Aktualna definicja dóbr luksusowych
Przeczytasz w 3 minuty

Aktualna definicja dóbr luksusowych

180 000 zł za samochód, 49 000 zł za obraz, 8 000 zł za zegarek, 1 400 zł za buty – to minimalne kwoty dóbr luksusowych. Kogo na to stać, czym są dobra luksusowe i co je wyróżnia? Odpowiedzi na te pytania przeanalizowali twórcy LuksusPortal.pl 

Dobra luksusowe czyli co?

Według raportu KPMG z 2012 roku to „każde dobro opatrzone marką uznawaną powszechnie na danym rynku na luksusową lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru”. Philip Kotler, autor „Marketingu”, dobra luksusowe traktuje jako jeden z rodzajów dóbr konsumpcyjnych, które odznaczają się bardzo wysoką ceną. Twórcy „Marketing. Podręcznik Europejski” w 2002 roku wskazywali, że produkty to nic innego, jak zbiór korzyści które ma osiągać konsument. Przykład korzyści? „Mały Fiat może oznaczać codzienny środek transportu, niską cenę i oszczędność paliwa, natomiast Mercedes — komfort, luksus i prestiż. Przy danych pragnieniach i zasobach pojawia się popyt na te produkty, które dostarczą maksimum zadowolenia” – a maksimum zadowolenia dostarczają produkty znanej marki, wysokiej jakości, niedostępne dla każdego czyli jednym słowem luksusowe. Marzena Kułaj- Groń, twórca Luksusportal.pltwierdzi, że „luksus jest przeznaczony dla osób poszukujących najwyższej jakości, oczekujących obsługi ekskluzywnej i elitarnej. Dla każdego luksus może być definiowany inaczej, ale takie marki jak Cartier, Loius Vuitton czy Maserati zawsze będą jego wyznacznikami na których inni będą się tylko wzorować.”.

Ile płaci się za luksus?

Milion dolarów – dwa słowa, które jednoznacznie kojarzą się z bogactwem i na myśl przywołują obraz dostatku do końca życia. Czy naprawdę tak wiele można kupić za te sześć zer? Marka DKNY stworzyła, wpisane do Księgi Rekordów Guinessa, najdroższe perfumy na świecie warte około 1 miliona dolarów. I to nie za zapach płaci się tak wysoką cenę, a za fiolkę jej podstawkę i opakowanie zaprojektowane przez Martina Katza. Do realizacji tego opakowania użyto: diamenty, 14-sto karatowe białe złoto, szafiry i inne kamienie szlachetne. Co jeszcze można kupić za milion? Oczywiście wszystko… ale jeżeli ma być to coś wyjątkowego to można wybierać pomiędzy na przykład najdroższą wódką na świecie od Blackwood Distillers – 40%, butelka ozdobiona 24 karatowymi diamentami, a wyjątkowym, jedynym w swoim rodzaju biustonoszem Victoria’ Secret – na przykład tym z kolekcji’ 2011, który został wykonany z 3400 pereł, żółtych i białych diamentów oraz akwamaryny. Dla lubiących wydawać pieniądze na bardziej trwałe rzeczy, polecamy 2-wu pokojowe mieszkanie w Londynie, 76-cio metrowy apartament w Hong Kongu lub 60-cio metrowe mieszkanie w Nowym Yorku – oczywiście wszystkie zlokalizowane w najbardziej ekskluzywnych dzielnicach. 'Szybkie zakupy’ i milion dolarów wydany, więc może to wcale nie tak dużo?

Teraz konkrety – kto jest luksusowy?

Maserati. Zdecydowanie. W każdym ze swoich samochodów łączą luksus i sport. 90% Polaków jako znane marki produkujące luksusowe samochody wymienia także: BMW, Jaguar, Porshe, Audi, Mercedes. Na zachodzie zapytano by od razu: a gdzie Infiniti i Aston Martin? Dlatego też w Polsce te dobra postrzegane są i definiowanie nieco inaczej. Dla większości polaków symbolem prestiżu są chociażby nasi rodzimi projektanci – przykładowo znana już na całym świecie Eva Minge. Dlaczego? Jest rozpoznawalna, odniosła sukces a jej rzeczy są piękne i produkowane w bardzo małej ilości. Fejkiel – młoda projektantka butów na zamówienie. Czyż to nie luksusu chodzić jedną z najdroższych ulic w Polsce (krakowska ul.Floriańska, warszawski Nowy Świat) w butach, których nikt inny nie ma i mieć nie będzie?

Raport KPMG relacjonuje „najniższy odsetek marek luksusowych (…) w przypadku usług hotelarskich.” – ta sytuacja się zmieniła i nadal zmienia, co można zaobserwować po wzroście ilości hoteli cztero i pięciogwiazdkowych w Polsce, niektóre są prezentowane tutaj: http://luksusportal.pl/pl/hotele-i-apartamenty/prezentacje .

Przydatne byłoby podsumowanie

Ale jak podsumować coś, co jest tak bardzo subiektywne? Pewne jest, że definicje i pojmowanie każdego produktu, bez znaczenia czy jest to dobro luksusowe czy nagłej potrzeby (woda, pożywienia), zależą od wielu czynników społecznych, kulturowych, psychologicznych i indywidualnych. Jeżeli nie wiecie Państwo jakie produkty i usługi są luksusowymi polecamy jeden z portali, próbujący ułatwić ich zdefiniowanie: www.luksusportal.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.