80 utalentowanych przedsiębiorczych kobiet walczy o uznanie Jury oraz głosy internautów w pierwszej edycji konkursu Kobieta e-commerce 2022, organizowanego przez Fundację Kobiety e-biznesu i Partnerów. O idei konkursu, uczestniczkach oraz finałowej gali rozmawiamy z Anną Heimberger, współzałożycielką Fundacji Kobiety e-biznesu i współautorką konkursu Kobieta e-commerce.
Skąd wzięła się idea Konkursu Kobieta e-commerce?
Najprościej mówiąc – z potrzeby rynku. Branża e-commerce, szczególnie od czasu pandemii, rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie co wiąże się też z wieloma wyzwaniami. Często wymaga wyjątkowego podejścia, kreatywności, znajomości technologii, zdolności przywódczych i jednocześnie analitycznego myślenia, a także dostrzegania trendów i przewidywania przyszłości. Konkurencyjność na rynku jest niezwykle wysoka, a oczekiwania wobec osób zajmujących się e-biznesem nieprawdopodobnie wysokie. Technologia, cyfryzacja wydawałoby się, że to obszar zawodowy typowo męski. Tymczasem z roku na rok rośnie aktywność Polek w obszarze e-biznesu. Misją Fundacji Kobiety e-biznesu jest wspieranie tej grupy kobiet poprzez szeroko rozumianą edukację, mentoring, motywowanie, promocję dynamicznie działających przedsiębiorczyń i wyróżniających się projektów cyfrowych. Konkurs jest jedną z form takiej promocji. Chcemy, aby historie kobiet e-commerce były inspiracją dla tych kobiet, które marzą o karierze w e-commerce lub o swojej firmie działającej w obszarze e-biznesu.
Co wyróżnia konkurs Kobieta e-commerce od innych konkursów skierowanych do przedsiębiorczych kobiet?
To prawda, że w Polsce co roku odbywa się wiele konkursów dla kobiet aktywnych w szeroko rozumianym biznesie. Jednak nasza Fundacja Kobiety e-biznesu koncentruje się na wspieraniu i promowaniu tych kobiet, które swoje działalności rozwijają ściśle w obszarze internetu oraz tych, które przenoszą lub rozszerzają swój dotychczasowy biznes w kanale tradycyjnym o strefę on-line. Ideą konkursu Kobieta e-commerce jest docenienie wkładu przedsiębiorczych kobiet w rozwój sektora gospodarki cyfrowej, w tym handlu internetowego w Polsce.
To konkurs, w którym Jury i jednocześnie społeczeństwo poprzez głosowanie nagradza za zaangażowanie i przedsiębiorczość w rozwoju handlu online. Konkurs jest bezpłatny co pozwala na uczestnictwo każdej kobiecie, która ma się czym pochwalić w obszarze e-commerce. Podczas trwania konkursu oraz po jego zakończeniu będziemy promować ich pomysły, działalność i zapraszać do dyskusji jako mentorki, aby ich wiedza i doświadczenia mogły przyczyniać się do rozwoju innych.
Kto jest adresatem konkursu? Jakie kryteria trzeba spełnić, by wziąć udział w konkursie?
Ten plebiscyt adresowany jest zarówno do właścicielek małych i średnich firm, jak i kobiet pracujących na etacie lub na podstawie innej formy zatrudnienia, które zajmują się działaniami związanymi z e-commerce, nowymi technologiami oraz e-marketingiem. Konkurs jest adresowany do wszystkich przedsiębiorczych Polek, które w ostatnich 24 miesiącach mocno zaangażowały się w działalność e-commerce oraz mogą pochwalić się sukcesami. Kluczowym kryterium, które podlega ocenie Jury, jest wkład kandydatki w rozwój sektora gospodarki cyfrowej. Nie ma znaczenia wiek, wykształcenie, ani pochodzenie kobiet.
W jakich kategoriach przyznane zostaną statuetki i tytuły Kobieta e-commerce 2022? Kto zadecyduje o tym, które kandydatki zostaną nagrodzone w konkursie?
Chciałyśmy dać szansę na tytuł i statuetkę Kobieta e-commerce 2022 paniom, które są ekspertkami i osiągają sukcesy w różnych obszarach on-line. Dlatego stworzonych zostało 9 kategorii konkursowych.
W każdej z nich zostanie nagrodzona i utytułowana jedna Laureatka. Dopuszczamy też przyznanie wyróżnień, gdyż konkurencja jest bardzo silna. Do Jury konkursu zaprosiłyśmy profesjonalistów z wybranych branż, którzy zajmują eksponowane stanowiska w firmach. Każda kategoria ma też opiekuna, czyli firmę, która jest Partnerem kategorii i ma głos eksperta podczas obrad Jury. I tak w przypadku kategorii Najlepszy sklep internetowy jest to Allegro, a w kategorii Technologia w e-commerce nagrodę wręczy Accenture. Kolejne to: Najlepszy e-marketing, której partnerem jest Ceneo, Innowacja w e-commerce, której patronuje InPost, Nowa usługa w e-commerce wspierana jest przez Audioteka, Odpowiedzialny e-commerce, której patronuje Modivo, Najlepszy start-up e-commerce wspierany przez Przelewy24. W kategorii Przedsiębiorcza mama w e-commerce patronem jest home.pl.
Konkurs ma charakter społeczny, zatem nie mogło w nim zabraknąć nagrody dodatkowej, o której przyznaniu zadecyduje społeczeństwo. W drodze ogólnopolskiego głosowania internetowego spośród wszystkich nominowanych kandydatek zostanie nagrodzona najwyżej oceniona Kobieta e-Commerce w kategorii Wybór Internautów. Stworzyliśmy taką specjalną kategorię, aby promować kobiecą przedsiębiorczość on-line wśród zwykłych obywateli i inspirować do działania poprzez pokazywanie interesujących success stories. Laureatka tej kategorii otrzyma oprócz tytułu i statuetki nagrodę finansową w kwocie 5 tys. złotych.
Głosowanie trwa do 10 kwietnia 2022 roku pod adresem https://www.kobietaecommerce.pl/nominowane/
Ostateczne wyniki poznamy 21 kwietnia 2022 roku.
Jak wyglądał etap przyjmowania zgłoszeń? Ile kobiet zgłosiło się do pierwszej edycji konkursu? Która kategoria cieszyła się największym zainteresowaniem?
Uczestniczki mogły zgłosić się same lub zostać nominowane przez osoby trzecie za pośrednictwem strony www.kobietaecommerce.pl. Wystarczyło wypełnić aplikację, opisać swoje osiągnięcia i uzasadnić swoją kandydaturę. Pierwsza edycja konkursu spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Nie spodziewałyśmy się aż 250 zgłoszeń.
Ostatecznie nominacje uzyskało 80 najciekawszych projektów i osobowości e-biznesu. Najliczniejszą grupę stanowią kobiety nominowane w kategorii Przedsiębiorcza mama, co świadczy o tym, że coraz więcej pań po urlopie macierzyńskim zamiast wracać na etat, decyduje się rozwijać własny biznes, aby łączyć macierzyństwo z pracą na własnych zasadach. Kolejne dwie silnie reprezentowane kategorie to Najlepszy sklep internetowy oraz The best influecer for e-commerce. Nie jest to dla nas zaskoczeniem, gdyż prowadzenie e-sklepu jest najbardziej popularną formą działalności w internecie. Podobnie branża influencer marketingu ma się bardzo dobrze już od kilku lat i cały czas się rozwija. Oba te obszary przenikają się i uzupełniają. Influencerki otwierają e-sklepy, a z kolei branża e-commerce chętnie lokuje reklamę produktów na profilach gwiazd Instagrama, Facebooka, Youtuba czy TikToka.
Czy wśród zgłoszeń pojawiły się jakieś szczególnie innowacyjne projekty internetowe?
Przede wszystkim ilość i różnorodność zgłoszeń przerosła nasze wyobrażenia. Każdy z nominowanych projektów ma w sobie unikalne cechy, które pozwalają wyróżnić mu się na konkurencyjnym rynku e-commerce. To dowód na to, że pandemia i konieczność przeniesienia wielu działalności do Internetu pobudziła kreatywność kobiet. Można zauważyć, że największą pomysłowością w przenoszeniu usług z offline do online musiały się wykazać kobiety pracujące w branżach, które wymagały świadczenia usług bezpośrednich (np. psycholog, prawnik, lekarz).
W kategorii najlepszy sklep internetowy pojawiały się nowe kategorie produktowe, mocno nawiązujące do zrównoważonego rozwoju np. kosmetyki naturalne, odzież eko lub nowe aplikacje, których rozwój wyznacza trend zero waste. Pomimo że technologia to głównie męska branża, Panie coraz częściej osiągają sukcesy tworząc różnego typu aplikacje, platformy internetowe czy systemy automatyzacji, które pomagają w zarządzaniu biznesem a przede wszystkim wpływają na zwiększanie sprzedaży w e-commerce.
Mamy nawet specjalną kategorię dla liderek innowacji – Innowacja w e-commerce. Znalazły się wśród nich Małgorzata Ohme z platformą Mindgram, Zofia Babicka-Klecor twórczyni innowacyjnego kreatora dokumentów prawnych Kreator Legal Geek, czy Paulina Wardęga, twórczyni platformy Heroify wspierającej efektywną rekrutację osób pracujących w marketingu i e-commerce.
Sylwetki wszystkich niesamowicie ciekawych kobiet można poznać na www.kobietaecommerce.pl
Gdzie i kiedy odbędzie się Gala wręczenia nagród?
Gala i ceremonia wręczenia statuetek Kobieta e-commerce 2022 odbędzie się 21 kwietnia w Villi Intrata na terenie Pałacu Wilanowskiego. W tak pięknym miejscu gościć będziemy nominowane kobiety, przedstawicieli wielu firm i celebrytów. Specjalnie przygotowane przekąski przez Norberta Sokołowskiego – Sous-Chef Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie podbiją nasze podniebienia. W programie Gali między innymi dyskusja na temat potencjału kobiet w e-biznesie i trendów rozwoju e-commerce. Ceremonię wręczenia statuetek poprowadzi Katarzyna Zdanowicz, dziennikarka, która współpracowała między innymi z TVN i Polsat. Przysłowiową wisienką na torcie będzie niesamowity pokaz mody marki MODIVO.
Co chciałaby Pani powiedzieć kobietom, które dopiero planują swój pierwszy e-biznes, ale czują deficyt kompetencji w tym obszarze?
Wszystkie kobiety zapraszam do udziału w bezpłatnych kursach z tematyki e-commerce organizowanych przez naszą fundację, takich jak TOP Women w e-biznesie , dzięki którym kobiety mają szansę nabyć profesjonalną wiedzę od ekspertów praktyków, aby z odwagą podejmować ryzyko i ważne decyzje w swojej karierze. Obecnie trwa druga edycja tego programu. Uczestniczy w niej 200 kobiet z całej Polski. Mogę śmiało powiedzieć, że to największy darmowy program edukacyjny o tematyce e-biznesu na rynku. Nasze absolwentki oprócz wiedzy i mentoringu, uzyskują możliwość wymiany doświadczeń, poznania grupy podobnych kobiet, nawiązania relacji biznesowych.
Moje doświadczenie przy tym projekcie pokazuje, że w kobietach tkwi ogromny potencjał i siła do działania. Trzeba tylko wyjść ze strefy komfortu i wykonać pierwszy krok.
O rozmówczyni:
Anna Heimberger razem z Dorota Bachman, Agnieszką Jędrzejowską- Brytan i Justyną Skorupską założyła Fundację Kobiety e-biznesu. Wierzy, że kobiety mają niesamowitą siłę w działaniu i chce wspierać je swoim doświadczeniem. Działa na rzecz pomocy kobietom i zwiększania ich obecności w biznesie cyfrowym. Jest też pasjonatką marketingu i rozwiązań cyfrowych. Od ponad 15 lat doradza strategicznie zarządom firm polskich i międzynarodowych. Praktyczne doświadczenie zdobywa w obszarach rozwoju biznesu, budowaniu silnych marek oraz transformacji digital. Zarządzała wieloosobowymi działami marketingu i e-commerce w branżach retail, QRS i FMCG. Z sukcesem wdraża innowacyjne rozwiązania cyfrowe. Od 2009 roku prelegentka na wielu konferencjach branżowych. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, studiów MBA oraz studiów podyplomowych Psychologii biznesu Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Entuzjastka marketingu 5.0 oraz nowatorskiego zarządzania zespołami.