Rozmowa z Małgorzatą Jaszyk współwłaścicielem firmy Nutracevit.
BWL: Nieczęsto spotyka się kobietę, która związała karierę zawodową z prowadzeniem plantacji. Co Panią zainspirowało do tego, by zająć się ekologiczną uprawą jagody kamczackiej?
Nasza kamczacka przygoda zaczęła się w 2015 roku, kiedy kupiliśmy z bratem ziemię na Kujawach. Wcześniej przez kilkanaście lat pracowałam w korporacji. Byłam zmęczona ciągłymi restrukturyzacjami, wykonywaniem poleceń z centrali w Paryżu, które były niezgodne z moimi wewnętrznymi przekonaniami. Wtedy mój brat zaproponował mi, żeby założyć rodzinną firmę. Szukałam pomysłu na biznes i trafiłam na artykuł o jagodzie kamczackiej. Ponieważ jestem z wykształcenia lekarzem, przejrzałam prace medyczne na jej temat i zachwyciłam się jej cudownymi prozdrowotnymi właściwościami. Praca w polu jest dla mnie powrotem do korzeni, ponieważ jako dziecko często pomagałam dziadkom w szklarniach pikować rozsady, pielić chwasty, a potem sprzedawać z babcią w ich warzywniaku – to były cudowne lata!
BWL: O jagodzie kamczackiej mówi się, że jest jagodą długiego życia. Czy możemy pokusić się o stwierdzenie, że jest panaceum na choroby cywilizacyjne?
Jagoda kamczacka pochodzi z Japonii dokładnie z Hokkaido i jest lokalną specjalnością nazywaną przez zamieszkujące w przeszłości wyspę ludy Ainu „eliksirem życia”. Ma ona bogaty profil polifenolowy, przez co jest jedną z jagód o najwyższej zawartości antocyjanów – barwników o bardzo silnych właściwościach antyoksydacyjnych, które usuwają nadmiar wolnych rodników lepiej niż witamina C. Dodatkowo antocyjany korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy, poprawiają mikrokrążenie, regulują ciśnienie krwi. Mają też działanie zapobiegające rozwojowi cukrzycy, ponieważ hamują wchłanianie cukru w jelitach. Ma również właściwości przeciwzapalne, dzięki zawartości rzadkich związków irydoidów.
BWL: Prowadzenie ekologicznego biznesu jest sporym wyzwaniem dla wielu firm. Jak Pani udało się zbudować ekologiczny wizerunek firmy?
Takiego roślinnego skarbu nie można uprawiać inaczej niż ekologicznie. Stosujemy tylko naturalne nawozy żadnych pestycydów, cały proces produkcji ma również certyfikat ekologiczny Od samego początku na naszym profilu w social mediach pokazywaliśmy proces zakładania plantacji, relacjonowaliśmy naszą pracę zarówno w polu, jak i przy procesie produkcji (film). Opublikowaliśmy również film z przygotowywania paśników dla myszołowów, które mają na celu zachęcić je do polowania na norniki, które były utrapieniem na naszej plantacji. Nasza praca jest doceniana i nagradzana – w 2021 roku zostaliśmy laureatem plebiscytu OrganicLifeTop50, a także zwycięzcami Best New Product Award na BIOFACH’u w Niemczech, co jest dla nas ogromnym wyróżnieniem.
BWL: Pani produkty zostały docenione przez ekspertów z branży bio- sok z jagody kamczackiej zdobył prestiżowy tytuł Best New Product, w czym tkwi sekret zarówno Pani sukcesu, jak i sukcesu Pani produktów?
Sukces marki BIOHASKAP ® jest efektem pasji, ciężkiej pracy i wiary w jakość produktu. Uczyliśmy się profesjonalnej uprawy jagody od najlepszego specjalisty Hieronima Łukaszewskiego, który jest ojcem polskich odmian jagody. Od początku współpracujemy z ośrodkami naukowymi, regularnie badamy zawartość antocyjanów na każdym etapie, zaczynając od zbiorów, tak, żeby w procesie przetwarzania zachować maksimum prozdrowotnych związków w finalnym produkcie. Dzięki temu nasze produkty z jagody kamczackiej to bio nutraceutyki, jedyne na rynku z potwierdzonymi właściwościami prozdrowotnymi.
BWL: Uprawa jagody, produkcja ekologicznej żywności, czym jeszcze zajmuje się Pani firma? Jakie ma Pani plany biznesowe w związku z postępującą zieloną transformacją w świecie biznesu?
Jagoda kamczacka to owoc o dużym potencjale, dlatego pracujemy nad stworzeniem kolejnych produktów. A plany? Obszarów do działania na rzecz poprawy środowiska jest naprawdę wiele. Przymierzamy się do stworzenia farmy fotowoltaicznej w systemie 5.0 – takiej, gdzie panele są wyżej i dzięki temu można równolegle prowadzić uprawę albo założyć pasiekę. Wciąż poszukujemy rozwiązań w obszarze odnawialnych źródeł energii i poszukujemy biodegradowalnych opakowań na nasze produkty. Obecnie testujemy koperty z wełny, która jest odpadem powstającym w przemyśle odzieżowym.
Zapraszamy na zakupy na https://shop.biohaskap.com/pl/3-produkty, dla Czytelniczek Business Woman &Life z kodem: KOBIETA W BIZNESIE naliczy się w koszyku 10% rabatu