasem można zwiększać i polepszać funkcjonalność strony, tak, aby pokazać, że dostosowujemy się do wymagań kupujących. Na to trzeba mieć jednak środki.
Dobrym pomysłem jest posiadanie małej ilości towaru. Mówi się, że klient lubi mieć wybór, jednak lepiej mieć mniej produktów dobrej jakości, niż dużo byle jakich towarów. Ta zasada nie dotyczy wielkich marek, jednak małe, początkujące sklepu powinny się wybić przede wszystkim na jakości. Zadowolony klient to najlepsza reklama – marketing szeptany.
Nie bez znaczenia jest także obecność w social mediach. Oprócz strony internetowej warto założyć profil naszej firmy na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Social media umożliwiają dodatkową reklamę m.in. za pomocą postów sponsorowanych.
Koszty prowadzenia sklepu internetowego
Koszty własnej witryny sprzedażowej można podzielić na te, które ponosi się jednorazowo na początku i na te, które musimy ponosić regularnie. Na początku musimy zapłacić za pracę informatyków, którzy projektują nam domenę (jeśli wybierzemy taką opcję) oraz za pierwszy hosting. Wybierając bezpłatne rozwiązania musimy zapłacić za hosting. Z kolei stawiając na gotowe rozwiązanie e-commerce musimy zapłacić pierwszy abonament (często jest to cena promocyjna).
W regularne koszty prowadzenia sklepu internetowego wliczają się:
- hosting lub abonament, w który jest już wliczona opłata za serwer,
- ZUS, księgowość,
- działania marketingowe, reklama,
- magazynowanie lub prowizja za dropshipping (bezpośrednia wysyłka produktów z hurtowni do klientów ).
Aby zminimalizować koszty prowadzenia sklepu, można prowadzić działalność nieewidencjonowaną. Dzięki temu nie musimy płacić składek ZUS. Trzeba jednak pamiętać o górnej granicy zarobku miesięcznego do działalności nierejestrowanej, czyli kwocie do 1050 zł miesięcznie.
Fenomen sklepów internetowych, czyli dlaczego warto pomyśleć o biznesie online
W ciągu ostatnich 5 lat liczba sklepów internetowych wzrosła o 34 proc (według bazy danych Bisnode). Na początku 2018 r. liczba witryn sprzedażowych zarejestrowanych w Polsce przekroczyła 29 tysięcy. Dla porównania pięć lat wcześniej w Polsce działało “tylko” 21,1 tysiąca sklepów internetowych. Obecnie rocznie na rynku pojawia się ok. 9 tysięcy nowych sklepów rocznie. Ogromna część z nich upada, jednak te najlepsze cały czas przyciągają do siebie klientów.
Popularność sklepów internetowych oraz łatwość ich założenia i prowadzenia pokazują, że warto iść w tym kierunku. Prowadzenie sklepu internetowego może być dla nas pracą na etat lub dodatkowym zarobkiem w zależności od potrzeb. Wiąże się z mniejszym ryzykiem finansowym niż prowadzenie sklepu stacjonarnego. Nie musimy tutaj ponosić kosztów czynszu. Jeśli więc myślimy o założeniu sklepu, to na start warto pomyśleć o własnej witrynie.