Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych odbył się stacjonarnie w Poznaniu 28-29 marca 2022 r. Tematem przewodnim tegorocznego spotkania organizowanego przez Instytut Biznesu Rodzinnego był „Nowy wymiar bogactwa. Rodzina. Trwanie. Dobro. Agenda Kongresu skupiona była wokół profesjonalizacji biznesu rodzinnego, budowania trwałej firmy na pokolenia oraz aktualnej sytuacji geopolitycznej i wyzwań, z jakimi teraz mierzą się polscy przedsiębiorcy.
– Teraz, gdy czasy są nieoczywiste, siłą stają się te rzeczy, które czynią człowieka bogatym wewnętrznie! Nie ma firmy rodzinnej, która może trwać przez pokolenia bez silnej, zdrowej, kochającej się rodziny! To siła relacji, uważności, poświęconego czasu… w imię budowania tych więzi. Natomiast wspólna historia, znaczenie decyzji, jakie podejmowali przodkowie ponosząc ryzyko biznesowe, siła wartości, którym pozostajemy wierni. To odpowiedzialność na pokolenia, profesjonalizm w działaniu i odwaga wdrażania potrzebnych zmian!! – wskazała dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, w rozwinięciu tematu tegorocznego wydarzenia.
– Dzielenie się dobrem i optymizmem jest ważne szczególnie w trudnych momentach – powiedział podczas kongresu Władysław Grochowski, Prezes Grupy Arche, w rozmowie z Katarzyną Barcińską, ekspertką Instytutu Biznesu Rodzinnego. Natomiast o wartościach i marzeniach opowiadali ojciec i syn – Artur Kazienko i Karol Kazienko. – Kazar istnieje od 30 lat, mamy 60 sklepów w Polsce, zatrudniamy 600 osób, działamy w 20 krajach na świecie. Wartości naszej firmy rodzinnej to: jakość i pasja, kreatywność i praca zespołowa, najważniejsze to dążenie do doskonałości. – opowiadał sukcesor przemyskiej firmy rodzinnej. – Mam kluczowe wartości do dobrego zarządzania biznesem – szacunek do ludzi, moralność, uczciwość, pasję, kreatywność i dążenie do doskonałości. To fundamenty wplecione także w markę Kazar. Niezależnie od miejsca pracy to są wartości, z którymi się identyfikuję – dodaje założyciel i Prezes Kazar Group. Panowie opowiadali również o tym, jak łączą relację ojciec-syn i szef-pracownik, a na pytanie o swoje marzenie o marce, zaprezentowali wspólna wizję firmy Kazar jako marki globalnej.
O wartościach rodziny biznesowej mówił również gość specjalny Kongresu – Patrizia Gucci – prawnuczka założyciela Domu Mody Gucci – Guccio Gucci, córka Paolo Gucci. Spadkobierczyni rodzinnego dziedzictwa Gucci, która przedstawiła niezwykłą historię firmy rodzinnej, opowiedziała o wartościach, jakie przekazywane są kolejnym pokoleniom oraz o tym, jakie lekcje polskie rodziny biznesowe mogą wyciągnąć z historii Gucci.
Spadkobierczyni dziedzictwa Gucci wystąpiła na scenie głównej w towarzystwie Prezes Instytut Biznesu Rodzinnego dr Adrianny Lewandowskiej w rozmowie na temat: „Czwarte pokolenie rodziny Guccich. Siła. Moc. Nazwisko – Patrizia Gucci”.
Podczas spotkania panie rozmawiały m.in. o tym, jak funkcjonował biznes w domu mody Gucci, w jaki sposób wiedzę przekazywano kolejnym pokoleniom, jakie wartości pielęgnowała Rodzina Gucci, jak dbać o reputację nazwiska i marki oraz jakie wnioski można wyciągnąć z historii rodziny Gucci. Zapytana o wartości, jakie są kultywowane w rodzinie Gucci, spadkobierczyni rodzinnego dziedzictwa opowiedziała o pasji, która łączyła całą rodzinę, duchu współpracy i rozumieniu się „w locie”. Patrizia Gucci zaznaczyła również, że porażki i przykrości wzmacniały jej rodzinę. Zapytana o refleksję i poradę dla firm rodzinnych powiedziała: Dziś już nie ma takiej obsługi klienta jak kiedyś. W mojej rodzinie szczególnie pielęgnowano dbałość o klienta, w salonach serwowano kawę i herbatę, doradzano, pracownicy doskonale znali asortyment i jego właściwości. Panowała kultura i każdy znał savoir-vivre. Swoje wystąpienie Patrizia zakończyła refleksją, że: dziś potrzebna jest wytrzymałość i determinacja. Potrzebna jest dedykacja i zaangażowanie w firmę, do końca. W sukcesie i porażce. Oraz innowatorskie oko do stworzenia czegoś nowego.
Temat innowacji i aktualnych trendów kontynuował następnie Szymon Trzebiatowski, który zaznaczył, że niezwykle istotne dzisiaj jest to, by mieć: nowoczesną strategię, która składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to spojrzenie wstecz: zaproszenie kluczowych pracowników i interesariuszy oraz wywiady z nimi, zbieranie informacji i faktów. Natomiast drugi to spojrzenie w przyszłość: analiza trendów, warsztaty analityczne z wiedzą o firmie, warsztaty kreatywne, warsztat strategiczne i wdrożenie strategii. Ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego podkreślił, że:
właśnie w czasach trudnych, niejednoznacznych, należy tworzyć konkretną wizję rozwoju. Dla kogo jest ona ważna? Dla właścicieli, obecnych i przyszłych pokoleń, dla klientów, dla partnerów.
Psycholog, dr Ewa Woydyłło-Osiatyńska zwróciła uwagę na to, że obecna sytuacja, jest ekstremalnie trudna i jeśli nie panuje się nad emocjami, to oznacza to, że nie myśli się racjonalnie. W takiej sytuacji lęki przerodzą się w strach, a strach w panikę. A wtedy w sytuacji kryzysowej można zareagować ekstremalnie/skrajnie. (…) Trzeba więc zadbać o panowanie nad sobą, o spokój, o bycie rozważnym. Spokój zapewnia kontrolę. „Tu nie chodzi o to, co ja czuję, tylko co ja myślę. Trzeba zadbać o wewnętrzną harmonię. To może być odpowiedź na szalone otoczenie. Wtedy człowiek jest zdolny do działania i podejmie wyzwania” – radziła dr Ewa Woydyłło-Osiatyńska.
Szef Zespołu Ekspertów Instytutu Biznesu Rodzinnego Roman Wieczorek wprowadził w refleksyjne podsumowanie kongresu, zaznaczył, że jutro jest efektem tego co dzisiaj, a czas trudny to czas próby. Odniósł się do źródeł trwałych wyników w firmach rodzinnych, które tkwią głęboko we wnętrzu rodziny. W kryzysach jak przypomniał, firmy rodzinne radzą sobie lepiej, niż nierodzinne. Jednak muszą profesjonalnie przygotować się już dziś, do zmiany pokoleniowej, która może być nawet za przysłowiowe „30 lat” „Przed Firmami rodzinnymi: Najpiękniejszy projekt w Waszym życiu. Najważniejszy projekt w Waszym życiu. Najtrudniejszy projekt w Waszym życiu. Sukcesja.” – podsumował Roman Wieczorek
W panelu dyskusyjnym moderowanym przez dr Adriannę Lewandowską wystąpili: Przemysław Mitraszewski z LPP S.A., Michał Lorenc z Praktycy Compliance Stowarzyszenie, Leszek Kaszuba z Jamalex Sp. z o.o. oraz Michał Kaczmarczyk z Wyższej Szkoły Humanitas, którzy rozmawiali na temat kryzysu rynkowego i sytuacji polskich firm w związku z wojną na Ukrainie.
– Rynki wschodnie to dla LPP 30 proc. przychodów i głównie na ten region były zorientowane nasze plany rozwoju na najbliższy czas. Wojna w Ukrainie, gdzie mamy ponad 150 sklepów oraz zamknięcie salonów w Rosji, gdzie funkcjonowało ich przeszło 500 to dla nas bardzo trudna sytuacja zarówno pod względem emocjonalnym, jak i biznesowym. Dlatego to, na czym obecnie się skupiamy to poszukiwanie nowych kierunków rozwoju i dostosowanie strategii biznesowej do zmienionych okoliczności rynkowych. Przygotowujemy się na różne scenariusze – mówił Przemysław Mitraszewski.
– Firmy nie są przygotowane do zarządzania kryzysowego. W bieżącej sytuacji musimy być odporni na próby destabilizacji ekonomicznej i dezinformacji. Zarządzanie kryzysowe składa się z trzech faz: fazy przygotowawczej. Oznacza to przygotowanie na różne i konkretne scenariusze. Sytuacja zarządzania to ten moment, kiedy wdrażamy z wypracowanego wcześniej scenariusza, dzięki temu możemy obniżyć skutki. Faza pokryzysowa, wtedy właśnie wyciągamy wnioski, pracujemy na rekomendację i ponowne planowanie – podkreślał Michał Lorenc.
– Wymiana doświadczeń z innymi firmami rodzinnymi, wypracowanie odpowiedzi i scenariuszy na sytuacje kryzysowe, spotkania na wszystkich szczeblach, pełna i częsta informacja dla wszystkich pracowników i interesariuszy. Pandemia zmobilizowała nas do lepszego wypracowywania rozwiązań biznesowych, technologicznych i strategicznych. Ponadto wiarygodność źródeł informacji jest także ważna. Nie można wszystkiego zaplanować, ale można podjąć próbę zabezpieczenia i trwania firmy – zaznaczył Leszek Kaszuba.
Tegoroczny kongres odbył się w innej niż dotychczas formule. Oprócz indywidualnych prelekcji i paneli dyskusyjnych, częścią agendy były również komentarze eksperckie oraz dyskusje przy stolikach wśród uczestników. Jeden z bloków dyskusyjnych poświęcony był aktualnej sytuacji na Ukrainie oraz możliwościom wsparcia ukraińskich firm rodzinnych.
Podczas kongresu trwał również specjalny międzynarodowy panel poświęcony bieżącej sytuacji firm rodzinnych, podczas którego uczestnicy mieli możliwość poznać perspektywy ekspertów z całego świata na temat: znaczenia bogactwa dla firm rodzinnych i jak jest ono rozumiane, budowania odporności firmy rodzinnej, jak firmy rodzinne radzą sobie w sytuacjach kryzysowych i czy mają specjalne sposoby lub strategie na problemy, jak rodzinne przedsiębiorstwa w innych częściach świata radzą sobie z aktualną sytuacją geopolityczną. Z komentarzami w panelu wystąpili: Alfredo De Massis, Emanuela Rondi, Erika Matwij, Guillermo Salazar, Herwig Friedag, Ivan Miroshnychenko, Jean Vanhoegaerden, Jesús Casado Navarro-Rubio, Nikè Anani, Piret Potisepp, Rania Labaki, Silvana Mariel Muñoz, Udo Vetter i Valerija Kozlova.
Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych jest platformą wymiany wiedzy z wielu obszarów zarządzania biznesem rodzinnym. Jak co roku, w gronie prelegentów znaleźli się właściciele największych polskich i zagranicznych firm rodzinnych, którzy podzielili się swoją wiedzą, doświadczeniem oraz inspiracjami. W panelach dyskusyjnych wystąpili także m.in. Michał Wypychewicz z ZPUE, Artur Kazienko z Kazar Group, Michał Zajezierski z Nowel, Tomasz Wróbel z Grupa Wróbel, dr Jerzy Bar z BJ Sp z o.o., Krzysztof Ratajczak i Monika Olszewska z Winkhaus, Marek Zientecki z AGOS, Ewa Zielińska Siakas i Ksenia Siakas z Greek Trade i Anna Bielak-Dworska i Krystyna Dworska z Point of Inspiration, Anna Andre z Andre Abrasive Articles, Robert Jr. Andre z Andre Abrasive Articles, Krzysztof Kasztelewicz z Sądecki Bartnik Gospodarstwo Pasieczne, Anna Okoniewska z Cocodrillo, Andrea Prym-Bruck z Prym, Roland Szymański z Lars, Jan Mikołuszko z Unibep, Jędrzej Bujny z Komputronik, Artur Niewrzędowski z AKM multiAN, Marcin Poniatowski z Lewiatan Holding. Partnerami wydarzenia byli: Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka, PwC, AnyRobot, LPP, Kancelaria Patentowa Patpol oraz Patpol Legal, CMT Advisory, Polski Fundusz Rozwoju, Invest Region Leipzig, MFW Fiałek, Randstad, Dentons, Newport Logistics, Rothschild & Co. oraz Lewiatan Holding.
Poza indywidulanymi prelekcjami odbył się szereg kameralnych warsztatów i paneli dyskusyjnych, gdzie dyskutowano o budowaniu biznesu na pokolenia, komunikacji międzygeneracyjnej, fundacjach rodzinnych, cyfryzacji, strategiach biznesu, społecznej odpowiedzialności firm rodzinnych. W Kongresie co roku bierze udział ok. 300 uczestników z firm rodzinnych z całej Polski. Reprezentują produkcję (ok. 50%), przemysł (26%), handel (21%) oraz usługi (3%). Ok. 5% firm uczestniczących w Kongresie osiąga przychody powyżej 1 miliarda PLN, łącznie realizują obroty na poziomie 40 miliardów PLN.
Instytut Biznesu Rodzinnego to Centrum Wiedzy o Firmach Rodzinnych w Polsce i za granicą. Wiodącą misją działań Instytutu jest profesjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych poprzez doradztwo w zakresie procesu sukcesji, strategii międzypokoleniowych i Konstytucji Firm Rodzinnych, szerzenie wiedzy, dobrych praktyk, prowadzenie i publikowanie wyników badań naukowych oraz wymianę doświadczeń krajowych i zagranicznych. Każdego roku Instytut organizuje szereg wydarzeń́ dedykowanych firmom rodzinnym, które zawsze są unikatową platformą wymiany doświadczeń́ i okazją do nawiązania bezcennych relacji biznesowych.