Analityka webowa – dlaczego jest tak ważna i co da Twojej firmie?

Poprawa widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz wzrost konwersji to niewątpliwie jedne z najważniejszych kwestii, na których zależy właścicielom sklepów internetowych czy innych firm świadczących różnego typu usługi. Okazuje się, że w realizacji zamierzonych celów bardzo pomocna jest analityka webowa. Co to właściwie znaczy, jakie niesie za sobą korzyści oraz jakie narzędzia wykorzystuje? O tym wszystkim dowiesz się z poniższego artykułu!

Analityka webowa – co to właściwie znaczy?

Analityka webowa, inaczej marketing analityczny bądź analityka internetowa, daje gruntowną wiedzę na temat ruchu oraz użytkowników wybranej witryny internetowej. Możemy ją podzielić na analitykę ilościową oraz analitykę jakościową.

Analityka ilościowa polega na zbieraniu i uporządkowaniu wszelkich danych o użytkownikach oraz scharakteryzowaniu ich. Pod uwagę brane są dane demograficzne, kategorie zainteresowań oraz to, skąd użytkownik do nas przyszedł, z jakiego urządzenia i systemu operacyjnego korzysta, a także jak przebiegała jego cała wizyta.

Natomiast zadaniem analityki jakościowej jest dokładne zanalizowanie tych danych oraz wyciągnięcie wniosków, które pozwolą tworzyć skuteczniejsze przekazy i kreacje reklamowe. Pewne jest, że analityka webowa ma na celu przede wszystkim optymalizację konwersji, a w zasadzie zaproponowanie pomocnych i skutecznych ku temu rozwiązań.

Co ważne, owa konwersja może być rozumiana w różny sposób. Dla jednych będzie to wzrost sprzedaży, wzrost zaangażowania użytkowników, zwiększenie liczby spływających leadów, kliknięcie w baner, zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka czy obejrzenie filmiku. Oparcie strategii działania na danych jest zdecydowanie skuteczniejsze aniżeli opieranie się wyłącznie na swojej intuicji.

Jakie korzyści przynosi firmie analityka internetowa?

Analitycy webowi są w stanie nie tylko zebrać dane, ale też poddać je gruntownej analizie, co pozwoli zrozumieć potrzeby i preferencje klientów, wzory zachowań oraz zależności między nimi. Dzięki temu otrzymujemy gotowy profil klienta oraz możemy ocenić efektywność dotychczasowych działań i naprawić ewentualne błędy. Dowiadujemy się też, które podstrony, produkty i sekcje cieszą największą popularnością.

Na podstawie wniosków wyciągniętych w drodze analityki webowej możemy udoskonalić proces zakupowy i ułatwić korzystanie z witryny. Dostosowanie witryny oraz oferty do oczekiwań użytkowników przełoży się na poprawę współczynnika konwersji, realizację zakładanych celów biznesowych i osiąganie satysfakcjonujących wyników, a co za tym idzie – rozwijanie firmy.

Wybrane narzędzia przydatne w marketingu analitycznym

Do marketingu analitycznego konieczne są różnego typu narzędzia, dzięki którym analityk jest w stanie dobrze wykonać swoją pracę. Pamiętajmy, że same narzędzia w niczym nam nie pomogą, jeśli ich obsługą nie zajmie się profesjonalista. Oto przykładowe narzędzia, które są pomocne w analityce internetowej.

Google Analitycs

Google Analitycs to prawdziwa kopalnia danych, która nie wymaga ponoszenia żadnych opłat. Jest narzędziem w pełni darmowym oraz bardzo elastycznym, pozwalającym analizować wiele parametrów dotyczących ruchu, użytkowników oraz konwersji. Dodatkową zaletą jest jego integracja z Google Ads, co pozwala między innymi sprawdzać klikalność reklam.

Google Search Console

Kolejne darmowe narzędzie od Google, które między innymi dostarcza informacje o statystykach indeksowania witryny oraz wykrytych błędach. Ponadto analizuje też widoczność w wyszukiwarce Google oraz wszelkie linki wewnętrzne i zewnętrzne.

Semstorm, Ahrefs, Senuto

Wszystkie trzy wymienione narzędzia – Semstorm, Ahrefs i Senuto – są pomocne przy analityce webowej w kontekście działań SEO/SEM i analizy ruchu na stronie pod kątem wyszukiwarek. Umożliwiają analizę widoczności danej witryny, porównują ją z konkurencją, monitorują słowa kluczowe, generują tematy artykułów wartych uwagi i wiele, wiele więcej.

Wieloetapowy i dokładny proces zbierania oraz analizowania danych, jakim jest analityka webowa, powinien mieć miejsce w każdej firmie. Warto w pełni wykorzystać potencjał marketingu analitycznego, jeżeli zależy nam na stworzeniu oferty odpowiadającej na potrzeby użytkowników, zwiększeniu sprzedaży i na rozwoju naszego biznesu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.