Dziś doszliśmy do litery E w naszym Słowniku Przedsiębiorczej Mamy.
E jak… estymacja!
Czym jest estymacja? W dużym uproszczeniu to szacowanie parametrów, co do których nie mamy całkowitej pewności. W biznesie przydatne zarówno od strony zarządczej dla managera/właściciela/przedsiębiorcy, jak i podczas procesu pozyskiwania klientów. Wykorzystujemy je przy raportach, prezentacjach, czy do własnej analizy. Biznes w końcu kocha liczby. Opiera się na nich. To one czasem wręcz brutalnie pokazują prawdę. Estymujemy wiele danych, np.:
- Liczbę klientów (tygodniowo/miesięcznie/kwartalnie/rocznie)
- Wysokość przychodu
- Wysokość dochodu
- Potencjalne koszty
- Unikatowych użytkowników strony internetowej
- Liczbę zapytań ofertowych
- Liczbę umów
- ROI/AVE itp.
Tymczasem w drugim – równoległym świecie, nasz „mały szef” także wymaga od nas nieustannych szacunków. Świat macierzyństwa jest pełen niewiadomych i założeń (czasem trafnych, a czasem…mniej:)). Wskaźniki różnią się jednak od tych ze świata biznesu np.
- Liczba słów, które będzie umieć wypowiedzieć po pierwszym roku
- Liczba nocnych pobudek na jedzenie
- Koszty zajęć dodatkowych
- Przewidywalny rozmiar buta za miesiąc
To tylko kilka przykładów estymacji. A może dodacie jakiś własny?
Anna Goławska
Kobieta, żona, mama, kobieta przedsiębiorcza.