Ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna, wspierająca zdrowie psychiczne i emocjonalne pracowników i pracodawców, realizowana pod nazwą „Zrozum. Poczuj. Działaj!”. Organizatorem działań są Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej wraz z Grupą ArteMis.
Stres w pracy jest zjawiskiem powszechnym i zgłaszanym przez coraz więcej osób. Ma on wpływ nie tylko na zdrowie i ogólny stan pracownika, ale także na działanie całej firmy. Stres obniża wydajność i efektywność, a także przekłada się na absencję
w pracy, będąc jedną z głównym jej przyczyn. Trwająca od niemal roku pandemia pogłębia stres, ponieważ do głosu dochodzą nowe czynniki stresogenne, takie jak: praca w domu, izolacja społeczna, zaburzenia więzi i relacji czy obawy o stabilność zatrudnienia.
Zwłaszcza teraz, w dobie pandemii, która wpłynęła na codzienne funkcjonowanie zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej, konieczne są działania w obszarze zdrowia psychicznego, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia emocjonalnego. W pracy spędzamy znaczną część dnia, a jej atmosfera oddziałuje na inne obszary życia, dlatego też właśnie na tym środowisku pracy skupia się nasza kampania – wyjaśnia Agata Kulak-Walczak, Zastępca Dyrektora Generalnego w Pracodawcach RP. Troska o dobry stan emocjonalny to korzyść nie tylko osobista, dla pracownika, ale w dłuższej perspektywie także dla firmy. Obowiązkiem odpowiedzialnego pracodawcy jest podjąć działanie właśnie w tych kwestiach – dodaje.
Głównym celem kampanii jest zwiększenie świadomości pracodawców i pracowników w kwestii zdrowia psychicznego. W prowadzonych działaniach nacisk zostanie położony na promowanie postaw zrozumienia i akceptacji osób z problemami psychicznymi. Wciąż wiele osób boi się przyznać do problemu, a tym bardziej poprosić o pomoc, dlatego celem jest oswojenie tego tematu i łamanie istniejącego tabu. Działania mają popularyzować potrzebę budowania rozwiązań, które zapewnią troskę o nasz stan psychiczny. Kampania ma także uświadomić wpływ zaburzeń emocjonalnych na środowisko pracy (np. mniejsza wydajność pracownika, większa absencja w pracy, problemy w budowaniu relacji w zespole). Będzie mówić o tym, że dbanie o stan naszego umysłu jest równie istotne, co dbanie o stan naszego ciała.
Kampania została objęta honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, a także Centralnego Instytutu Ochrony Pracy-Państwowego Instytutu Badawczego.
Kampania realizowana jest pod hasłem „Zrozum. Poczuj. Działaj!”, ponieważ chcemy edukować i motywować. Najważniejsze jest zrozumienie, że problem występuje, zrozumienie objawów i sygnałów, które powinny nas zaniepokoić. Nasza świadomość jest kluczowa, żebyśmy mogli sobie pomóc. Kolejny krok to czucie, jako najważniejszy fundament naszego życia, w tym zdrowia psychicznego. Nie bez powodu psychoterapeuci rozpoczynają sesję od pytania „Co czujesz?” – uczą nas odczuwać własne emocje i nie uciekać od nich. Dzięki spotkaniu z własną emocjonalnością możemy poczuć się lepiej i zyskać nową energię do działania na różnych polach – mówi Agata Swornowska, CEO Grupy ArteMis. Poprzez wspólne działania chcemy podnieść jakość życia osób borykających się z codziennym stresem i presją zmieniającego się świata – dodaje.
Informacje na temat prowadzonych działań, a także materiały informacyjno-edukacyjne można znaleźć na stronie www.zrozumpoczujdzialaj.pl. W ramach kampanii została zaplanowana organizacja webinarów oraz spotkań LIVE. Podczas tych wydarzeń będą omawiane istotne dla realizacji celu kampanii zagadnienia. Zostanie także przeprowadzone badanie ankietowe, które pozwoli jeszcze lepiej rozpoznać występujące w środowisku pracy problemy i potrzeby w zakresie zdrowia psychicznego. Wyniki zostaną zaprezentowane w ogólnodostępnym raporcie. Za organizację działań komunikacyjno-informacyjnych odpowiadają Grupa ArteMis oraz Pracodawcy RP.